برپایی خیمه هنر حسینی اتفاقی مثبت است
کد خبر: 4090844
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱
گودرزی دیباج در گفت‌وگو با ایکنا:

برپایی خیمه هنر حسینی اتفاقی مثبت است

داور بخش نقاشی سوگواره هنر عاشورایی گفت: برپایی هر خیمه‌ در عالم هنر به نام امام حسین(ع) یک اتفاق خوب و مثبت محسوب می‌شود

مرتضی گودرزی‌دیباج، نقاش در گفت‌و‌گو با ایکنا پیرامون داوری بخش نقاشی چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی گفت: هر خیمه‌ای که در عالم هنر به نام امام حسین(ع) برپا شود اتفاق مثبت و خوبی محسوب می‌شود که هنرمندان برای حضور در آن اشتیاق فراوان دارند. به‌ پیروی از این اصل، سوگواره هنر عاشورایی باعث شده تا نقاشان و هنرمندان دغدغه‌مند به بهانه این سوگواره با خلق آثار هنری پیرامون عاشورا به سوگ اباعبدالله (ع) بنشینند.

وی افزود: سوگواره هنر عاشورایی دستاوردی بسیار عیان و مشخص دارد؛ آنهم اینکه در عرصه هنر عاشورایی به مدد این رویداد شاهد نوآوری و خلاقیت بوده‌ایم. نکته بعد به پرهیز از کلیشه‌نگاری در این رویداد مربوط می‌شود. هنر دینی به واسطه موضوعی بودن به راحتی می‌توانند به کارهای کلیشه‌ای تبدیل شود اما این سوگواره اجازه می‌دهد تا با کارشناسی آثار، آسیب‌ها شناخته شده و موضوعات به شکلی بهتری مورد توجه قرار گیرد.

این نقاش ادامه داد: اتفاق خوب دیگری که به واسطه این سوگواره رقم خورده، نحوه عرضه آثار است. کارهایی که در این رویداد حضور دارند بعد از برگزاری سوگواره تزئین‌بخش هیئت‌های مذهبی می‌شوند. این نوعی از نمایش هنر عاشورایی است که انتظار می‌رود مخاطبان بسیار زیادی را جذب خود کند. درباره تاثیرگذاری این سوگواره هم باید بگویم برخی از تغییراتی که در نمادها و علامت‌های هیئت‌های عزاداری مشاهده می‌‌کنیم نشان می‌دهد این سوگواره توانسته جریان‌سازی لازم را داشته باشد البته مسلماً در هر جشنواره‌ای یا سوگواره‌ای کارهای بی‌کیفیت وجود دارد اما خوشبختانه در این رویداد به خصوص میزان کارهای بی‌کیفیت بالا نیست.

وی با بیان اینکه کارهای عاشورایی با حمایت به شکوفایی می‌رسد، بیان کرد: این سوگواره کمک می‌کند استعدادهای جدید در این رابطه شناسایی و حمایت شوند برای همین حمایت دولتی از این دست تولیدات جز واجبات و اولیت است که باید از طریق بخش‌های فرهنگی به شدت پیگیری شود.

گودرزی دیباج در انتها پرهیز از تکرار را رمز موفقیت این سوگوار دانست و گفت: سال‌ها به عنوان مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با این رویداد همکاری داشته‌ام، بنابراین باید بگویم پرهیز از تکرار اصلی‌ترین شرط برای این سوگواره است زیرا گاهی اوقات از کارهای موفق تقلید می‌شود تا بتوان موفقیت‌ها را تکرار کرد. خوشبختانه این اتفاق چندان در این سوگواره جدی نیست.

انتهای پیام
captcha