وقف؛ یاری‌رسان جمهوری اسلامی در حوزه تمدن‌سازی
کد خبر: 4089252
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۳
حجت‌الاسلام خاموشی مطرح کرد:

وقف؛ یاری‌رسان جمهوری اسلامی در حوزه تمدن‌سازی

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه کسانی که نیت وقف دارند، مطالعه کنند نیازهای جامعه چیست و براساس آن وقف کنند، گفت: سنت حسنه وقف می‌تواند در حوزه تمدن‌سازی و اقتصاد توانمند و درون‌زا به جمهوری اسلامی ایران کمک شایانی کند.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه امروز، دهم مهرماه در همایش یاوران وقف که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اصحاب وقف در امامزاده صالح(ع) تجریش برگزار شد، با بیان اینکه خداوند متعال از مؤمنان دو چیز یکی جان‌ها و دیگری مال‌‌هایشان را خریدار است، اظهار کرد: برای تعالی کلمه حق که خداوند است، انسان‌هایی در طول تاریخ خود را وقف کردند.

وی ادامه داد: حضرت اباعبدالله الحسین(ع) برای هدایت بشر چنان ایثار می‌کند که به مقام ثارالله می‌رسد؛ اولیای الهی برای کلمه حق و توحید خود را فدا می‌کنند و هیچ اجری هم نمی‌خواهند؛ امام راحل(ره) نیز مصداق همین موضوع است؛ ایشان مقابل نظام سلطه و طاغوت ایستادگی و برای خدا قیام کرد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به از خودگذشتگی فرماندهان دفاع مقدس و مدافعان حرم، افزود: شهید حاج قاسم سلیمانی آنچه داشت را در طلب اخلاص قرار داد؛ امثال حاج قاسم به ما یاد دادند که دنیا محدود است.

خاموشی با اشاره به آیاتی از کلام‌‌الله مجید «إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيداً وَ نَراهُ قَرِيباً»، گفت: گذشتن از مال کار سختی است که واقفان این کار را انجام می‌دهند و خداوند متعال در جای دیگری با خیران و واقفان معامله می‌کند.

وی با بیان اینکه وقف تحبیس‌العین و تسبیل‌المنافع است، تصریح کرد: مدعوین محترم در اینجا کسانی هستند که توفیق داشتند تا اموالی را وقف و با خدا معامله کردند؛ این عزیزان رضایت حق را دیدند و رضایت او را با هیچ‌کسی عوض نمی‌کنند؛ واقفین در طول تاریخ اصل خداخواهی و دیگرخواهی برای خدا را ثابت کردند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تأکید کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه سه گزاره را باید پیگیری کند؛ گزاره نخست حفظ موقوفات، گزاره دوم افزایش منافع و گزاره سوم اجرای نیت واقفین است.

خاموشی افزود: در خصوص حفظ موقوفات سعی بر این است تا جایی که می‌شود واگذاری نداشته باشیم؛ در حفظ‌العین باید بگوییم که در خصوص اسناد وقفی در دو سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به اندازه گذشته برای اسناد تک برگی و ثبت در سامانه کاداستر فعالیت انجام شده است؛ همچنین سال به سال پرونده‌های حقوقی جاری سازمان کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه تا انتهای سال ۱۴۰۲ مسئله اسناد وقفی حل خواهد شد، گفت: با اجرای طرح GIS و مشخص شدن حدود موقوفات، امکان تعدی به املاک موقوفه از دیگران گرفته می‌شود. همچنین، یکی از کارویژه‌هایی که در سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای حفظ اسناد موقوفات شروع شده، مرمت سندهای تاریخی است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: در خصوص افزایش منافع، متخصصین هر بخش باید نظر تخصصی دهند؛ افزایش منافع موقوفات درخواست مهم واقفین و مردم است؛ ظرفیت و استعداد وقف برای افزایش منافع پنهان بوده و می‌توانیم این ظرفیت را گسترش دهیم و به کشور کمک کنیم.

خاموشی با اشاره به مهم بودن اجرای نیت واقفین، تصریح کرد: در حال حاضر طرح قرار دوازدهم هر ماه در حال تحقق است و بسته‌های معیشتی دوازدهم هر ماه توزیع می‌شود.

وی با اشاره به برخی موقوفات علمی از جمله موقوفه مرحوم البرز و افزایش جایزه البرز در سال‌های آینده، بیان کرد: کسانی‌که نیت وقف دارند، مطالعه کنند نیازهای جامعه چیست و براساس آن وقف کنند؛ مثلا رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال بر موضوع دانش‌بنیان تاکید دارند؛ دانش‌بنیان برای رفع وابستگی و پیشرفت کشور بسیار مهم است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به فعالیت‌های دانش‌بنیان این سازمان طی سال‌های اخیر، اظهار کرد: وقف در زمینه‌های مختلف از جمله تولید تجهیزات پزشکی و تولید انرژی خورشیدی وارد شده است؛ همچنین در زمینه زنجیره تولید مواد غذایی و امنیت غذایی کارهای ویژه‌ای را انجام دادیم.

خاموشی در پایان تأکید کرد: سنت حسنه وقف می‌تواند در حوزه تمدن‌سازی و اقتصاد توانمند و درون‌زا به جمهوری اسلامی ایران کمک شایانی کند.

یادآور می‌شود، در پایان این همایش از برخی واقفان خیراندیش و اصحاب وقف تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha