مصمم به افزایش تعاملات فرهنگی با قزاقستان هستیم
کد خبر: 4085771
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
حجت‌الاسلام ایمانی‌پور در دیدار با رئیس دانشگاه اوراسیا:

مصمم به افزایش تعاملات فرهنگی با قزاقستان هستیم

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیدار با یرلان صدیقوف، رئیس دانشگاه ملی اوراسیا با تأکید بر اهمیت زبان فارسی به ‌عنوان مهم‌ترین فرصت گسترش روابط ایران و قزاقستان، گفت: مصمم به افزایش تعاملات فرهنگی با قزاقستان هستیم.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که در رأس هیئتی بلندپایه به منظور شرکت در هفتمین کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی به قزاقستان سفر کرده است، با «یرلان صدیقوف»، رئیس دانشگاه ملی اوراسیا، دیدار و گفت‌وگو کرد.

در ابتدای این دیدار، حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور توسط ریاست این دانشگاه و نماینده مجلس سنا مورد استقبال قرار گرفت و از موزه خط دانشگاه ملی اوراسیا که سیر تکاملی خط زبان قزاقی را نشان می‌دهد، بازدید کرد.

در این دیدار، مجید صمدزاده صابر، سفیر و علی‌اکبر طالبی‌متین، رایزن فرهنگی ایران در قزاقستان، میراث قاسوبایف، رئیس دانشکده روابط بین‌الملل این کشور، بائوبیک ژوماش اولی، رئیس دانشکده علوم اجتماعی، اساتید و پژوهشگران برجسته این دانشگاه حضور داشتند.

ایران و قزاقستان در مسیر همکاری علمی ـ دانشگاهی

یرلان صدیقوف در سخنانی، سفر رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به کشور قزاقستان را رویدادی تاریخی برشمرد که موجب افزایش سطح روابط دو کشور در حوزه فرهنگ و آموزش خواهد شد.

رئیس دانشگاه ملی اوراسیا به معرفی یکی از مهمترین دانشگاه‌های کشور قزاقستان پرداخت و گفت: بر اساس نتایج سال 2022، این دانشگاه طبق رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی QS در رتبه 277 جهان قرار دارد. دانشجویان این دانشگاه در 13 دانشکده و سه مقطع مشغول به تحصیل هستند.

وی اظهار کرد: در راستای اجرای برنامه بین‌المللی سازی و گسترش فضای علمی و دانشگاهی، در حال توسعه همکاری با کشورهای مختلف جهان از جمله مؤسسات آموزشی جمهوری اسلامی ایران هستیم.

یرلان صدیقوف افزود: در حال حاضر روابط نزدیکی با دانشگاه‌های ایران داریم و در این دانشگاه رشته زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسی راه اندازی شده و در چارچوب همکاری‌های دو سویه، اتاق ایران شناسی به منظور معرفی تاریخ و فرهنگ کشور دوست افتتاح شد.

وی ابراز امیدواری کرد که با سفر رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به قزاقستان جهشی در روابط آموزشی و فرهنگی بین دو کشور صورت گیرد و مناسبات بیش از پیش توسعه و گسترش یابد.

رئیس دانشگاه ملی اوراسیا خواستار فراهم‌شدن شرایط جدید برای دانشجویان رشته ایران‌شناسی و حمایت از آنها شد و پیشنهاد داد جلسه شورای رؤسای دانشگاه‌های قزاقستان و ایران به منظور بررسی زمینه‌های همکاری‌های علمی و آموزشی برگزار شود.

وی گفت: ایران کشوری دارای پیشرفت‌ها و تجارب سنگینی در حوزه انرژی هسته‌ای و فناوری‌های اطلاعاتی است و در این راستا علاقه داریم در زمینه‌های پژوهشی و پروژه‌های مشترک برای استفاده متقابل دو کشور همکاری کنیم.

ضرورت افزایش گردشگران دو کشور

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در این دیدار، ضمن قدردانی از استقبال گرم ریاست دانشگاه و معرفی فعالیت‌های این سازمان، گفت: سفر رئیس جمهور قزاقستان به جمهوری اسلامی ایران و ملاقات‌های ایشان در سطح بالا، گام جدیدی برای روابط دو کشور بود. 

وی افزود: پس از سفر رئیس جمهور قزاقستان به ایران و دیدار وی با مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران و با اعلام سفر بدون ویزای 14 روزه برای شهروندان ایران، فضایی برای توسعه همکاری‌های توریستی بین دو کشور به خصوص آشنایی ایرانیان با قزاقستان و افزایش گردشگران ایرانی در این کشور فراهم شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور تصریح کرد: در دیداری که با وزیر فرهنگ و ورزش و وزیر اطلاعات و توسعه اجتماعی قزاقستان خواهیم داشت، راه‌های افزایش روابط مردم دو کشور بررسی می‌کنیم که یکی از راه‌های گسترش همکاری‌های فرهنگی، توسعه پخش فیلم‌ و مستند در مورد دو کشور است.

وی ادامه داد: با اتفاق این مهم، تقاضای علاقه مندان به یادگیری زبان فارسی و کارشناسان ایران شناسی افزایش خواهد یافت و لازم است حوزه آموزش زبان فارسی را تقویت کنیم.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با قدردانی از تلاش‌های دانشگاه ملی اوراسیا در همکاری با دانشگاه‌ها، سفارت و رایزنی فرهنگی ایران گفت: تفاهم‌نامه جدید بین رایزنی فرهنگی ایران و آن دانشگاه، فرصت‌های جدیدی را فراهم می‌کند. با این حال همکاری‌ها را باید بیش از گذشته توسعه داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور در ادامه سخنانش، از ریاست و مدیران این دانشگاه برای سفر به ایران به منظور با آشنایی با ظرفیت‌های جدید حوزه علم و آموزش کشورمان دعوت به عمل آورد و ابراز امیدواری کرد این سفر منجر به گسترش روابط فی ما بین بیش از پیش خواهد شد.

وی در عین حال، با تأکید بر انتشار فصل نامه علمی و تحقیقاتی مشترک پژوهشگران ایران و قزاقستان، آمادگی ایران را پذیرش دانشجویان و اساتید ممتاز دانشگاه به منظور دوره‌های آموزشی و مطالعاتی در ایران و اعزام اساتید ایرانی به دانشگاه ملی اوراسیا اعلام کرد.

در بخش پایانی این دیدار، ناریمان توریقالییف، نماینده مجلس سنا در سخنانی، به معرفی ساختار پارلمان و کمیته‌های مجلس سنا از جمله کمیته امور فرهنگی و توسعه اجتماعی پرداخت و گفت: رئیس‌جمهور قزاقستان اهمیت ویژه‌ای برای حوزه اجتماعی قائل است و به همین دلیل حدود 50 درصد بودجه را به این حوزه اختصاص یافته است.

وی همچنین از حمایت تمام نمایندگان سنا از توسعه همکاری‌های علمی و آموزشی دو کشور خبر داد.

 

انتهای پیام
captcha