احیای مجدد دارالقرآن‌های اردبیل با جدیت ادامه دارد
کد خبر: 4082478
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸

احیای مجدد دارالقرآن‌های اردبیل با جدیت ادامه دارد

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: احیای مجدد دارالقرآن‌ها در استان اردبیل از سال 94 آغاز شده و با اجرای برنامه‌ها و موضوعات مختلف در این حوزه با جدیت ادامه دارد.

غلامحسن خلیلی معاون پرورشی آموزش و پرورش اردبیل و ابراهیم عزیززاده مدیر خبرگزاری ایکنا اردبیلسیدغلامحسن خلیلی موسوی، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل در گفت‌وگو با ایکنا از اردبیل با تشریح برنامه‌های ارائه شده معانت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان در یکسال اخیر اظهار کرد: اهمیت به اجرای سند تحول بنیادین در آموزش به تایید مقام معظم رهبری و بزرگان نظام رسیده که این نشان از لزوم برنامه‌ریزی مناسب برای اجرای این طرح است.

وی بیان کرد: همه ساحت‌های ششگانه در سند تحول بنیادین در برنامه‌ها و ادارات مختلف استفاده می‌شود که توجه به بند و ساحت اول به عنوان ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی از همه مهم‌تر بوده و بایستی در حوزه قرآن و عترت در اختیار دانش‌آموزان قرار بگیرد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل ادامه داد: احیای مجدد دارالقرآن‌ها در استان که از سال 94 آغاز شده با اجرای برنامه‌ها و موضوعات مختلفی در این حوزه‌ها رقم خورده و 11 دارالقرآنی که در نواحی و مناطق مختلف استان داریم دارای سطوح مختلفی است که تحت نظر اداره قرآن، عترت و نماز معاونت پرورشی رشته‌های قرآنی همچون روخوانی، مفاهیم، حفظ و تجوید و غیره در دارالقرآن‌ها ارائه می‌شود.

خلیلی موسوی تصریح کرد: درصدد هستیم با تجهیز و به روزرسانی دارالقرآن‌ها این فضاها را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم که در حال حاضر 3 باب فضای مستقل دارالقرآن و 8 باب ضمیمه داریم که با این احتساب مجموع فضاهای مفید دارالقرآن‌های استان به 1768 مترمربع رسیده که فعالیت‌های قرآنی در آن انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس منویات مقام معظم رهبری و اجرای سیاست‌های سند تحول بنیادین و همچنین اولویت‌بندی در تربیت دینی در بحث اقامه نماز که جزو اصلی‌ترین راه ارتباط با خدا و عبودیت بوده، برنامه‌ریزی‌های اساسی در دستور کار قرار گرفته که با جدیت دنبال می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل ابراز کرد: از عوامل موثر برای جذب جوانان و نوجوانان به نماز ایجاد نمازخانه همراه با فضای مفرح و بانشاط است که در این زمینه نیز طرح‌های مختلفی در حال اجراست و سعی می‌شود تا بتوانیم با دستیابی به اهداف مورد نظر در نمازخانه‌های مدارس در خدمت دانش‌آموزان باشیم.

وجود 500 باب نمازخانه مستقل در مدارس اردبیل

خلیلی موسوی اذعان کرد: هم‌اکنون تعداد نمازخانه‌های مستقلی که مدارس استان دارند 500 باب است که از این تعداد نمازخانه‌ها 24 مورد ناتمام باقی مانده که در حال تکمیل است و اجرای طرح پیوند مسجد و مدرسه نیز برای فراخواندن دانش‌آموزان برای اقامه نماز در مناطق شهری و روستایی و نماز جماعت بوده که بایستی مورد توجه باشد.

وی اظهار کرد: مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی و فرهنگیان هر ساله بر اساس کتاب ندای رحمت طبق نظر وزارت آموزش و پرورش در دستور کار قرار دارد و تعداد رشته‌های مربوطه 14 مورد برای برادران و 12 مورد برای خواهران است که امسال 13 مورد رتبه‌های کشوری مربوط به دانش‌آموزان و 2 مورد فرهنگیان بوده که حائز رتبه‌های برتر شدند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل خاطر نشان کرد: این دوره از مسابقات امسال هم همچون سال‌های گذشته در مناطق استان به جهت بحث کرونایی بودن به صورت غیرحضوری و در فضای مجازی برگزار شد که البته رشته حفظ مستثنی بوده و به صورت برخط برگزار گردید.

خلیلی موسوی اظهار کرد: طبق دریافت اسامی دانش‌آموزانی که در مسابقات شرکت کرده  بودند 1200 نفر از تعداد دانش‌آموزان شرکت کننده استانی و داوران 31 نفر بودند که سهم دانش‌آموزان خواهر 14 نفر و سهم دانش‌آموزان برادر 17 نفر بوده که 350 نفر از دانش‌آموزان حائز رتبه برتر استانی و  74 نفر رتبه اول استانی برای شرکت در مسابقات کشوری اعلام و 32 نفر جواز حضور در مرحله نهایی کشوری را کسب کردند.

وی ادامه داد: برگزاری هفتمین دوره قرآن، عترت و نماز فرهنگیان در کنار مسابقات دانش‌آموزان از فعالیت‌های دیگری بود که در بخش فرهنگیان انجام یافت و رشته‌هایی که در بخش فرهنگیان دنبال و اجرا می‌شود مربوط به سه مرحله استانی و کشوری است.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل عنوان کرد: میزبانی استانی در سال گذشته و امسال توسط مدیریت آموزش و پروش منطقه نمین بود که هفته آخر آذرماه همزمان با هفته قرآن با همکاری 1200 مسئول فرهنگی آغاز شد که مرحله استانی آنلاین برگزار شد و 3 نفر در مرحله کشوری حضور داشتند و 2 نفر در مرحله نهایی موفق به حائز رتبه برتر کشوری و مرحله نهایی تابستان امسال  در تیر و مرداد برگزار شد.

خلیلی موسوی بیان کرد: در کنار برنامه‌های مسابقات قرآن در بخش دانش‌آموزان و فرهنگیان مسابقات هفتگی قرآن از سری سخنان حجت‌الاسلام قرائتی به صورت هفتگی از شبکه یک صدا و سیما به مدت 16 هفته برای استفاده دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی و متوسطه دوره اول و دوم برگزار و پخش می‌شود که از هفته سوم مهرماه سال گذشته تا هفته اول بهمن‌ماه برگزار شد.

وی تصریح کرد: آزمون نهایی همزمان با سراسر کشور هفته آخر اسفندماه برگزار شد که تعداد شرکت‌کنندگان 57 هزار و 500 نفر بودند که 384 دانش‌آموزان حائز رتبه کشوری شده و لوح تقدیر برای آن‌ها صادر شد و 181 همکار مروج و مسابقات نیز همزمان با دانش‌آموزان از طریق معاونت پرورشی و فرهنگی تجلیل شدند.

انتخاب ۲۰ دانش‌آموز برگزیده اردبیلی در طرح درس‌های قرآن

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل اظهار کرد: موفقیت‌های شایانی در حوزه قرآنی رقم خورده که می‌توان به انتخاب 20 دانش‌آموز به عنوان برگزیدگان درس‌های قرآن، انتخاب 350 نفر از دانش‌آموزان استان در طرح قرآنی هفتگی، کسب 2 رتبه برتر کشور در مصباح الهدی، کسب هفت رتبه برتر در مرحله کشوری، مسابقات قرآن دانش‌آموزی و کسب 2 رتبه برتر کشوری در مسابقات قرآنی و نماز فرهنگی، اشاره کرد.

خلیلی موسوی تصریح کرد: از دیگر برنامه‌ها می‌توان به برگزاری ۲ برنامه زنده کشوری در قالب هیئت‌های مذهبی در شبکه شاد، برگزاری عاشورای فرهنگیان در روز اول ماه محرم در محل مصلای اردبیل و اجتماع عاشورایی نوجوانان در قالب سوگواری احلی من العسل در حسینیه ثارالله اردبیل با حضور حداکثری دانش‌آموزان و نوجوانان اشاره کرد که به صورت زنده از شبکه سبلان و شبکه‌های ملی پخش شد.

وی افزود: از دیگر اهداف و برنامه‌هایی که در حوزه معاونت فرهنگی و پرورشی استان مورد توجه است می‌توان به برنامه‌های امور تربیتی، مشاوره و مراقبت اشاره کرد که مربیان پرورشی و تربیتی فعال مدارس استان 811 نفر بوده که به ازای 151 دانش آموز بوده و تعداد مشاوران تربیتی و تحصیلی فعال 267 نفر به ازای هر 200 دانش‌آموز یک مشاوره در دوره متوسطه اول می‌باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل ضمن ارائه آمار دانش‌آموزان استان اردبیل نیز گفت: حدود 250 هزار نفر دانش‌آموز در استان داریم که اولویت حضور مشاوران متوسطه دوره اول بوده که به همین منظور از ظرفیت معاونان و مربیان پرورشی موجود استفاده می‌شود و از محل ترمیم نیروی انسانی نیروهای آموزشی استفاده می‌شود تا خلاها جبران شود.

کمبود نیروی انسانی داریم

خلیلی موسوی بیان کرد: در کشور سرانه مربیان تربیتی به ازای هر 151 دانش آموز یک نفر است که در استان در حال اجرا و عملیاتی‌سازی بوده و قطب یک کشوری در حوزه نیروی انسانی و مشاوره هستیم اما علی‌رغم این مسئله همچنان با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم.

وی اظهار کرد: به تعداد 20 مرکز هسته و خدمات روانشناختی در استان داریم که براساس مجوز روانشناسان کشور در سطح مناطق استان دایر و مشغول ارائه خدمات هستند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل ادامه داد: در راستای توانمندسازی منابع انسانی حوزه منابع فرهنگی و پرورشی 48 هزار نفر ساعت دوره آموزشی در هفت عنوان بهداشت روانی در مدارس، شیوه ارتقای باورهای دینی، کیفیت بخشی فعالیت‌های تربیتی مدارس، مدیریت آسیب‌های اجتماعی و 23 مهارت فرزندپروری در بحث کودکان و نوجوانان در این دوره‌ها ارائه می‌شود.

خلیلی موسوی بیان کرد: برنامه‌های کانون یاریگران زندگی برای همکاران اولیا و دانش‌آموزان طبق سرفصل‌های ارائه شده و از دیگر برنامه‌ها که در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است که با پوشش 120 هزار دانش‌آموزان و همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد در حال انجام است.

وی اظهار کرد: موضوع بعدی استقرار میز خدمت نظام مراقبت دانش‌آموزان در راستای رصد و پیشگیر از آسیب‌های اجتماعی با پوشش 80 هزار دانش‌آموزان و والدین در حال انجام است.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل اظهار کرد: پیشگیری رشدمدار از آسیب‌های اجتماعی در قالب آموزش مهارت‌های خودمراقبتی، مهارت‌های خودکنترلی و مدیریت هیجانات و مدیریت فضیلت‌های اخلاقی در اغلب مدارس استان با همکاری مدیران و همکاران پرورشی و فرهنگی در حال اجراست که انتظار داریم به 150 هزار نفر برسد.

ضرورت استعدادیابی و استعدادپروری دانش‌آموزان اردبیلی

خلیلی موسوی افزود: از دیگر برنامه‌ها می‌توان به الگوهای نوین سبک کشوری و کسب 7 رتبه کشوری در طرح همیار و کسب 11 عنوان کشوری در یازدهمین جشنواره نوجوان سالم از موفقیت‌های سال تحصیلی 1401 - 1400 اشاره کرد که اداره فرهنگی و هنری فعالیت‌های مختلفی را در دستور کار قرار داده و استعدادیابی و استعدادپروری دانش‌آموزان و همکاران در حال انجام است.

وی تصریح کرد: درصدد هستیم در جهت آشنایی با اردوگاه‌های فرهنگی و تربیتی دانش‌آموزان در کنار آن‌ها قرار بگیریم و دانش‌آموزان را با هدف ارتقای یادگیری و مهارت‌افزایی از فضای بسته به محیط باز برده و برخی فعالیت‌های لازم را به آن‌ها ارائه دهیم تا بخشی از فرآیندهای تربیتی و مهارتی و آموزشی در فضای کاملا غیررسمی و متفاوت از مدرسه به دانش‌آموزان انتقال یابد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل خاطرنشان کرد: آموزش در دامان طبیعت منجر به نتایج بهتر در روش‌های آموزشی شناخته شده که براساس راهکارهای سند تحول بنیادین در برگزاری اردوگاه‌های دانش‌آموزان درصدد هستیم تا شاهد موفقیت‌های دانش‌آموزان در مفاهیم تربیتی و دانش‌آموزی باشیم.

خلیلی موسوی ضمن اشاره به آمار اردوگاه‌های استان نیز گفت: اردوگاه‌های استان دارای مجوز و سند مالکیت 3 باب، اردوگاه‌های سنددار و ساخت و ساز فیزیکی 2 باب، اردوگاه‌های سنددار بدون ساخت و ساز 1 باب، اردوگاه‌های مورد موافقت برای استفاده 4 باب و اردوگاه‌های در حال اقدام برای تملک زمین در 3 منطقه و اردوگاه‌های اوقافی برای استفاده 1 باب است که امیدواریم در حوزه افزایش سرانه اردوگاه‌ها همکاری‌های لازم انجام یابد.

وی ادامه داد: تا سال 98 بیش از 1182 کانون در کل کشور فعالیت می‌کردند که از این میزان 1.9 درصد کانون‌ها در استان اردبیل قرار گرفته‌اند که 10 باب کانون‌های فضای تیپ مستقل و 6 کانون ضمیمه و 14 نواحی در کانون داریم و متاسفانه در 5 منطقه آموزش و پرورش کانون نداریم که امیدواریم با گسترش کانون‌ها در استان بتوانیم بیشترین فضای فیزیکی در بحث دارالقرآن و کانون انجام یابد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل تصریح کرد: براساس تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش در حوزه‌های تربیتی و فرهنگی در حوزه قرآنی می‌توانیم از ظرفیت تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه، سپاه، فعالیت‌های پیشگیری از نیروی انتظامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما درصدد هستیم از ظرفیت آن‌ها در مسابقات و فعالیت‌ها استفاده کنیم.

برگزاری ۱۰۰۰ گفتمان دینی در اردبیل

وی ادامه داد: 1000 گفتمان دینی در حوزه تربیت دینی برگزار شده و اتفاقات مبارکی توسط سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه علمیه استان، کمیته همکاری‌های آموزش و پرورش با حوزه علمیه رقم خورده که با تایید کمیته درصدد هستیم روحانیون طرح امین را به 418 نفر برسانیم که این میزان هزار برابر افزایش را نشان می‌دهد که از آن‌ها به عنوان مبلغان دینی استفاده می‌شود.

خلیلی موسوی گفت: در حوزه فرهنگی و دینی در حوزه کتابخوانی و دینی تمام تلاش ما بر این است همگان را با حوزه کتاب آشنا و به منویات مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشانیم و تمام تلاش ما بر این است به دستورات رهبر عمل شود و توسعه فعالیت‌ها در حوزه کتابخوانی‌های مستقل و مدارس اتفاق بیفتد.

کتابخانه مستقل در ۶۵۸ مدرسه اردبیل وجود دارد

وی تصریح کرد: 658 مدرسه در استان کتابخانه مستقل آموزشگاهی دارد که 19.8 درصد مدارس دارای کتابخانه‌های مستقل و در مابقی آن‌ها کتابخانه کلاسی وجود دارد و در مدارس توسعه کتابخانه‌های کلاسی با طرح‌های خلاقانه و ابتکاری در حال پیگیری است.

وی اظهار کرد: تجهیز مدارس به کتاب‌های مناسب و به روز یکی از مشکلات عمده در مدارس است که انتظار ما از متولیان امر و کتابخانه‌های عمومی اداره کل ارشاد این است برای تربیت دانش‌آموزان خلاق، آموزش و پرورش را یاری کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل خاطر نشان کرد: طبق تمهیدات به عمل آمده اردوهای راهیان نور دانش‌آموزی تا 15 شهریورماه در قالب 14 کاروان به تعداد 3500 نفر به مناطق عملیاتی شمال غرب کشور ارومیه اعزام می‌شوند.

خلیلی موسوی افزود: از فعالیت‌های شاخص می‌توان به برگزاری 21 دوره پرسش مهر رییس جمهور در 14 رشته، مشارکت 41 هزار و 960 نفر در مرحله آموزشگاهی در سطوح منطقه استانی و کشوری، برگزاری چهلمین دوره جشنواره فردا با حضور 84هزار و 809 دانش آموز و سومین دوره مسابقات فرهنگی و هنری کانون در 44 رشته با مشارکت 4 هزار و 767 نفر اشاره کرد.

وی تصریح کرد: جشنواره دانایی و توانایی با فعالیت 9 هزار دانش‌آموزی در مراحل استانی و کشوری برگزار می‌شود و در اجرای طرح مهارت آموزی اوقات فراغت 21 باب کانون فرهنگی با مشارکت 15 هزار دانش‌آموز فعالیت می‌کنند که افتتاحیه آن‌ها با حضور 2 هزار دانش آموز در مصلای اردبیل و با سخنرانی امام جمعه اردبیل انجام شد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل تصریح کرد: برگزاری انتخابات شورای دانش‌آموزی در مدارس استان با عضویت 8000 نفر هیئت رئیسه شورای مدارس انجام و  175 نفر از دانش‌آموزان به عنوان برگزیدگان استانی و 9 نفر به عنوان برگزیدگان کشوری ریاست جمهوری انتخابات ویژه نامه دانش آموزی و به عنوان سه نشریه برتر بودند.

وی اظهار کرد: در این حوزه ابتکاراتی نیز وجود دارد که می‌توان به برگزاری اردوهای 2 روزه راهیان نور در بستر شاد برای متوسطه دوره اول و دوم و برگزاری نظرسنجی با حضور 43 هزار نفر از دانش‌آموزان اشاره کرد.

خلیلی موسوی افزود: با ابتکارات به عمل آمده برگزاری جشنواره رویش سبز که شروع آن از سال گذشته انجام یافته با موضوع آشنایی دانش‌آموزان با تاریخچه و اهداف انقلاب اسلامی است که با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و انتخاب آثار منتخب 30 نفر با تجلیل از‌ آن‌ها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در تشکل‌های دانش‌آموزی به تعداد اعضای پیشتاز 51 هزار نفر در 786 آموزشگاه فعالیت می‌کنند که فعالیت مربیان پیشتاز 2108 نفر بوده و به تفکیک بسیحیان خواهر بالای 36 هزار نفر و برادران بالای 32 هزار نفر برآورده شده و 50 هزار نفر پیشتاز جمع شده‌اند و ۵۰ نماینده مجلس دانش‌آموزی در هر منطقه داریم.

خلیلی موسوی اظهار کرد: در قالب اجرای پویش «من حاضرم» نیز در ایام کرونا جمع‌آوری 263 تبلت و گوشی با فعالیت خیران رقم خورده است.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل همچنین با اشاره به فعالیت 1707 نفر از دانش‌آموزان در خبرگزاری پانا شعبه استان اردبیل گفت: فعالیت این خبرگزاری‌ برای توانمندسازی دانش‌آموزان علاقمند به کار خبرنگاری استفاده می‌شود تا بتوانیم در راستای پرورش استعداد این دانش‌آموزان نیز جزو برترین‌ها در سطح کشور باشیم.

خلیلی موسوی در پایان سخنان خود با اشاره به طرح یاوران ولایت بسیج گفت: این طرح از 15 شهریورماه جاری شروع می‌شود که فرماندهان نواحی و پیشگام بسیج دانش‌آموزی به تعداد 900 نفر دانش آموز دوره متوسطه دوم در آن مشارکت دارند.

انتهای پیام
captcha