جمعیت هلال احمر در مسیر نجف به کربلا، هر 100 عمود یک پایگاه امدادرسانی دارد
کد خبر: 4081485
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۵

جمعیت هلال احمر در مسیر نجف به کربلا، هر 100 عمود یک پایگاه امدادرسانی دارد

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: جمعیت هلال احمر در مسیر نجف به کربلا، هر 100 عمود یک پایگاه امدادرسانی و خدمات درمانی دارد.

پباده روی اربعینبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محسن ذاکریان، مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌ها که امروز 6 شهریوماه، در محل مجتمع فرهنگی، آموزشی شهدای امدادگر هلال احمر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: جمعیت هلال احمر در مسیر نجف به کربلا، هر 100 عمود یک پایگاه امدادرسانی و خدمات درمانی دارد. امسال به جهت گرمای هوا و افزایش جمعیت زائرین و عدم واکسیناسیون احتمالی برخی زائران دیگر کشورها و نیز شیوع بیماری‌هایی چون وبا و... نگرانی‌هایی وجود دارد، اما آمادگی هلال احمر به صورت چشم‌گیری نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته است.

وی بیان کرد: امسال خدمات اربعین در جمعیت هلال احمر به‌صورت متمرکز انجام می‌شود، به این معنا که متولی، سازمان پزشکی حج و زیارت هلال احمر است و مجموعه استان‌ها در تأمین نیروی انسانی و تدارکات کمک می‌کنند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی عنوان کرد: از خراسان رضوی سه دستگاه آمبولانس و یک دستگاه تریلی به‌علاوه نیروی انسانی کامل از پزشک، پرستار و راننده و... ارسال می‌شوند.

ذاکریان افزود: نیروی انسانی بسیاری از داخل استان به صورت داوطلبانه در این خدمات شرکت کردند و به این دلیل که به صورت مستقیم در سایت ثبت‌نام کردند، آمار به تفکیک استان را در اختیار نداریم. تعدادی از نیروها هم از بدنه و معاونت‌های مختلف جمعیت هلال احمر حضور خواهند یافت.

وی با اشاره به برخی گروه‌ها که بدون برچسب در حال ارائه خدمت بر حسب سوابق هستند، اظهار کرد: برخی از این گروه‌ها خدمات قابلی ارائه می‌دهند که جمعیت هلال احمر سعی کرده بتواند به سیستم حج و زیارت در عراق وصل کند و با نظارت آن‌ها خدمات درمانی دریافت کنند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی ابراز کرد: از جمله طرح‌های پراکنده، طرح زائر امدادگر برای کسانی است که آموزش‌های امدادی را گذرانده‌اند و به‌عنوان زائر امدادگر به تجهیزات امدادی مجهز شوند و در طول مسیر بتوانند در موکب‌ها خدمت‌رسانی کنند.

تدارک 107 پایگاه امدادی برای زائران پیاده امام رضا(ع) در دهه آخر ماه صفر

ذاکریان با مهم برشمردن دهه آخر صفر برای خراسان رضوی اظهار کرد: در بخش اربعین، جمعیت هلال‌احمر و کمیته امداد و دانشگاه علوم پزشکی متولی بهداشت و درمان است. 107 پایگاه امدادی با حضور 1200 نیروی امدادی در خصوص زائران پیاده امام رضا(ع) در گستره استان دیده شده است که شامل خدمات امداد، خدمات و داروهای ضروری است.

وی افزود: با همکاری مشترک گروه‌های جهادی، بسیج و دانشگاه علوم پزشکی در روزهای اسکان زائران در مشهد نیز 25 پایگاه برای خدمات درمانی وجود دارد و اعتبار یک میلیاردی ویژه داروی این زائرین درخواست شده است تا بتوانیم خدمات درمانی رایگان را ارائه دهیم.

امروز، دغدغه واردات واکسن نیست

ذاکریان به نقش پررنگ‌ جمعیت هلال احمر در جریان واردات واکسن کرونا در دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: با اینکه شاهد افزایش تولید داخلی واکسن کرونا و کاهش تقاضا برای آن هستیم و رسانه‌ها به مانند قبل بر ضرورت آن تأکید نمی‌کنند، اما جمعیت هلال احمر نه‌تنها برای واکسن، بلکه برای رفع بسیاری از تحریم‌های دارویی اعلام آمادگی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در دوره اخیر و با حضور پیرحسین کولیوند در سمت رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، دیپلماسی هلال احمر بسیار توسعه یافته است و وابستگی وی به سیستم بهداشت و درمان موجب شده هلال احمر در رفع نیازهای کشور چه در حوزه واردات واکسن و چه در حوزه واردات داروهایی که مشکلاتی دارند، آمادگی داشته باشد.

مدیر عامل جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی اظهار کرد: امروز دغدغه واردات واکسن در کشور نیست، بلکه دغدغه فرهنگ‌سازی بیشتر برای مردم در حوزه واکسیناسیون هست. اغلب مراکز واکسیناسیون در مشهد به دلیل عدم مراجعه مردم، تعطیل شدند.

حضور 90درصد آوارگان افغان در حاشیه شهر مشهد

وی در پاسخ به این سوال که آیا واکسیناسیون برای اتباع و آوارگان افغانی در مرزهای ورودی نیز صورت می‌گیرد؟ گفت: همکاران ما در مرز دوغارون مستقر هستند و واکسیناسیون را انجام می‌دهند، هم‌چنین معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در ورودی‌ها، چندین دوز از واکسن‌های مورد نیاز از جمله فلج اطفال را انجام می‌دهند.

ذاکریان با اشاره به وضعیت آوارگان افغانی در حاشیه شهر بیان کرد: بیش از 90درصد ورودی‌های آوارگان افغانی پس از ورود طالبان، در حاشیه شهر مشهد ساکن هستند و خدمات واکسیناسیون به آنان، به همان کیفیتی که برای یک ایرانی ارائه می‌شود، داده می‌شود.

جمعیت هلال احمر، متولی اتباع نیست

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی با بیان اینکه در برخی حوزه‌ها کار به هلال احمر واگذار نشده است، بیان کرد: جمعیت هلال احمر در وظایف حاکمیتی خود، پیمانکار دولت است و تنها تا آن جایی متولی اتباع افغانی است که در قرارداد پیمانکاری با حاکمیت تعریف شده باشد. به عنوان مثال امدادرسانی جاده‌ای، جز وظایف هلال احمر نیست، اما جزء وظایفی است که جمعیت هلال احمر به عنوان پیمانکاری از سوی دولت وارد موضوع شده است، اما در مورد اتباع، هنوز در برخی حوزه‌ها اجازه ورود به جمعیت هلال احمر داده نشده است.

ذاکرین اظهار کرد: ورود افغان‌ها به کشور یک فرصت است، زیرا ایران، جز کشورهایی است که پیری جمعیت را در سال‌های آینده تجربه خواهد کرد و نیاز به مهاجر خواهد داشت، بنابراین مهاجر افغانی، به جهت زبان و دین مشترک، بهترین مهاجر است.

وی با اشاره به این‌که جمعیت هلال احمر، تنها جزیی از پازل جریان آوارگان است، بیان کرد: با توجه به آثار منفی اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و اقتصادی ورود افغان‏ها، نیاز است تا چارچوبی برای جمعیت هلال احمر مشخص شود تا بتواند خدماتی ارائه دهد. بنابراین جمعیت هلال احمر متولی اتباع نیست، بلکه اداره اتباع متولی امور آنان است و ما در جاهایی در کنار اداره اتباع در حال کمک‌رسانی به آنان هستیم.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی به مشارکت‌های صلیب سرخ اشاره کرد و گفت: صلیب سرخ برای واکسیناسیون افاغنه، یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان اعتبار اختصاص داده که برای حدود 100 هزار نفر از آنان در مراکز دانشگاه و یا در مراکز هلال احمر واکسیناسیون صورت گرفته است، هم‌چنین مرکز آموزش در منطقه دوغارون است به دلیل مخاطراتی که برای افرادی که وارد افغانستان می‌شوند، وجود دارد و نیز اقلام بهداشتی که برای کمپ‌ها درخواست شده را تهیه کردند.

در بحران‌ها، کشور یک زنجیره بهم پیوسته است

ذاکرین با اشاره به وضعیت نابسامان برخی شعب استان جمعیت هلال‌احمر اظهار کرد: در برخی شهرستان‌ها از نظر تجهیزات، توان مواجهه با بحران در حد 20 یا 50 خانوار را نداریم، هم‌چنین با توجه به جمعیت 7 میلیونی خراسان رضوی و میزان تجهیزات موجود در بهترین حالت نمی‌توان بیش از یک جمعیت 5000 نفری را مدیریت کرد و عدم بروز رسانی تجهیزات و انبارها موضوع واضحی است که باید به آن رسیدگی کرد.

وی ادامه داد: بروز رسانی تجهیزات و تدارکات بسیار ضروری است، از سال 1392 وضعیت خودرویی، چه خودروهای امدادی و چه خودروهای اداری به روز رسانی نشده است. تعمیرات و استهلاک، هزینه بسیار زیادی را به جمعیت هلال احمر تحمیل می‌کند. البته با توجه به بودجه‌ها اجازه قانونی خرید تجهیزات را داریم، اما احتمالاً در حدی نیست که بتوان پروژه‌های عمرانی را تعطیل و خرج خرید تجهیزات کنیم و  در سال 1401دو نوبت تجهیز داریم.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی با اشاره به برخی بحران‌های جدی که در کشور سابقه دارد، اظهار نگرانی کرد و گفت: البته در بحران‌ها، کشور یک زنجیره بهم پیوسته است و ما این دلگرمی را به شعب می‌دهیم که در هر استانی که اتفاقی رخ دهد، مجموعه کشور امدادگر است، اما هر چه این توزیع بیشتر باشد، بر سرعت رسیدگی به آسیب‌دیدگان افزوده می‌شود.

وی با اشاره تعداد فوتی‌های سیل اخیر در شهرک رضویه بر لزوم آگاهی و افزایش آن در میان عموم تأکید کرد و گفت: ضعف در پیشگیری و حوزه آموزش عمومی است، در یک سال گذشته، در آموزش‌های شهر مشهد، تنها 10 هزار نفر آموزش دیده‌اند که در مقایسه با جمعیت بسیار ناچیز است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی در خصوص شهرهای فاقد هلال احمر اظهار کرد: تعداد 10 شهرستان دارای فرمانداری مستقل در استان داریم که هلال احمر ندارد، از جمله گلبهار، بینالود، کوهسرخ، خلیل‌آباد، باخرز زبرخان، و... . در این راستا و با احتساب وسعت و نیاز مشهد، وجود 14 شعب جدید ضروری است.

وی بیان کرد: در مورد پایگاه‌های بین جاده‌ای طبق استاندارد، هر 50 کیلومتر پایگاه امدادی باید باشد که ما این استاندارد را به هر 50 کیلومتر در نقاط حادثه‌خیز تخفیف دادیم، با این وجود هنوز 28 پایگاه امداد جاده‌ای کم داریم و با توجه به اینکه پرترددترین استان از جهت تردد بین‌شهری هستیم. برآورد ریالی برای ساخت شعب و پایگاه‌های خراسان رضوی چیزی حدود 200 تا 250 میلیارد تومان است.

در پایان گزارش عملکرد جمعیت هلال احمر خراسان رضوی از فروردین ماه 1401 ارائه شد، از آن جمله در حوزه املاک و موقوفات، خلعیت ورزشگاه شهرستان کاشمر به متراژ 20 هزار متر مربع از تصرف آموزش و پرورش صورت گرفت، در حوزه معاونت امداد و نجات تعداد حوادث اتفاق افتاده 507، تعداد حوادث جاده‌ای 288 حادثه، سیل و آب‌گرفتگی 48 حادثه، کوهستان 62 حادثه و ریزش آوار 2 حادثه که در طول این حوادث 3241 نفر آسیب دیده‌اند، از این تعداد 384 نفر به مراکز درمانی منتقل شدند.

در ادامه این گزارش در معاونت داوطلبان، اعزام 29 کاروان سلامت به مناطق محروم استان، توزیع 4254هزار سبد معیشتی در قالب طرح هلال رحمت در ماه مبارک رمضان، اجرای 32 پروژه محرومیت‌زدایی در مناطق محروم استان و... صورت گرفته و در معاونت بهداشت و درمان، اجرای مانور بهداشت و درمان در حاشیه شهر مشهد و ارائه خدمت به 3584 نفر به همت 113 نفر از داوطلبان بهداشت و درمان جمعیت هلال احمر از جمله اقدامات این دوره جمعیت هلال احمر است.

انتهای پیام
captcha