تنها با فقه و اصول نمی‌توان پاسخگوی شبهات بود
کد خبر: 4080715
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۳
استاد حوزه علمیه نجف:

تنها با فقه و اصول نمی‌توان پاسخگوی شبهات بود

آیت الله سیدابوالحسن المقدس الغریفی، از علمای عراق گفت: امروز ما نیازمند تربیت یک نسل مسئولیت‌پذیر و آگاه هستیم که دشمن و روش‌های دشمن را بشناسد و این رسالت و مسئولیت شرعی را در برابر هجوم استکبار و نفوذ آنان در حوزه‌های علمیه به عهده بگیرد.

علامه سیدابوالحسن المقدس الغریفی از علمای برجسته شیعه در کشور عراق

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیت‌الله سیدابوالحسن المقدس الغریفی از علمای عراق، امروز سوم شهریورماه طی سخنانی در نشست علمی «فقه و رسالت پاسخگویی به جهان اسلام» که به همت نمایندگی المصطفی در مشهد برگزار شد اظهار کرد: واقیعت این است که حوزه علمیه نجف بیشتر به رشته‌های فقه و اصول اهتمام دارد، اما سایر تخصص‌ها و رشته‌های علمی بستگی به فرهنگ و تفکر شخصی افراد دارد.

وی افزود: با این رویکرد ما شاهد یک آسیب بزرگ در این زمینه هستیم چرا که جامعه بشری به ویژه مسلمانان با شبهات و مسائل مختلفی مواجه هستند و باید برای همه آن مسائل پاسخ‌های جدید و به‌روز ارائه شود و لذا باید با شرایط و اقتضائات زمان جلو برویم.

الغریفی ضمن ابراز خرسندی از تأثیر مثبت فعالیت‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی المصطفی در سایر کشورها، ادامه داد: پاسخگویی به این مسائل، نیاز‌مند ایجاد رشته‌های تخصصی و به تبع آن تربیت متخصصان در رشته‌های جدید در حوزه‌های علمیه است و امروز این نیاز از طرف جامعةالمصطفی شناخته شده و با ایجاد ظرفیت‌ها و رشته‌های تخصصی جدید مبتنی بر نیاز‌های روز جهان اسلام و بشریت در این نهاد بین‌المللی، نویدبخش یک تحول علمی عظیم در جهان اسلام می‌باشد.

استاد حوزه علمیه نجف بیان کرد: امروز ما نیازمند تربیت یک نسل مئسئولیت‌پذیر و آگاه هستیم که دشمن و روش‌های دشمن را بشناسد و این رسالت و مسئولیت شرعی را در برابر هجوم استکبار و نفوذ آنان در حوزه‌های علمیه به عهده بگیرد. امروز خیل عظیم جوانان مشتاق و تشنه علوم و معارف اسلامی برای کسب علم به حوزه‌های علمیه مراجعه کرده‌اند و فرصت بزرگی برای ما ایجاد کرده و لذا باید با توجه به این شرایط یک تحول اساسی در روش‌ها و موضوعات ایجاد کنیم.

وی در ادامه افزود: امروز بیش از هر زمان دیگری مردم جوامع اسلامی با شبهات و جریان‌های فکری منحرف مواجه هستند و چه کسی غیر از علما مسئولیت آگاهی بخشی و نجات جوانان را از این خطرات و انحرافات دارد.

الغریفی گفت: مردم از حوزه‌های علمیه، مراجع و علما انتظار دارند که پاسخگوی همه شبهات و نیاز‌های فکری متنوع آنان باشند و در این شرایط پرداختن صِرف به فقه و اصول ممکن نیست، لذا باید نسبت به مسائل عقیدتی، سیاسی و نیاز‌های جدید مخاطبان توجه ویژه شود.

انتهای پیام
captcha