ایرانمنش: پیرغلامان را الگوی تولیدات عاشورایی قرار دهیم + صوت
کد خبر: 4079820
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۹
تولیدات هنری عاشورایی؛ بایدها و نبایدها/ 4

ایرانمنش: پیرغلامان را الگوی تولیدات عاشورایی قرار دهیم + صوت

یک بازیگر سینما و تلویزیون گفت: برای اینکه تولیدات هنری بتواند به شکلی مطلوب موضوعات عاشورایی را مدنظر قرار دهند، بهترین رویکرد الگو‌برداری از پیرغلامان است.

رضا ایرانمنش، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با ایکنا پیرامون تولیدات عاشورایی در حوزه نمایش گفت: متاسفانه آنگونه که باید به موضوعات عاشورایی در هنر پرداخته نمی‌شود. این کم‌کاری هم معطوف به بخش خاصی از هنر نیست بلکه از تلویزیون گرفته تا تئاتر و سینما وجود دارد. از سویی روشی که برای پرداختن به این موضوعات وجود دارد چندان مطلوب نیست، درصورتیکه می‌توانیم با الگو گرفتن از پیرغلامان به نحو بهتری آموزه‌های عاشورایی را مدنظر قرار دهیم.

وی افزود: در گذشته پیرغلامان سعی می‌کردند فرهنگ عاشورا را در میان توده مردم رواج دهند برای همین به روستاها رفته و نقل کربلا را به تاثیرگذارترین شکل انجام می‌دانند. همین تبلیغ سینه به سینه باعث شد عاشورا چنین در قلب همه اقشار مردم جا باز کرده و ادامه داشته باشد. پس چرا هنر نباید از این روش برای رسیدن به خواسته‌اش بهره برد؟ دیگر اینکه کارهای هنری معطوف به بزرگسالان شده در حالیکه در گذشته پیرغلامان  همه سنین را مخاطب خود داشتند.

بازیگر فیلم «سجاده آتش» بیان کرد: مشکل دیگری که در پرداخت‌های عاشورایی وجود دارد نگاه یک بعدی به این حوزه است. عاشورا تنها بیان مظلومیت امام حسین (ع) و یارانش نیست بلکه در آن رشادت، دلاوری و بسیاری دیگر از خصائل والای انسانی وجود دارد که باید به آن بپردازیم.  برای مثال بعد از عاشورا، حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) با خطبه‌های آتشین خود عاشورا را زنده نگاه داشته و امویان را ناامید کردند. 

وی با بیان اینکه تعزیه یکی از مهمترین راهکارها برای پرداخت‌های عاشورایی است، گفت: تعزیه ریشه در تاریخ ما دارد درصورتیکه که این عرصه ایرانی‌ترین شکل از هنر است که به صورت مستقیم به عاشورا نظر دارد. تعزیه در قلب و روح مردم جای دارد. روزگاری در هر محله‌ای تعزیه اجرا می‌شد، البته با گذر زمان و به واسطه شرایط پیش آمده این شکل از اجرا دیگر قابل امکان نیست ولی می‌شود در مکان‌های مخصوص در طول سال از این هنر بهره برد تا فرهنگ عاشورا مورد توجه قرار گیرد.

کد

این بازیگر با بیان اینکه موضوعات عاشورایی در عالم هنر کارکرد بین‌المللی دارد، بیان کرد: آنچه در عاشورا رخ داد تنها مورد توجه شیعه نیست بلکه همه جهان اسلام به آن احترام می‌گذارند، حتی دیگر مذاهب هم به این موضوع با دیده احترام نگاه می‌کنند چون عاشورا درس آزادگی و مبارزه با ظلم است و خصیصه‌ای دارد که مورد احترام همه انسان‌هاست. بنابراین اگر بتوانیم به این موضوع به شکلی صحیح بپردازیم خواهیم توانست مخاطبانی خارج از مرزها برای کارهایمان بیابیم.


بیشتر بخوانید:

تولیدات هنری دینی باید مورد پسند مخاطب امروزی باشد

عاشورا بهترین گزینه برای کار هنری است


وی با بیان اینکه نباید کارهای عاشورایی منبعی برای کسب درآمد باشد، گفت: در گذشته هر فردی که می‌خواست اتفاقی عاشورایی را رقم زند تنها هدفش عشق به اباعبدالله بود اما متاسفانه در شرایط فعلی برخی بخش‌ها نگاهی مادی به این شکل از هنر دارند یعنی اینکه از کاری که انجام می‌دهند کسب درآمد می‌کنند. این اتفاق به هیچ وجه مطلوب نیست و باید با آن مقابله کرد. چندی پیش می‌خواستم برای کاری از وجود برخی مداحان بهره ببرم اما بنا به دلایل مالی این خواسته مهیا نشد. این امر اتفاقی شایسته‌ای نیست که متاسفانه وجود دارد!

این هنرمند در پاسخ به سوال پایانی مبنی بر اینکه آیا فعالیت‌های عاشورایی در عرصه هنری نیاز به آدم‌های خاص دارد؟ گفت: پرواضح است که حضور افراد چهره می‌تواند به بیشتر دیده شدن کارهای عاشورایی کمک کند اما این بدان معنا نیست که تنها این افراد مجاز به کار کردن در این حوزه باشند. عرصه در این حوزه باید کاملاً باز باشد تا هر فرد علاقمندی بتواند کار کند. بهترین الگو هم در این رابطه پیرغلامان هستند که باید با تاسی به آنها، روش صحیح کار عاشورایی کردن را آموخت.

انتهای پیام
captcha