ضرورت رعایت ارکان مجالس عزا در هیئت‌های مذهبی
کد خبر: 4078015
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۲
مرثیه و مقتل‌خوانی، یک راهبرد تبلیغی / 2

ضرورت رعایت ارکان مجالس عزا در هیئت‌های مذهبی

مدیر بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه بیان کرد: نتیجه به‌کارگیری از ارکان مجالس عزاداری و هیئت‌های مذهبی از سوی سخنران و مداح هیئت باید در متن زندگی فردی و اجتماعی مردم پدیدار باشد برای مثال، اگر در یک محله‌ای هیئت با رعایت سه رکن اصلی فهم و بصیرت، شور و عطف و عظم و جریان‌سازی اجتماعی برپا شود باید معیشت و آسیب‌های اجتماعی اهالی محله کاهش چشمگیری داشته باشد.

مرتضی وافی، مدیر بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیهحجت‌‎الاسلام والمسلمین مرتضی وافی، مدیر بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه در گفت‌وگو با ایکنا از قم با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌های توسل جمعی، هیئت‌ها و مجالس امام حسین(ع) است و منبری‌ها و مداحان باید این ظرفیت را بشناسند و از آن بهره‌مند شوند، گفت: رهبر معظم انقلاب امسال در یک حرکت مبتکرانه در دیدار با مداحان درباره هیئت مطرح کردند که هیئت یک واحد اجتماعی و کانون جهاد تبیین است.

وافی با اشاره به اینکه منبری‌ها باید بدانند در کدام یک از هیئت‌ها برای سخنرانی دعوت می‌شوند، تصریح کرد: به اعتقاد بنده، هیئت‌ها به سه دسته تقسیم‌بندی‌ می‌شوند، یکی از انواع هیئت، ویژه مقدسین است که بر پایه وقار، محتوا و ادب شکل می‌گیرد و یا در بیت مراجع عظام تقلید و در جمع نخبگان حوزوی است که در این هیئت‌ها باید توسل و روضه‌خوانی با شرایط ویژه و خاص از سوی منبری‌ها رعایت شود.


بیشتر بخوانید:


وی ادامه داد: یکی دیگر از انواع هیئت، هیئت‌های سنتی هستند که در مساجد و تکایا، توسط خیرین و به شکل مردمی برپا می‌شود و منبری‌ها باید در سخنرانی‌های خود در این هیئت‌ها، مطالب را با توجه به افکار عمومی و بافت همان محله دسته‌بندی و ارائه کنند و از همه مهمتر آنکه باید محتوا غیر تکراری و جدید باشد.

وافی با اشاره به اینکه برخی دیگر از هیئت‌ها، فرهنگی هستند، بیان کرد: جمعیت این هیئت‌ها عموما جوانان هستند، نوع دیگر هیئت‌ها نوظهور هستند که با وجود آسیب‌های فراوانی که بر این نوع هیئت‌ها مترتب است اما راه و روش سخنرانان با آن‌ها باید اصلاحی باشد نه قهری.

وی تصریح کرد: برخی از هیئت‌های نوظهور و پاپ دروازه ورود بسیاری از شرکت‌کنندگانش به جریان اصیل هیئت مذهبی هستند و سپس جذب می‌شوند؛ منبری‌ها باید نگاه اصلاحی مقام معظم رهبری را در این سبک هیئت‌ها پیاده و جوانان را اقناع کنند.

مدیر بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه اظهار کرد: مقام معظم رهبری در بیانات خود در جمع مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) بر این نکته تأکید کردند که برخی از شورهایی که در هیئت‌های مذهبی می‌زنند ذکرها و مدح‌های خوبی است اما برخی از این اذکار و شورها باید برای مستمعین توضیح داده شود برای مثال یکی از آن‌ها، ذکر « غریب مادر، حسین» است. این ذکر را باید برای مستمع شرح و بسط داد؛ این نگاه و جریان اصلاحیه مقام معظم رهبری را باید سخنرانان هیئات مذهبی ادامه بدهند.

وی با بیان اینکه هیئت سه رکن اصلی دارد، گفت: رکن فهم و بصیرت علمی هیئت‌های مذهبی بر عهده سخنرانان جلسه است البته نباید منبرها جنبه احساسی و عاطفی نداشته باشد زیرا ارائه معارف و آموزه‌های دینی واقعه عاشورا در بستر عاطفی هیئت‎ها به خوبی امکان‌پذیر است اما بخش معرفت‌افزایی مهم‌ترین وظیفه سخنرانان است.

وافی با اشاره به عطف یا همان شور و احساس، به عنوان رکن دوم هیئات مذهبی، اظهار کرد: شورآفرینی و احساس در مجالس و هیئت‌های مذهبی بر عهده مداحان و ذاکران است اما در برخی مواقع، سخنرانان در نقش مداح این کار را انجام می‌دهند؛ مستمع باید بداند دو بخش شور و شعور بر عهده دو شخص مداح و سخنران است، مداح و سخنران هر دو نباید از معارف و شور دست بردارند.

وی با بیان اینکه هیئت در صورت داشتن رکن فهم و بصیرت و شور و عطف به رکن سوم عزم که همان هیئت تراز انقلاب اسلامی است، می‌رسد، گفت: عزم به معنای جریان‌سازی و تأثیرگذاری اجتماعی و خدمات اجتماعی است که در هیئت و محافل عزاداری باید از سوی سخنران و مداح اتفاق افتد.

مدیر بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه تصریح کرد: نتیجه به‌کارگیری از ابزارهای فهم و عطف توسط سخنران و مداح هیئت باید در متن زندگی فردی و اجتماعی مردم پدیدار باشد برای مثال، اگر در یک محله‌ای هیئت با رعایت سه رکن اصلی فهم و بصیرت، شور و عطف و عزم و جریان‌سازی اجتماعی برپا شود باید معیشت و آسیب‌های اجتماعی اهالی محله کاهش چشمگیری داشته باشد.

انتهای پیام
captcha