گریه گرفتن با روضه دروغ حرام است
کد خبر: 4077330
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۷
استاد فقه و اصول حوزه:

گریه گرفتن با روضه دروغ حرام است

حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی فقیهی، استاد فقه و اصول حوزه،گفت: جایز نیست در حال مداحی مطالبی گفته شود که واقعیت ندارد گرچه عمق مصیبت امام حسین(ع) آنقدر بالاست که ما درک نمی‌کنیم ولی نیازی نیست متوسل به دروغ شویم.

سیدمحمدعلی فقیهیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی فقیهی، استاد فقه و اصول حوزه، 19 مردادماه در سلسله جلسات بیان احکام عزاداری، گفت: اشعاری که موجب وهن ائمه(ع) است و با شخصیت ایشان سازگار نیست نباید در روضه و عزاداری خوانده شود. اینکه اشاره به چشم و ابرو و ظاهر ائمه(ع) بشود با شان اهل بیت(ع) سازگاری ندارد همچنین سبک عزاداری هم باید مبتنی بر شان و جایگاه اهل بیت(ع) باشد و از ترانه‌های مبتذل که مناسب مجالس لهو است اخذ نشده باشد. پس اولا باید محتوا و مضمون اشعار عالی مرتبه باشد کما اینکه شعرای قدیم این طور می‌سرودند و هم سبک آن فاخر باشد.

فقیهی بیان کرد: محتواهایی که بوی کفر و غلو می‌دهد مانند این تعبیر که نعوذبالله «خدای من حسین است» اصلا جایز نیست یا استفاده از تعابیری چون «من سگ حسینم» و اینکه صدای سگ دربیاورد جایز نیست؛ ائمه(ع) برای آدم‌سازی آمده‌اند نه اینکه ما را حیوان خودشان قرار دهند.

گریه گرفتن با دروغ، حرام است

وی با تاکید بر اینکه استفاده از دروغ برای گریاندن مردم جایز نیست، تصریح کرد: جایز نیست در حال مداحی مطالبی گفته شود که واقعیت ندارد گرچه عمق مصیبت امام حسین(ع) آنقدر بالاست که ما درک نمی‌کنیم ولی نیازی نیست متوسل به دروغ شویم و باید از مصیبت‌هایی که در منابع معتبر تاریخی ذکر شده استفاده کنیم نه مصیبتی که منبعی ندارد و حتی گاهی با عقل هم سازگاری ندارد. نمی‌شود برای گریه گرفتن از دروغ استفاده کنیم البته برخی چیزها بیان زبان حال است و اشکالی هم ندارد و دروغ حساب نمی‌شود ولی نمی‌توان آن را به عنوان واقعه تاریخی محسوب کنیم.

استاد فقه و اصول حوزه علمیه با تاکید بر پرهیز از گفتن مطالبی که از استناد و منبع آن مطمئن نیستیم، اظهار کرد: این مطالب را باید به کتابی که در آن آمده استناد دهیم یا به عنوان نقل قول بیاوریم. مورد دیگر تعزیه‌خوانی است که کاری خوب و مورد تایید است ولی باید مراقب باشیم کاری که در شان اهل بیت(ع) نیست انجام نشود یا فردی که به عنوان امام حسین(ع) و قمر بنی هاشم و علی اکبر(ع) انتخاب شود که چهره خوبی در محل و جامعه داشته باشند و مراعات این کار را بکنیم تا آسیبی به شان حضرات وارد نکند و در ذهن افراد بدآموزی نداشته باشد.

ایراد به پوشیدن لباس زن از سوی مرد

فقیهی بیان کرد: احترام ائمه معصومین(ع) باید در هر حالتی حفظ شود و از سوی دیگر پوشیدن لباس زنانه از سوی مردان در تعزیه هم مورد اشکال از نظر فقه است. برای رعایت نظر همه مراجع خوب است از این کار پرهیز شود چون برخی آن را نادرست می‌دانند. در هر صورت اصل شبیه‌خوانی از شعائر و از جنبه‌های بیان قیام عاشوراست ولی باید این شروط هم مراعات شود.

استاد حوزه علمیه گفت: پرچم‌هایی که در جلسات روضه و دستجات عزاداری استفاده می‌شود گاهی حاوی تصاویری منسوب به امام علی(ع)، امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) است و خوب است بدانیم اینها واقعی نیستند و باید از استفاده آنها پرهیز کنیم و از پرچم‌های حاوی اشعار زیبا و مضامین دلنشین و جذاب استفاده کنیم و اگر پرچم‌هایی اینگونه است تصاویر را با یا حسین و امثال آن جایگزین کنیم.

وی با اشاره به حکم استفاده از طبل و سنج و امثال آن، افزود: این ابزار از آلات لهو محسوب نمی‌شوند و استفاده از آنها ایرادی نیست مخصوصا اینکه کیفیت حماسی را هم به جلسه القاء می‌کند.

برهنه شدن در عزاداری جلوی نامحرم حرام است

فقیهی با اشاره به برهنه شدن در عزاداری اظهار کرد: اگر برهنه شدن مقابل نامحرم باشد برخی مراجع مانند رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله مکارم شیرازی و آیت‌الله بهجت فرموده‌اند جایز نیست بنابراین حتما باید مراعات محیط شود و بانوان دید نداشته باشند، البته مناسب است برهنه نشوند و حداقل یک لباس زیر در موقع سینه زنی بر تن داشته باشند.

وی اضافه کرد: گل مالیدن به سر و صورت  در عزاداری اشکال ندارد و هر چیزی علامت حزن و اندوه و تعظیم شعائر باشد ایرادی ندارد و گل مالیدن نوعی تعظیم شعائر و اظهار مصیبت و ناراحتی است.

فقیهی بیان کرد: گاهی دستجات عزاداری با کفش وارد مجالس می‌شوند که در حسینیه و جلسات خانگی و تکایا ایرادی ندارد ولی در مورد مسجد باید مراعات حرمت مسجد بشود و کفش روی فرش‌ها گذاشته نشود یا روفرشی بیندازند که بی حرمتی صورت نگیرد. در هر صورت باید احترام مسجد حفظ شود.

حضور بانوان با رعایت مسائل شرعی

وی افزود: حضور بانوان در مجلس عزاداری امام حسین(ع) و حرکت دنبال دستجات عزا با مراعات مسائل شرعی حجاب و حفظ حریم، اشکالی ندارد و شرط آن رعایت حریم شرعی است.

وی ادامه داد: مسئله دیگر اینکه آیا برای شرکت خانمی در عزاداری رضایت شوهر شرط است یا خیر؟ جواب آنکه تا زمانی که شوهر از شرکت در مجلس عزا منع نکرده است هیچ اشکالی ندارد اما اگر شوهر منع کرد و گفت در فلان جلسه عزاداری شرکت نکن باید رضایت او را جلب کند البته توصیه می‌شود شوهران برای حضور بانوان در مجلس عزا به هیچ وجه منع نکنند تا کار آنها باعث عدم رضایت اهل بیت(ع) نشود؛ البته حضور فرزندان در عزاداری مانعی ندارد البته به شرط آن که اسباب آزار و اذیت والدین فراهم نشود.

بین ریا و تظاهر به عزا فرق است 

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: مسئله دیگر اینکه آیا ریا در عزاداری جایز است یا خیر؟ ریا به صورت کلی یعنی خودنمایی و در هر عملی جایز نیست و حرام است و در عزاداری هم این حکم صادق است یعنی اگر کسی برای ریا بخواهد نذر بدهد و روضه‌خوانی کند و مجلس بگیرد و دسته عزا با آن علامت‌های سنگین راه بیندازد درست نیست ولی تظاهر به عزاداری مطلوب است و باید باشد.

وی افزود: عزاداری نیاز به ترویج دارد لذا باید جلسات عزا مشخص باشند و با پرچم و تبلیغات آن را معرفی کنند تا جمعیت عزادار زیاد شوند. بنابراین تقویت عزاداری و تظاهر به آن با ریا تفاوت دارد زیرا ما برای رضایت خدا این نوع مجالس را ترویج می‌کنیم و کما اینکه برخی امور مانند صدقه دادن و جهاد و ... باید علنی  و در معرض دید دیگران باشد.

انتهای پیام
captcha