رابطه مستقیم بی‌تفاوتی مردم با گسترش آسیب‌های اجتماعی
کد خبر: 4074519
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۲

رابطه مستقیم بی‌تفاوتی مردم با گسترش آسیب‌های اجتماعی

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان مرکزی با اشاره به اینکه 150 تشکل مردمی با ستاد امر به معروف استان همکاری دارند، گفت: بی‌تفاوت شدن مردم نسبت به آسیب‌ها دلیل اصلی بروز معضلات اجتماعی است.

حج الاسلم مصطفی فرخی، دبیر ستاد امر به معروف استان مرکزی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام مصطفی فرخی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان مرکزی، امروز، 8 مرداد، در نشست مطبوعاتی که به مناسبت فرا رسیدن دهه امر به معروف و نهی از منکر در این مجموعه برگزار شد، به تشریح رویکردهای ستاد پرداخت و اضافه کرد: حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر یکی از مهم‌ترین رویکردهای این مجموعه است که در دستور کار قرار گرفت. حمایت از فعالان این مجموعه را با قدرت اعلام کرده و در سال گذشته با جدیت پیگیری شد. به طور مثال سال گذشته قریب به 20 مورد آمران به معروف کارشان به دستگاه قضایی و نیروی انتظامی کشیده شد که با حمایت این ستاد و تذکر قانون حمایت از امر به معروف افرادی که مطابق قانون عمل کرده بودند سربلند از این مشکل بیرون آمدند.

فرخی استفاده از توده‌ها و تشکل‌های مردمی را از دیگر رویکردهای ستاد دانست و ادامه داد: تشکل‌های مردمی اعم از بانوان و آقایان در این بازه زمانی شناسایی و از ظرفیت آنان حداکثر استفاده شده است. به تشکل‌ها اعلام شده که  در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی می‌توانند از حمایت ستاد امر به معروف برخوردار باشند.

وی با اشاره به اجرای طرح گشت ارشاد مسئولان در استان ادامه داد: پس از سخنان رئیس‌جمهور مبتنی بر ایجاد گشت ارشاد مسئولان، اجرای طرح در استان در دستور کار ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قرار گرفت. این طرح سال گذشته در قالب طرح «مدافعان ارزش‌ها» انجام شد و با توجه به اینکه مردم نسبت به طرح و حیطه کاری مسئول دعوت شده اشراف کامل نداشتند و اغلب سؤالات غیرمرتبط مطرح می‌شد این طرح امسال با رویکرد و قالب دیگری انجام خواهد شد.

فرخی خواستار ورود و کمک همه مردم به رفع مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... شد و ادامه داد: این ستاد حمایت خود را از تمام دغدغه‌مندان حوزه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، جوانان، کودکان، بانوان و خانواده اعلام می‌کند. اگر پیگیری شهروندان برای ستاد محرز شود، قطعاً با پشتیبانی لازم از آنان حمایت خواهد شد. حتی برای آنان گواهی فعالیت تحت نظر ستاد صادر می‌شود.

فرخی از عدم شناخت مردم و حتی مسئولان از حیطه کاری ستاد امر به معروف و نهی از منکر گلایه و ابراز تأسف کرد و افزود: مردم به رویکرو و برنامه‌های اجرایی این مجموعه آگاهی ندارند و نمی‌دانند فعالان این مجموعه می‌تواند چه پیامد مثبتی را در جامعه داشته باشد. با توجه به عدم شناخت، قضاوت‌های آنان نیز از این مجموعه قضاوت درستی نیست. اجرای این طرح به شناخت هرچه بهتر مردم از فعالیت ستاد منتج شد. همچنین آغاز ارزیابی ستاد از عملکرد دستگاه‌های مسئول در این حوزه به ویژه عفاف و حجاب از دیگر برنامه‌های اجرایی است.

وی در تکمیل سخنان خود ضرورت ارتقای سطح آگاهی مردم و شناخت آنان از فعالیت امر به معروف را مورد تأکید قرار داد و در این رابطه از اجرای طرح «2020» در استان خبر داد و افزود: این طرح که مورد استقبال ستاد کشور و دیگر استان‌ها قرار گرفت آموزش بیش از هزار و 500 نفر از بانوان و آقایان در فضای مجازی را برعهده داشت و بازخورد این آموزش در جامعه مشهود است.

فرخی ادامه داد: حضور مسئولان در دوره آموزشی - انگیزشی «2020» ضروری است و از زمان افتتاح این دوره تاکنون هر ماه بین 100 تا 200 نفر که اغلب از بانوان هستند در این دوره شرکت دارند. هدف از اجرای این طرح راستای تقویت و گسترش فرهنگ مسئولیت‌پذیری مردم و کاهش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در جامعه تعریف شده است.

همکاری 150 تشکل مردمی با ستاد امر به معروف

این مقام مسئول از فعالیت و همکاری 150 تشکل مردمی با ستاد در استان خبرداد و افزود: طرح جامع عفاف و حجاب از سوی ستاد استان آماده، ارائه و مورد ارزیابی قرار گرفته است، این طرح آماده اجرا است، اما هنوز اجرا نشده است. پخش فیلم‌های غیرمتعارف و ناهنجار همچون ضرب و جرح بانوان با پوشش غیرمتناسب در فضای مجازی برای مجموعه ستاد نیز ناراحت‌کننده است و کم‌توجهی به مسئله عفاف و حجاب نشان از کم‌کاری 32 دستگاه مسئول در این حوزه دارد.

وی ادامه داد: متأسفانه دستگاه‌ها به وظایف محول شده به خوبی عمل نکرده و نتیجه کارهای برزمین مانده بی‌توجهی عده‌ای به مسئله عفاف و حجاب است و نیروی انتظامی که آخرین دستگاه فعال در این زمینه است به اولین دستگاه فعال تبدیل شده است. ما به دنبال اصلاح هستیم و برای انجام این مهم نیز اقداماتی صورت گرفته است. برخی مردم براین باورند که گشت ارشاد توسط ستاد امر به معروف تشکیل شده است، در صورتیکه ستاد در این حوزه هیچ نقشی ندارد و گشت ارشاد به هیچ عنوان تحت نظر ستاد قرار ندارد. حتی متأسفانه آموزش‌های آنان نیز صحیح نیست و ما تقاضای آموزش به نیروهای فعال در این حوزه را داشتیم که قبول نکردند. البته قول‌هایی داده شده است و امیدواریم این مهم تحقق یابد. امید است دستگاه‌ها همه فعال باشند تا نیروی انتظامی اولین برخورد کننده نباشد.

وی بی‌تفاوت شدن مردم نسبت به آسیب‌ها را دلیل اصلی بروز معضلات اجتماعی برشمرد و ادامه داد: واکنش رفتاری و زبانی به هنجارها و ناهنجاری‌ها باعث می‌شود تا فرهنگی چه خوب یا بد در جامعه نهادینه شود؛ از این رو لازم است مردم نسبت به آسیب‌ها و مشکلات واکنش نشان دهند. متأسفانه چون بی‌تفاوتی در جامعه در حال رشد و مسئولیت‌پذیری در جامعه در حال تنزل است؛ لذا نتیجه قهری و طبیعی آن رشد آسیب‌های اجتماعی است و برای مقابله با آن گسترش فرهنگ مسئولیت‌پذیری در دستور کار ستاد امر به معروف قرار گرفته است.

اجرای طرح آموزشی «2020»

فرخی مسئولیت‌پذیری اجتماعی را نتیجه مثبت اجرای طرح «2020» عنوان و ادامه داد: نیروهای آموزش دیده در دو قالب مطالبه‌گری گروهی و فردی وارد عمل شده و در قالب گفتمان‌سازی به این مهم پرداختند. احیای مطالبه‌گری مقدمه‌ای برای از بین رفتن آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی است.

وی با بیان اینکه ۵۰ آسیب در حوزه امر به معروف و نهی از منکر شناسایی شده که مهمترین آسیب‌ها، عدم ارائه آموزش و رفع شبهات در این راستا است، اضافه کرد: اهم اولویت برنامه‌های این ستاد در راستای کاهش آسیب‌ها آگاهی‌بخشی و ارتقای احساس مسئولیت اجتماعی مردم است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان در پایان جلوگیری از سگ‌گردانی را یکی از مطالبات به حق عموم شهروندان عنوان و ادامه داد: اقدامات لازم در خصوص مقابله با سگ‌گردانی در سطح شهر به منظور ایجاد آرامش و امنیت در حال انجام است  و امید است در سایه تعامل و همکاری دستگاه‌ها گام‌های خوبی برداشته شود.

انتهای پیام
captcha