عاشورا در ظلم‌ستیزی ملت‌ها نمایان است
کد خبر: 4074486
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۷
آیت‌الله اختری:

عاشورا در ظلم‌ستیزی ملت‌ها نمایان است

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشورا گفت: داستان عاشورا امروزه در مقاومت و ظلم‌ستیزی ملت‌ها نمایان است و می تواند جامعه را اصلاح و سعادتمند کند و بشریت را از یوغ استکبار نجات بخشد.

آیت‌الله محمدحسن اختریبه گزارش ایکنا، آیت‌الله محمدحسن اختری در آیین اختتامیه نخستین سوگواره بین‌المللی شبیه‌خوانی در جمع اساتید، پیشکسوتان تعزیه و شبیه‌خوانی داخلی و خارجی، اظهار کرد: هنر شبیه‌خوانی سالیان سال است که در کشورمان اوج گرفته و به راحتی می‌تواند بعضی از بخش‌های عاطفی و معرفتی را به ذهن‌ مخاطبان به خصوص ‌کودکان و نوجوانان وارد کند.

بنا به اعلام روابط عمومی بنیاد بین‌المللی عاشورا، وی با بیان اینکه ارائه نسخه واحدی از مضامین، معارف و قضایای واقعی در صحنه کربلا به زبان‌های مختلف مبتنی بر مقتل صحیح و تاریخ دقیق از جمله اهداف برپایی نخستین سوگواره بین‌المللی شبیه‌خوانی است، گفت: نهضت امام حسین(ع) و پیام کربلا، می‌تواند مقاومت و ظلم‌ستیزی را به ملت‌های دیگر حتی به غیر مسلمانان منتقل کند تا آنها بدانند داستان عاشورا امروزه کاربرد دارد و می‌تواند جامعه را اصلاح و سعادتمند کند و بشریت را از یوغ استکبار نجات بخشد.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشورا افزود: با نهضت انقلاب اسلامی که توسط امام خمینی(ره) صورت گرفت، قدرت الحادی مثل شوروی سابق و یک مکتب کمونیستی از هم پاشید، امروزه نیز قدرت آمریکا رو به افول است و هیمنه خودش را در منطقه از دست داده و این از حرکت انقلاب امام حسین(ع) است.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین میثم امرودی، مشاور فرهنگی وزیر امور خارجه بیان کرد: شبیه خوانی به لحاظ اجرا، دکور، موسیقی و محتوا ممتاز، عمیق و مبتنی بر حدود چهارصد سال سابقه است و مجریان آن با وضو و عارفانه بر روی صحنه حاضر می‌شوند و مخاطبان نیز از طفل 6 ماهه تا پیرمرد 96 ساله از همه اقشار هستند و محتوا، اشعار و منابع نیز از مقاتل مهم و محکم گرفته است که از ویژگی‌های منحصر به فرد هنر آیینی شبیه‌خوانی است.

وی درخصوص سوگواره بین‌المللی شبیه‌خوانی گفت: این حرکت بین‌المللی، یکی از بزرگترین، بهترین، رساترین و تأثیرگذارترین عناصری می‌تواند باشد که در دنیا نهضت بزرگی راه بیندازد که امروزه نهضت مقاومت نام گرفته است.

مجید خسروآبادی دبیراجرایی نخستین سوگواره بین المللی شبیه خوانی نیز گفت: فعالیتهای دبیرخانه سوگواره بین المللی شبیه خوانی از 8 ماه گذشته و در سه کمیته اجرایی، بین‌المللی و روابط عمومی آغاز شد که با پیگیری‌ها و رایزنی‌های صورت‌گرفته توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، گروه‌های شبیه‌خوانی از کشورهای نیجریه و عراق و پنج گروه شبیه‌خوانی از استان‌های اصفهان، قم، تهران، مرکزی و قزوین در این سوگواره شرکت کردند و در این دوره، در شبیه خوانی‌ها از نسخه زمینه «میرعزا» که نزدیک‌تر به تاریخ است، استفاده شد.

در ادامه آیت‌الله رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) نیز در ارتباط تصویری با این برنامه به نقش و اهمیت هنر آیینی شبیه ‌وانی و تعزیه پرداخت و از بنیاد بین المللی عاشورا در برپایی سوگواره بین‌المللی شبیه‌خوانی قدردانی کرد.

همچنین اجرای نمادین تعزیه «گفت‌وگوی حر بن یزید ریاحی و حضرت ابوالفضل العباس(ع)» و اجرای بخشی از تعزیه «گفت‌وگوی شمر و حضرت عباس(ع)» از جمله بخش‌های این برنامه بود.

در بیانیه پایانی نخستین دوره سوگواره بین‌المللی شیبه خوانی، ضمن تشکر از بنیاد بین‌المللی عاشورا در برپایی سوگواره، به پاسداشت و معرفی هر چه بیشتر هنر شبیه‌خوانی، تشکیل دبیرخانه دائمی شبیه‌خوانی بین‌المللی، فراهم‌آوردن زمینه و بستری مناسب برای برپایی دوره‌های کوتاه‌مدت و بلند مدت آموزش شبیه‌خوانی در سایر کشورها و تأسیس اتحادیه جهانی کشورهای دارای شبیه‌خوانی درخواست شد.

 در پایان از آقایان محسن میرزاعلی، حاج محمد بخشی‌نیا، ابوالفضل کبابیان، سیدمحسن هاشمی، حسن برکتی، علی صدیقیان، احمد عزیز، مهدی صیادی، علیرضا صیادی، جواد فلاحتی، ابوالفضل صابری و حمزه کاظمی به عنوان  پیشکسوتان شبیه‌خوانی ایران و از مرتضی جبرین، مصطفی محمد، اسماعیل محمد، عمر یوسف طنمری، حفصه رضوان، عبدالله احمد و ناصر سلیمانبه عنوان شبیه خوانان کشور نیجریه و از سیدحازم محمد جلیل، علی عبدالحسین حبیب، ناظم حسین علی، زکی داخل یاسین، سعید شنور عبد علی و  عماد کنعان به عنوان شبیه‌خوانان کشور عراق با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha