یکی از مهم‌ترین جلوه‌های فرهنگ ایرانی عزاداری حسینی است
کد خبر: 4074433
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰

یکی از مهم‌ترین جلوه‌های فرهنگ ایرانی عزاداری حسینی است

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه چالدران گفت: یکی از مهم‌ترین جلوه‌های فرهنگ ایرانی اسلامی، عزاداری برای امام حسین (ع) است، به‌طوری‌که آیین فوق فرهنگ غنی و فطرت پاک ملت ایران را نشان می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین جلوه‌های فرهنگ ایرانی عزاداری حسینی استبه گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، حجت‌الاسلام اسلام حلمی مسئول دفتر نمایندگی‌ ولی‌فقیه در سپاه چالدران 8 مرداد در مراسم تجلیل از پیرغلامان اهل بیت (ع) این شهرستان، اظهار کرد: این قشر در ترویج و تبلیغ فرهنگ عاشورا نقش تاثیرگذاری دارند، به‌طوری‌که درحقیقت راویان فرهنگ محرم و صفر هستند.

وی الگوسازی برای جامعه به‌ویژه جوانان مداحی که به‌تازگی این عرصه را برای فعالیت انتخاب کرده‌اند، ضروری دانست و گفت: امیدوار هستیم از ظرفیت پیرغلامان در زمینه شعرشناسی، اخلاق و نوع فعالیت برای مداحان جدید استفاده شود.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه چالدران یکی از اصیل‌ترین جلوه‌های سوگواری‌ در کشورمان را عزاداری‌ اقوام مختلف در رثای سید و سالار شهیدان دانست و اضافه کرد: یکی از اصیل‌ترین آیین‌هایی که در کشور که طی سال‌ها دست‌خورده و بکر باقی مانده است، همین عزاداری‌ها برای امام حسین (ع) است.

وی با بیان اینکه مردم هر قوم و شهر فراخور فرهنگ و باورهای خود نسبت به بزرگداشت یاد و خاطره شهدای کربلا اهتمام می‌کنند، اضافه کرد: گرچه در ظاهر ممکن است این مراسم‌ها تفاوت‌هایی داشته باشند، ولی ماهیت، محتوا و هدف یکسان بوده، که آن هم ادامه دادن راه شهدای کربلا است

وی گفت: روضه‌خوانی و عزاداری سید و سالار شهیدان در سال‌های اخیر توجه بسیاری از کارشناسان، شعرا و ادیبان همچنین دوستداران اهل بیت، عصمت و طهارت (ع) را به خود جلب کرده است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه چالدران اضافه کرد: شور گرفتن‌ها و نحوه عزاداری در هیئات حسینی با نظرات مختلفی از سوی اهل فن مواجه شده است، که در بین آنها موافقان و مخالفان زیادی وجود دارد.

حجت‌الاسلام حلمی خاطرنشان کرد: بسیاری از صاحب‌نظران استفاده از سبک‌های جدید در روضه‌خوانی و عزاداری را باعث جذب جوانان به مجالس می‌دانند و بسیاری دیگر از اهل فن نسبت به این روضه خوانی‌ها و شیوه‌های جدید عزاداری انتقاد دارند.

وی گفت: در هر حال فارغ از سبک،  سیاق و تجهیزاتی که برای ایجاد فضای معنوی استفاده می‌شود، استفاده از محتوای غنی، مفید و مطابق با واقعیت‌های تاریخی ضروری است.

انتهای پیام
captcha