عذرخواهی پاپ از جنایات مدارس کاتولیک علیه بومیان کانادا
کد خبر: 4073409
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵

عذرخواهی پاپ از جنایات مدارس کاتولیک علیه بومیان کانادا

پاپ فرانسیس در سخنانی از بومیان کانادا به خاطر جنایات انجام شده در مدارس شبانه‌روزی کاتولیک این کشور عذرخواهی کرد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از گاردین، پاپ فرانسیس به دلیل جنایات برخی از نهادهای مسیحی علیه مردم بومی در کانادا عذرخواهی و از همکاری کلیسا در آنچه تخریب فرهنگی نامید ابراز تأسف کرد.

پاپ روز گذشته، سوم مرداد در یک سخنرانی عمومی در استان آلبرتای کانادا گفت: من عذرخواهی می‌کنم، به‌ویژه به خاطر همکاری بسیاری از اعضای کلیسا و جوامع مذهبی و همچنین برای بی‌تفاوتی که از خود در آن پروژه‌های تخریب‌کننده فرهنگ و همگون‌سازی اجباری در مدارس شبانه‌روزی نشان دادند.

وی افزود: جایی که ما با هم ملاقات می‌کنیم، حس عمیق درد و حسرتی را که در ماه‌های گذشته احساس کرده‌ام در من دوباره زنده می‌کند.

آنها از خانواده، زبان و فرهنگ خود جدا شده بودند و اغلب، قربانی خشونت جسمی و گاه خشونت جنسی بودند.

 کشف بیش از 1300 گور ناشناس در کانادا در سال 2021 مقامات این کشور را در بهت فرو برد و آنها را وادار کرد تا روزی را به عنوان روز آشتی اعلام کنند؛ حدود 6000 کودک در آنجا جان خود را از دست دادند.

گروه‌های بومی مشتاقانه منتظر این دیدار و امیدوار بودند که پاپ عذرخواهی تاریخی خود را که در آوریل در واتیکان انجام داد، تکرار کند.

از سال ۱۸۳۱ تا دهه نود قرن بیستم، بسیاری از کودکان بومی کانادا به اجبار از خانواده‌های خود جدا شده و به مدارس شبانه‌روزی که بیشتر آنها از سوی کلیسای کاتولیک این کشور اداره می‌شد برده شدند. تعداد زیادی از آنها هرگز به خانه برنگشتند و به خانواده‌های آنها توضیحات مبهمی داده می‌شد. گفته می‌شود حدود ۱۵۰ هزار کودک بومی در حدود ۱۵۰ مدرسه شبانه‌روزی نگهداری می‌شدند.

سال گذشته در پی پیدا شدن نزدیک به یک هزار جسد دیگر در دو گور جمعی، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا از پاپ خواست برای عذرخواهی از طرف کلیسای کاتولیک به دلیل سوء مدیریت مدارس شبانه‌روزی کودکان بومی به کانادا بیاید.

انتهای پیام
captcha