در سومین روز دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی چه گذشت؟ + عکس
کد خبر: 4073333
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۸

در سومین روز دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی چه گذشت؟ + عکس

سومین روز دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور در حالی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد که سخنرانی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و برگزاری کارگاه از برنامه‌های این روز بود.

به گزارش ایکنا؛ این برنامه امروز، سوم مردادماه ابتدا با حضور و سخنرانی محمدباقر قالیباف در برنامه صبحگاهی همراه بود و سپس در برنامه عصرگاهی کارگاه «مأموریت قرارگاهی سازمان، همگرایی متعاملین» با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و «علیرضا علی‌احمدی»، معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه برگزار شد و در ادامه احمد وحیدی، وزیر کشور در این کارگاه سخنرانی کرد.

محمدباقر قالیباف طی سخنانی در برنامه صبحگاهی اجلاس در جمع رایزنان فرهنگی گفت: بسیاری از مشکلات کشور با نگاه فرهنگی قابل حل است. اگر بسیاری از اندیشمندان به تازگی بر اهمیت فرهنگ پی برده‌اند باید گفت که انقلاب اسلامی بر پایه فرهنگ شکل گرفته است و ما پیش‌تر به اهمیت این موضوع پی برده‌ایم.

وی با تأکید بر ضرورت وجود نگاه فرهنگی در بسیاری از مسائل همچون اقتصاد افزود: باید توجه داشت علت اینکه مشکلات اقتصادی حل نمی‌شود این است که نسبت به اقتصاد فهم فرهنگی نداریم.

ئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به عظمت و عمق نفوذ انقلاب اسلامی گفت: بی‌شک در چهار دهه گذشته آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که به شیوه نظامی نمی‌توان جمهوری اسلامی را شکست داد و از این‌رو بر حوزه فرهنگی و تغییر باور‌ها و مدیریت‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

سازمان فرهنگ و ارتباطات قرارگاه صدور فرهنگ قرآنی است

قالیباف همچنین با اشاره اهمیت انقلابی بودن مدیران گفت: هرکسی که کارآمدی دین در جامعه را به اثبات برساند انقلابی است و در مسیر انقلاب حرکت می‌کند.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور، تأکید کرد: متأسفانه اقتصاد ما آلوده به ریاست و ربا جنگ با خداست.

رئیس مجلس شورای اسلامی سپس به رویکرد شهیدسلیمانی در حل مشکلات و مواجهه با مسائل اشاره کرد و گفت: شهیدسلیمانی به‌جای نگاه تهدیدمحور؛ نگاه جامعه‌محور داشت و نگاهش به مردم بود از این‌رو به جمهوری اسلامی نگفت که به من تیپ و لشکر دهید و مسائل مربوط به امنیت و دفاع را با نگاه فرهنگی حل کرد و با همین رویکرد توانست پای آمریکا را از منطقه ببرد و نیرو‌های حیوان‌صفت داعشی را جمع کند.

در سومین روز دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی چه گذشت؟ + عکس

وی در ادامه با بیان اینکه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قرارگاه صدور فرهنگ قرآنی، فرهنگ انقلاب و اسلام سیاسی امام(ره) است، اظهار کرد: این قرارگاه باید محل کشف افرادی باشد که مخلصانه قصد فعالیت فرهنگی دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی انتشار وسیع «سرود سلام فرمانده» را نمونه‌ای از فعالیت مخلصانه در حوزه فرهنگی دانست و گفت: نیازمند چنین فعالیت‌های مجاهدانه در حوزه فرهنگی هستیم.

بنا براین گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور در ادامه برنامه صبح امروز اجلاس رایزنان فرهنگی در حضور رئیس مجلس شورای اسلامی سخنرانی کرد و با اشاره به جایگاه قرارگاه فرهنگی مشترک گفت: این قرارگاه وضعیت فرهنگی کشور را رصد کرده و فرصت‌ها و تهدیدها را شناسایی می‌کند که طبق آن به نقطه‌ای که تعریف کردند، دست یابند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان شعار اجلاس دهم رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور گفت: دیپلماسی فرهنگی نیازمند آینده‌پژوهی و رصد هوشمندانه است. ما نیازمند قواعد و قوانینی هستیم تا مسئله مدیریت امور فرهنگی ـ بین‌المللی را از مدیریت سازمانی به مدیریت قرارگاهی تبدیل کنیم.

در سومین روز دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی چه گذشت؟ + عکس

وی در عین حال، افزود: امید است در دوره جدید مدیریت سازمان و دولت مردمی، با کمک و حمایت‌های ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، تحول ساختاری در حوزه فرهنگ داشته باشیم.

سازمان فرهنگ و ارتباطات؛ قرارگاهی فرهنگی در مرزهای فراسرزمینی

حجت‌الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور همچنین در کارگاه «مأموریت قرارگاهی سازمان، همگرایی متعاملین» در برنامه عصرگاهی سومین روز اجلاس اظهار کرد: ضمن گرامیداشت مقام شهدای جبهه فرهنگی انقلاب به ویژه شهیدان رایزن فرهنگی در چهل واره گام دوم انقلاب اسلامی ایران تلاش داریم با جلب نظر خبرگان عرصه دیپلماسی عمومی برای رفع موانع احتمالی در راستای اشاعه مفاهیم معنوی انقلاب اسلامی و معارفه واقعی شرایط روز کشور گام‌های بلندی برداشته و رسالت سنگین سازمان فرهنگ و ارتباطات را که همانا قرارگاهی فرهنگی در مرزهای فراسرزمینی است، ایفا کنیم.

وی با اشاره به این مطلب که اجرای نقش قرارگاهی در جبهه فرهنگی بین‌المللی الزاماتی دارد، افزود: برای هم‌افزایی و استماع نکات بعضا مغفول شبکه متعاملین خود در خارج از کشور کارگروه‌های بسیاری را در عرصه دیپلماسی راه‌اندازی کرده و با دغدغه‌های دانش‌بنیان و با همکاری دستگاه دیپلماسی سیاسی، معاونت بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، نیروی قدس سپاه پاسداران و مجمعین اهل بیت و تقریب مذاهب، درصدد شناخت دقیق جامعه هدف در بین رایزنان فرهنگی برآمده‌ایم تا بر اثربخشی اقدامات فرهنگی خود در سطح ملت‌های مختلف جهان بیفزاییم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر مسئله همگرایی فعالیت‌های برون‌مرزی گفت: امروز بنا به ماهیت کار و شرایط برخی از کشورها و ملت‌های جهان انجام اقدامات فرهنگی اعم از برگزاری هفته‌های فیلم یا آیین‌های رونمایی از کتاب و تجلیلی از شخصیت‌های ایرانی مهاجر در اقصی‌نقاط جهان نهادها و مجموعه‌های مختلفی با اولویت‌بندی ایفای وظایف فرهنگی، هنری، دینی و علمی فعالیت دارند که ما در سازمان فرهنگ با تکثر متولیان امر مخالفت نداریم اما بنا به مشاهدات میدانی و بنا به سال‌ها تجربه کار فرهنگی عدم‌انسجام این معاونت‌ها و مراکز و مؤسسات را مخل اعتبار ایران و نام انقلاب در عرصه گیتی می‌دانیم.

در سومین روز دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی چه گذشت؟ + عکس

وی با اشاره به رویکرد جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در راستای انجام اقدامات فرهنگی اظهار کرد: در راستای راهبری درست روابط فرهنگی بین‌المللی و با هدف تحقق اهداف عالی نظام بعد از وقفه‌ای 10 ساله اجلاس رایزنان فرهنگی را برگزار و شعار «دیپلماسی فرهنگی دانش‌بنیان، همگرا، صادرات فرهنگی» را دهمین دوره انتخاب نمودیم تا به صراحت اعلام نماییم ما برای توسعه فرهنگ به صادراتت آن هم فکر می‌کنیم.

شخصیت‌های وفادار به نظام و مسلط به امور بین‌الملل زیاد داریم

علیرضا علی‌احمدی، معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه دیگر سخنران کارگاه نیز بیان کرد: هرچند فرهنگ کار گروهی در کشور ما به خوبی تعریف نشده است؛ اما در پیشبرد اعداف عالی نظام در خصوص فعالیت‌های فرهنگی در خارج از کشور ناگزیر از تعامل حسنه با تمامی مجموعه‌های مجری و فعال هستیم.

وی با تأکید بر شناسایی نخبگان دانشگاهی در داخل برای توسعه دیپلماسی عمومی اظهار کرد: شخصیت‌های متعددی را در جمهوری اسلامی ایران داریم که وفادار به نظام و مسلط به امور بین‌المللی هستند و همفکری و مطالبه همکاری با این چهره‌ها تا حدودی زیادی چالش‌های فراروی رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را در خارج از کشور محدود خواهد کرد. به عبارت دیگر عدم بهره‌برداری مناسب از ظرفیت دانشجویان اعم از آن‌هایی که بومی بوده و آن‌هایی که در خارج از کشور شاغلند در چارچوب حکمرانی شبکه‌ای مانع بسیاری از خیرات ماندگار هستند.

علی‌احمدی یادآور شد: عدم هماهنگی و موازی‌کاری و پراکنده‌کاری و به عبارتی اصطحکاک مدیریتی نهادها و دستگاه‌های فرهنگی مخالف فعال در خارج از کشور و به تبع آن عدم امکان نظارت و ارزیابی مطلوب در بلندمدت میران اثربخشی فعالیت‌ها و اقدامات بعضا بزرگ را با وجود گستردگی مخاطبان کم خواهد کرد.

در سومین روز دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی چه گذشت؟ + عکس

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح اقدامات حاملان اقتدار فرهنگی اظهار کرد: گسترش تشکیلات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در داخل کشور در مقایسه با ساختار نمایندگی‌ها فرهنگی خارج از کشور به دلیل هزینه‌های بالای اداری و پشتیبانی نیازمند بازبینی و اصلاح ساختاری است.

وی با اشاره به تلاش جریان مخالف جمهوری اسلامی ایران و عناد همیشگی برخی از قدرت‌های جهانی با مفاهیم انسانی انقلاب اسلامی یادآور شد: امروز استفاده از فناوری‌های نرم و بهره‌مندی از ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های متعدد اجتماعی، نه در قالب یک پیشنهاد برای متولیان جبهه فرهنگی خارج از ایران، که در حکم یک ضرورت به آن‌ها اعلام و ابلاغ می‌شود تا متناسب با نیازها و فعالیت‌ رقبای فرهنگی اهتمام بیشتری به این نیاز روز داشته باشند.

ضرورت فراهم‌کردن جنبه‌های تقریبی و توجه به وحدت

احمد وحیدی، وزیر کشور نیز سخنران پایانی کارگاه عصرگاهی اجلاس بود که با اشاره به رسالت سنگین سربازان فرهنگی نظام در حوزه بین‌المللی اظهار کرد: ابتدا لازم می‌دانم از نخستین رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آیت‌الله تسخیری یاد کنم که همواره دغدغه توسعه فرهنگی را داشتند و در اواخر عمر با وجود کسالت هرگز از ماموریت و مسئولیت خود غافل نبودند.

رئیس سابق کمیسیون دفاعی ـ امنیتی شورای راهبردی روابط خارجی گفت: در راستای گسترش علوم و معارف اسلامی به جهانیان و تبیین جایگاه و تشریح مواضع انقلاب اسلامی و در مسیر بسط مناسبات فرهنگی با ملل و اقوام مختلف دنیا و به ویژه کشورهای همسایه نخستین بحث ترسیم جایگاه رایزنان فرهنگی در ابعاد مختلف آن است. چارچوب‌هایی که اگر مورد تحلیل درست واقع شوند قدرت ملی را تجزیه و تبیین خواهند کرد.

وحیدی ادامه داد: یکی از ابعاد سنجش قدرت ملی تحلیل قدرت فرهنگی هر کشوری است که در خصوص درجه دقیق میزان احصاء این توانمندی رصد آماری مؤلفه‌های نفوذ فرهنگی به حساب می‌آید. به عبارت دیگر وقتی ما قادر باشیم در سطح منطقه موردنظر یا در نگاه کلی در گستره جهانی مخاطبان خودمان را فارغ از طبقه‌بندی‌های اجتماعی و در قبال یک شبهه یا مسئله به اقناع و اجماع برسانیم و به اصطلاح افکار عمومی را به داده‌های آماری و تحلیلی ارائه شده‌مان جلب کنیم آن‌جاست که می‌توان از نفود و قدرت فرهنگی صحبت به میان آورد.

در سومین روز دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی چه گذشت؟ + عکس

فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان این که ارتقاء قدرت فرهنگی به بازیگران فعال و وجود یک سناریوی ساختارمند نیازمند است، گفت: در شرایط فعلی رصد و بازنگری فعال هر رایزن بر کسی پوشیده نیست؛ اما نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران شایسته است به جای حضور انفعالی در محل مأموریت خود به بازی‌سازی دست یابند و به جای اثرپذیری از شرایط منطقه و کشور میزبان به اثرگذاری در تحولات روی آورند.

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر تقویت تعاملات رایزنی‌ها و وابستگی‌های فرهنگی کشورمان با کشورهای همسو ادامه داد: این یک اصل شناخته شده است که به میزان افزایش قدرت فرهنگی، امنیت ملی ما افزایش خواهد یافت و مؤلفه‌های فرهنگ و امنیت دو روی یک سکه هستند و رایزنان معزز فرهنگی در این حوزه عاملان تضمین این قدرت یا همان امنیت مورد نیاز به حساب می‌آیند.

وحیدی فراهم‌کردن جنبه‌های تقریبی و توجه حداکثری به مسئله وحدت اسلامی را از رایزنان فرهنگی مطالبه کرد و گفت: حال سؤالی که مطرح می‌شود این است که ما چطور باید بازیگران فعال و غیرمنفعلی باشیم و با چه ظرفیتی بایستی این مهم را عملی کنیم. پاسخ ساده است و توجه شما رو به این نکته مطعوف می‌کنم که به ظرفیت‌های بی‌نظیر و نه حتی کم‌نظیر بی‌اعتنا نباشیم. به زعم بسیاری از خبرگان حوزه فرهنگ ما ابرقدرت فرهنگی بودیم و هستیم و هیچ تردیدی نداریم که در رقابت با ملت‌های مدعی ارزش بیشتری نداشته باشیم، ثروت‌ها و ظرفیت‌های کمتری نداریم.

گفتنی است، اجلاس دهم رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور پس از وقفه‌ای ده ساله و با شعار «دیپلماسی فرهنگی دانش‌بنیان، همگرا، صادرات فرهنگی» از یکم مرداد در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آغاز شده است و تا 6 مرداد ماه ادامه دارد.

 

انتهای پیام
captcha