سیره علمای گذشته باید به طلاب عزم تولید علم دهد
کد خبر: 4070370
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۳
آیت‌الله اعرافی:

سیره علمای گذشته باید به طلاب عزم تولید علم دهد

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: حداقل ۱۰۰ تا ۲۰۰ شخصیت علمی در تاریخ حوزه‌ها داریم که در تولید علم، حقیقتا یک امت بودند و آنان از افتخارات حوزه‌های علمیه هستند که سیره این علما باید به طلاب عزم تولید علم دهد.

آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیرحوزه‌های علمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، ۲۱ تیرماه در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره علمی علامه حلی(ره) اظهار کرد: تولیدات گسترده بزرگان حوزه در طول تاریخ حوزه‌های علمیه یکی از نکات قابل توجه است که نباید از آن غافل شویم، حقیقتا تولید انبوه با حفظ استاندارد‌های اجتهادی و تحقیقی در تاریخ حوزه‌های علمیه قابل تأمل و ستایش است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به احیا و بررسی سیره علمای گذشته حوزه علمیه در طول تاریخ، خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه، آنچه امروز از شیخ مفید که زعیم حوزه بغداد بود، به ما رسیده است، بیش از ۲۰۰ اثر است که با وجود عمر کوتاه خود نگاشته است و این‌ها باید به طلبه ما عزم تولید علم بدهد. وی افزون بر همه فنون مدیریت و زعامتی که بر حوزه داشت و جایگاهی که در عالم اسلام و مقر خلافت اسلام داشت، پژوهشگر تمام عیاری بود که تولیدات علمی او تقریبا در طیف عظیمی از علوم اسلامی به چشم می‌خورد.

امام جمعه قم افزود: علامه حلی در ۲۸ سالگی زعامت و مرجعیت شیعه را برعهده گرفت و ۱۰ سال بعد به ایران آمد؛ حضور مقتدرانه، آگاهانه و سیاستمدارانه علامه حلی در ایرانِ عصر مغول، با همراهی خواجه نصیر طوسی مبدأ یک تحول بزرگ در تاریخ ایران، تشیع و اسلام شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه حداقل ۱۰۰ تا ۲۰۰ شخصیت علمی در تاریخ حوزه‌ها داریم که در تولید علم، حقیقتا یک امت بودند، این شخصیت‌ها را از افتخارات حوزه‌های علمیه دانست و گفت: تحقیقات و پژوهش‌های بزرگان ما گاهی به سطحی می‌رسد که مکاتب جدید تفسیری، کلامی، فقهی و فلسفی را پایه‌گذاری می‌کند، همچون مکتب ملاصدرا که تئوری‌ها و نظریات او بعد از ۴۰۰ سال هنوز زنده و قابل ارائه به دنیا است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: مکتب اصولی که مرحوم شیخ، آخوند و نائینی پایه‌ریزی کردند، مکتبی است که نه تنها برای شیعه بلکه برای امت اسلام و حتی نظامات حقوقی دنیای جدید قابل استفاده است. در عصر ما شهید صدر و در قم علامه طباطبایی صاحب مکتب هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه اظهار کرد: حجم تولید بالای علم توسط یک نفر و تولید مکاتبی که سرنوشت علم و دانش را تغییر می‌دهد و پیچ تاریخی ایجاد می‌کند از سوی دیگر و فرزند زمانه بودن از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. مواردی در طول تاریخ حوزه‌های علمیه داریم که از همراهی با زمان عقب ماندند و یا آن‌ها را به عقب راندند و نتوانستند به موقع اقدام کنند، لذا در بسیاری از مقاطع، بزرگان ما فرزند زمان خود بودند و به نیاز‌ها و شبهات عصر خود پاسخ دادند و این به نوبه خود ایجاد تحول کرد.

آیت‌الله اعرافی گفت: حوزه‌های علمیه ضمن بهره‌مندشدن از همه تجربه‌های نوین و رصد دائم جهان، باید بداند که ریشه در تاریخ کهن، دیرپا و گران‌بها دارد و سنت‌های آن به تناسب زمان باید صیانت، حفظ و ارتقا داده شود. نه چشم بستن بر تجربه‌های نو پسندیده است و نه دورماندن از آن اصالت و سنت‌های بزرگ و تاریخی حوزه‌های علمیه صحیح است. جمع بین این دو با رعایت پایه‌ها و مبانی راه درست ما در بازسازی، اصلاح و تعالی حوزه‌ها متناسب با نیاز عصر حاضر است. حوزه عصر انقلاب هم باید آن میراث کهن و جاویدان را صیانت کند و هم برای نیاز‌های امروز به انواع نواندیشی‌ها و نوسازی‌ها بپردازد.

عضو فقهای شورای نگهبان در پایان افزود: انتخاب استاد، انتخاب متن، مباحثه، پیش مطالعه، پیش مباحثه، تدریس همراه با تهذیب، تدریس همراه با تحقیق، فضای آزاد گفت‌وگو بین استاد و طلبه، تقریر، جلسات بحث مستمر و مذاکرات مستمر علمی از سنت‌های دیرپای پژوهشی حوزه است و این سنت‌ها امروز هم برای ما راهگشاست و باید صیانت شود.

انتهای پیام
captcha