دیدار مدیر شبکه بین‌المللی ثقلین با آیت‌الله اعرافی
کد خبر: 4069282
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۲

دیدار مدیر شبکه بین‌المللی ثقلین با آیت‌الله اعرافی

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در دیدار با مدیر شبکه بین‌المللی ثقلین خواستار معرفی سیره ائمه اطهار(ع) در قالب فیلم، سریال و کلیپ‌های نمایشی به جوامع مختلف شد.

آیت الله علیرضا اعرافی، مدیرحوزه های علمیه کشور

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی، عضو شورای عالی و مدیر حوزه‌های علمیه امروز ۱۶ تیرماه در دیدار مدیر شبکه بین‌المللی ثقلین اظهار کرد: حضور آیت‌الله رمضانی در مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) فرصت خوبی را برای مجموعه به وجود آورده است که به جهت شخصیت و ارتباطات حوزوی که ایشان دارند، می‌توانید در شبکه جهانی ثقلین از غنای علمی و ساحت‌های مختلف هنری بهره‌مند شوید.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت هنر هفتم در جامعه بشری افزود: متاسفانه آنطور که شایسته است نسبت به معرفی ائمه هدی(ع) و شخصیت‌های برجسته صدر اسلام کار فاخر هنری صورت نگرفته و خود مطلع هستید، آثار سینمایی و سریال‌هایی که با موضوع قصص‌ قرآن یا انبیای الهی همچون یوسف پیامبر(ع)، اصحاب کهف، امام علی(ع) و مختارنامه با چه استقبال بی‌نظیری نه تنها از سوی ایرانیان و فارسی‌زبانان بلکه واکشن‌های مثبتی از سوی کشور‌های منطقه و فراتر از آن همراه بود، لذا باید نسبت به ارائه معارف دینی، سرگذشت انبیای الهی و همچنین امامان معصوم(ع) اهتمام جدی داشت.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: با توجه به شرایط و هزینه‌بر بودن ساخت فیلم سینمایی، می‌توانید با ساخت یک فیلم و سریال کوتاه و حتی کلیپ، امامان معصوم(ع) را به جامعه بشری معرفی کرد. ترویج و گسترش معارف الهی و زندگانی بزرگان دین توسط هنر هفتم با جاذبه‌های زیادی همراه است همانطور که نمونه‌های آن را طی این سال‌ها دیده‌ایم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با محور قرار دادن قرآن کریم، اظهار کرد: اگر در یک برنامه بلندمدت بتوانید به عنوان یک رسانه دینی و بین‌المللی تمام قرآن را در قالب‌های مختلف هنری، همچون فیلم بلند و کوتاه، نمایشنامه، کلیپ، شعر و ... پیاده‌سازی کنید بدون تردید تحول گسترده‌ای را در عرضه تلفیق معارف ناب الهی با هنر ایجاد خواهید کرد و در واقع تجلی قرآن در آینه هنر خواهد بود.

مدیر حوزه‌های علمیه به عدم وجود معنویت و معرفت در جوامع غربی اشاره کرد و گفت: امروز رسانه‌های دینی می‌توانند با استفاده از وجود خلاء معنوی و معرفتی که در غرب وجود دارد، احساس نیاز را در جوامع بشری برانگیخته و با تولید برنامه‌های فاخر پاسخگوی نیاز‌های معنوی و معرفتی افراد باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: رسانه‌ای که می‌خواهد در انعکاس امواج معارف الهی و اندیشه دینی را پرتو افکنی کند با مجموعه‌ای از فرصت‌ها و چالش مواجه است، به گونه‌ای که این دو در هم تنیده‌اند، لذا نقش رسانه‌های دینی اعم از رسانه‌های ماهواره‌ای، اینترنتی، رادیویی، مجازی و... بسیار حساس و حائز اهمیت است.

آیت‌الله اعرافی افزود: زمانی یک رسانه دینی اثرگذار و به کمال می‌رسد که به حد نصاب خوبی از آگاهی رویارویی با جهان مقابل برسد و نیاز امروز جوامع بشری را درک کند.

عضو فقهای شورای نگهبان بیان کرد: مهمترین فرصت امروز رسانه‌های دینی عدم وجود معنویت و معرفت در دنیای کنونی است، تمدن غرب با نگاه به دنیای مادی و به طور کلی جریان تمدنی دنیای مادیات موجب فراموشی و بی‌توجهی نسبت به معنویت و معرفت الهی شده و این یک فرصت برای رسانه و اندیشه دینی است.

وی اذعان کرد: امروز جریان فلسفه غرب و به تبع آن علوم انسانی و اجتماعی در تار و پود خود تهی بوده و در بُن‌مایه‌های فلسفی توانایی پاسخ‌گویی به نیاز‌های جوامع غربی را ندارد و بشر از سرمایه‌های فکری و معنوی آن تهی است. مادیات و ظواهر دنیوی ظرفیت بشری را پر کرده و این جاذبه‌های مادی به عنوان یک سدّی مانع از فکر و برگشت به فطرت الهی بشر است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اگر بتوانیم این احساس نیاز نهفته جوامع را با هنر رسانه شناسایی و برانگیخته کرده و از تابلو‌ها و ظواهر مادیات عبور کنید، خواهید دید که بشر تشنه معنویت و معارف الهی است، همچون انسانی که تشنه است، ولی احساس تشنگی نمی‌کند، لذا باید احساس و تقاضا را در او بیدار کرد.

به گزارش ایکنا، همچنین در این دیدار، محمدکاظم کاظمی، مدیر شبکه بین‌المللی ثقلین طی سخنانی اظهار کرد: شبکه تلویزیونی الثقلین باهدف نشر مکتب اسلام و معارف اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و برای تبیین مفاهیم و مطالب قرآنی و دینی براساس منویات رهبرمعظم انقلاب از سال ۸۸ راه‌اندازی شد و درصدد است تا در قالبی نو به ترویج سبک زندگی دینی - اسلامی به فعالیت خود ادامه دهد.

وی درباره شعار شبکه ثقلین با اشاره به حدیثی از حضرت امام رضا(ع) یادآور شد: آن حضرت می‌فرمایند: «خدا رحمت کند کسی را که امر ما را احیا کند» و ما در شبکه الثقلین سعی می‌کنیم که کلام مبارک آن حضرت را سرلوحه اقدامات خود قرار داده و به بهترین وجه ممکن به آن اهتمام بورزیم.

مدیر شبکه بین‌المللی ثقلین با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره سبک زندگی گفت: بر اساس بیانات مقام معظم رهبری می‌توان استنباط کرد که موضوع سبک زندگی اسلامی مبتنی بر خردورزی، اخلاق و حقوق متقابل است. به طور کلی معظم له به عنوان مهمترین ایده‌پرداز نظریه مزبور معتقد است که راه رسیدن جامعه اسلامی به آرامش حقیقی، سلوک عملی در مسیر زندگی اسلامی و حیات طیبه با برخورداری از اصول عقلانیت است. در واقع خردورزی، اخلاق اسلامی و رعایت حقوق متقابل اصول عقلانیت هستند.

کاظمی ادامه داد: سبک زندگی بر ماهیت و محتوای روابط، تعاملات و کنش‌های اشخاص و آحاد مردم در هر جامعه دلالت دارد. این شبکه با رویکرد سیره نبوی و علوی با هدف وحدت جهان اسلام در ترویج سنت الهی، اسلام ناب پیامبر اعظم(ص) و سیره اهل‌ بیت(ع) در نشر اخلاق اسلامی گام برمی دارد و در مسیر وحدت مسلمانان جهان همانند یک نخ تسبیح عمل خواهد کرد.

وی افزود: شبکه جهانی ثقلین با توجه به اهمیت مسئله سبک زندگی در دنیای امروز، پیشرفت چشم‌گیر تکنولوژی و تغییر نیاز مخاطب، برنامه‌های گفت‌وگومحور خود را به سمت برنامه‌های تلفیقی و متنوع برده است که با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده است.

مدیر شبکه بین‌المللی ثقلین درباره جامعه هدف مخاطبان این شبکه، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم برنامه‌های این شبکه به همه اقشار خصوصاً کودکان و نوجوانان به‌عنوان تأثیرپذیرترین اقشار جامعه و زنان به‌عنوان عامل مؤثر بر تحکیم خانواده، جوانان و دانشجویان به‌عنوان قشر فعال و پویای جامعه جهانی که در انتخاب سبک زندگی دلخواه خود از رسانه‌ها تأثیرپذیرند، توجه ویژه شود.

پخش این شبکه به صورت ماهواره‌ای است و گستره هند تا آفریقا را در بر می‌گیرد و در حال حاضر به زبان عربی در این شبکه برنامه تولید و پخش می‌شود از این رو اهتمام داریم تا با تاکید بر مشترکات انسانی، اعتقادی و اسلامی بتوانیم مخاطبان خود را بهره‌مند سازیم تا بر وحدت جهان اسلام که سیره نبی مکرم اسلام است، افزوده شود و قدمی در راه پیشبرد تمدن اسلامی برداریم.

مدیر شبکه ثقلین ادامه داد: سرفصل‌های موضوعی و قالب‌های برنامه‌سازی تلویزیونی بر اساس طبقات اجتماعی و گروه‌های مختلف مخاطبان در راستای اهداف شبکه مشخص شده تا تأثیرگذاری آن به حداکثر برسد. اما باید به این نکته توجه کرد که نهادینه شدن سبک زندگی اسلامی، مستلزم مشارکت فعال همه افراد جامعه به عنوان کنشگران اجتمـاعی است و این اقدام در بستر رسانه‌های فعال و متعهد میسر است.

انتهای پیام
captcha