می‌خواهیم شیرینی معنویت را به مردم بچشانیم
کد خبر: 4068667
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳
دبیر جشنواره «صاحبدلان»:

می‌خواهیم شیرینی معنویت را به مردم بچشانیم

دبیر دوازدهمین دوره سراسری تئاتر «صاحبدلان» گفت: معنویت گمشده امروز بشریت است. اگر ما شیرینی معنویت را به کام اصحاب فرهنگ، فضیلت و مردم بچشانیم، قطعاً نتیجه پرباری خواهد داشت.

 
محمود فرهنگ، دبیر دوازدهمین دوره سراسری تئاتر «صاحبدلان» در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه معنویت، گمشده امروز و هر روز بشریت است، گفت: اگر ما شیرینی معنویت را به کام اصحاب فرهنگ، فضیلت و مردم بچشانیم قطعاً نتیجه پرباری خواهد داشت. جشنواره «صاحبدلان» قرار است اندکی از اقیانوس معنویت را به کام تشنه‌کامان  این فضیلت بزرگ بچشاند و من امیدوارم این کار اتفاق بیافتد.
 
وی افزود: «صاحبدلان» اکنون به یک نقطه جدی رسیده است. امیدوارم بتوانیم به تولید کمک کنیم. حقیقتاً طی چهل و دوسالی که در تئاتر بودیم تمام تلاشمان این بوده تا ژانری به ژانرهای نمایش اضافه شود چه زمانی که هشت سال دفاع مقدس بود و چه در زمان حال یا آینده. چهل‌‌و‌دو سال گمشده‌ای را به دنبالش می‌گشتم خدا را شکر با تئاتر «صاحبدلان» به نتیجه دلخواه رسیدم. در این جشنواره تمام هم و غم‌مان این است که گروه‌های استان‌ها فعال شوند و تلاش می‌کنیم گروه‌های شهرستان فعالیت خودشان را داشته باشند.
 
این کارگردان تئاتر با بیان اینکه این رویداد دوران سختی را پشت‌ سر گذاشته است، گفت: در سال‌هایی که بسیاری متصور بودند جشنواره صاحبدلان در آستانه تعطیلی است خوشبختانه امروز به نقطه‌ای رسیدیم که بنا داریم اولین دوره بین‌الملل تئاتر صاحبدلان را برگزار کنیم. دوازدهمین دوره بین‌المللی جشنواره تئاتر صاحبدلان با هدف ایجاد انگیزه و فرصت برای تولید نمایشنامه برای تولید نمایش‌های فاخر دینی برای اجرا و تولید تله‌تئاتر، تقویت بنیان‌های تئاتر دینی و استمرار بخشیدن به آن در پیکره تئاتر کشور، بهره‌گیری از شیوه‌های خلاقانه در ارتقای نمایش‌های دینی و تبادل تجارب ملی و بین‌المللی هنرمندان در خصوص نمایش‌های دینی در سراسر کشور و کشورهای اسلامی از مرداد لغایت دی 1401 برگزار خواهد شد.

اهداف جشنواره «صاحبدلان»

دبیر جشنواره اهداف برگزاری این رویداد را چنین توضیح داد: ایجاد انگیزه و فرصت برای تولید نمایشنامه با محتوای دینی، تولید نمایش‌های فاخر دینی برای اجرا و تولید تله‌تئاتر، تقویت بنیان‌های تئاتر دینی و استمرار بخشیدن به آن در پیکره تئاتر کشور، بهره‌گیری از شیوه‌های خلاقانه در ارتقای نمایش‌های دینی و تبادل تجارب ملی و بین‌المللی هنرمندان درباره نمایش‌های دینی از جمله اهداف این رویداد است.

فرهنگ موضوعات مورد «صاحبدلان» را چنین تشریح کرد: داستان‌های قرآنی، زندگی چهارده معصوم(ع) به‌ویژه پیامبر اسلام(ص) مطابق با اسناد معتبر تاریخی، فاطمی (موضوع‌های برگرفته از شخصیت و زندگی حضرت فاطمه(س)، علوی - موضوع‌های برگرفته از شخصیت و زندگی حضرت علی(ع)، عاشورایی (آثاری که اشخاص و وقایع مربوط به وقایع عاشورا و تأثیر آن را در زندگی معاصر در برگیرد)، رضوی، مهدوی (آثار مرتبط به زندگی و شخصیت امام زمان(ع)، شخصیت‌های مؤثر در تاریخ اسلام و تأثیر شخصیت‌ها و مفاهیم دینی بر زندگی معاصر موضوعات مدنظر این رویداد هنری است.

بخش‌های جشنواره

وی بخش‌های جشنواره را چنین برشمرد: صحنه‌ای، مسابقه نمایشنامه‌نویسی، تولید متون نمایشی، نمایشنامه‌خوانی، بخش پژوهش، آیین‌های نمایشی (تعزیه، نقالی، پرده‌خوانی، حیدری خوانی، علی‌نامه‌خوانی)، نمایش‌های میدانی، نمایش رادیویی و بین‌الملل قسمت‌های مختلف این رویداد را در بر می‌گیرد.

وی افزود: در بخش بین‌الملل نگاهمان به ۲۵ کشور مسلمان هست و با آنها در حال تعامل هستیم و بعضی‌ها نیز اعلام آمادگی کرد‌ه‌اند. درضمن باید تاکید کنم تئاتر صاحبدلان رقابت ندارد و به تولید فکر می‌کند و تفاوتش با جشنواره سنتی و آیینی این است که ما الان به طور جدی به تعزیه فکر می‌کنیم هرچند دلمان می‌خواست در جشنواره آیینی و سنتی هم به تعزیه به طور جدی توجه شود.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: تلاش کردیم تا از ۱۰ گروه تعزیه در شهر تهران دعوت کنیم و البته از ادارات کل بیش از ۱۰ استان دیگر نیز خواستیم تا روستاهایی که فعال‌ترین گروه تعزیه را دارند؛ معرفی کنند این دو رویداد را اساتید می‌بینند و در اختتامیه تلاش می‌کنیم در بخش‌های مختلف از هنرمندان این حوزه تجلیل و تقدیر شود.

فرهنگ درباره بودجه جشنواره چنین توضیح داد: بودجه در زمان مدیریت شاه‌آبادی بهترین روزها را داشت برای اینکه خیلی جدی به «صاحبدلان» نگاه می‌کردند و در آخرین روزی هم که رفتند؛ گفتند من در حق تئاتر صاحبدلان جفا کردم این سخن نشان از بزرگی منش وی دارد. علی‌رغم میل باطنیم که می‌خواستم گروه‌های تئاتر صاحبدلان در شهرها فعال شوند و بودجه‌ای هم به آن‌ها داده شود تا بتوانند خود را برای حضور در بخشی که مدنظر دارند آماده کنند.

فرهنگ توضیح داد: اگر منقبت‌خوانی یا علی‌خوانی و .. را در برنامه تئاتر صاحبدلان قرار می‌دهیم دلیلش این است آغاز جشنواره از قربان تا غدیر هست و در این پروسه زمانی باید آثاری که به زمان مرتبط باشد، اجرا شود. صاحبدلان از قربان تا غدیر آغاز می‌شود و در دی ماه با فاطمیه تمام می‌شود. در این پروسه شش ماهه آثار مرتبط با مناسبت‌ها اجرا می‌شود و تفاوت اصلی با تئاتر آیینی و سنتی در همین است.

نگاه ویژه به تعزیه در جشنواره «صاحبدلان»

وی ادامه داد: دلم می‌خواهد تا به تعزیه به عنوان هنری که همه عناصر هنری در آن وجود دارد جدی‌تر نگاه شود. این مجال در جشنواره آیینی و سنتی کمتر برایش پیش آمده است اما امیدوارم در «صاحبدلان» محقق شود. امیدواریم مجموعه فعالیت‌های من و همکارانم، کمک کند به اینکه هنرمندان شهرستان احساس کنند که قادرند کارشان را روی صحنه برند و جشنواره نیز از آنها حمایت می‌‌کند. اگر این اتفاق رخ دهد هیچ هنرمندی تلاش نمی‌کند بعد از تحصیل در تهران بماند و شهرستان خالی شود.

فرهنگ پیرامون انتشار کتاب «ایمان‌گرای جهان» نوشته فرهاد ناظرزاده کرمانی گفت: این مجموعه، شامل پنج جلد کتاب در پنج هزار صفحه است که هشت نمایش دینی در آن ترجمه شده است، البته هشت نوع نمایش دینی نیز که نمایش‌های دفاع مقدس هم در آن مورد نظر است را مدنظر قرار می‌دهد. این کتاب‌ها در اختتامیه رونمایی خواهد شد و نویسنده آن نیز تجلیل و تشکر خواهد شد.

محمود فرهنگ با اشاره به لزوم تبادل فرهنگی و هنری با کشورهای همسایه در بخش بین‌الملل با وجود گرانی دلار و شرایط اقتصادی اذعان کرد: کشورهای مسلمان همسایه، آثار خوبی دارند، پس باید با آنان در تعامل باشیم و تجربیاتمان را با آنان به اشتراک گذاریم. درباره بودجه جشنواره هم باید بگویم، می‌کوشیم اگر اداره کل تئاتر هم کمبود بودجه دارد، از دیگر نهادهای دولتی کمک بگیریم. 

این دبیر هنری در پایان عنوان کرد: در برگزاری تئاتر صاحبدلان به استان‌ها فکر می‌کنیم. در تهران دست ما به مسئولان می‌رسد ولی در شهرستان برای یک گروه نمایش کمک هزینه‌ای برابر با دو یا سه میلیون در نظر گرفته می‌شود که خیلی کم است، به همین دلیل صاحبدلان می‌کوشد تا استان‌ها را فعال کند. ما سعی داریم هفت کار صحنه‌ای را نیز در تهران فعال کنیم و کمک هزینه ۷۰ میلیون نیز برای دو اثر در نظر داریم هرچند اگر مشارکت‌های دیگر را داشته باشیم این آثار به هفت اثر خواهند رسید.

انتهای پیام
captcha