محکومیت توهین به قرآن در جریان یک تظاهرات در هند
کد خبر: 4068224
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳

محکومیت توهین به قرآن در جریان یک تظاهرات در هند

توهین به قرآن کریم در هند در سایه عدم جدیت دولت و پلیس این کشور برای برخورد با این اقدامات فرقه‌ای و تحریک‌آمیز ادامه دارد.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، شبکه‌های اجتماعی در هند روز جمعه کلیپی از حمله یک فعال هندو به قرآن کریم در جریان مراسمی را منتشر کردند که توسط راست‌گرایان هندو در شهر کولار در ایالت جنوبی کارناتاکا در اعتراض به قتل یک خیاط هندو در ایالت راجستان برگزار شده بود.

به گفته محمد ارشاد، روزنامه‌نگار هندی، این فعال هندو در این ویدئو با زبان خشمگین و عبارات موهن به قرآن کریم صحبت می‌کند.

این فعال سیاسی در این کلیپ می‌گوید: «قرآن حامی تروریسم است که به مسلمانان دستور می‌دهد کسانی را که به آن اعتقاد ندارند، سنگسار کنند یا سرشان را ببرند. آیا گمان می‌کنید کسانی که پیرو قرآن هستند به آن اعتقاد ندارند؟ هر کس قرآن بخواند تروریست می‌شود».

فعالان شبکه‌های اجتماعی، اظهارات هندوهای موجود در این کلیپ را محکوم کردند و آن را ادامه سخنان نفرت‌انگیز علیه مسلمانان و تحریک علیه آنها تحت حمایت و پشتیبانی پلیس هند دانستند.

میراژ حسن، فعال در توییتر نوشت: این دروغ که شایعه شده است قرآن خواهان کشتن هرکسی است که به آن اعتقاد ندارد، توسط افراطیون در اواخر قرن نهم منتشر شد و سیاستمداران حزب مخالف کنگره تا به امروز از آنها تمجید می‌کنند و آنچه اکنون در حال رخ دادن است چیزی جز انباشت گذشته نیست، نه یک ناهنجاری در لحظه.

عبدالله العمادی، نویسنده عرب هم در توییتر نوشت: سخنان نفرت‌انگیز علیه مسلمانان در هند بدون هیچ اقدام قاطعانه‌ای از سوی دولت مودی برای توقف آن ادامه دارد که ممکن است کشور را به سمت یک جنگ فرقه‌ای سوق دهد که هر کسی را به آتش بکشد.

پیش‌تر در ماه جاری، سخنان توهین‌آمیز برخی سیاستمداران حزب حاکم هند اعتراضات گسترده‌ای را در این کشور رقم زد و چند کشور حاشیه خلیج فارس، دیپلمات‌های هندی را احضار کردند.

همچنین تظاهرات‌هایی در بنگلادش، پاکستان، اندونزی و بسیاری از کشورهای مسلمان دیگر به راه افتاد و هزاران تظاهرات‌کننده در آن کشورها خواستار تحریم محصولات هندی شدند.

مسلمانان هند در بسیاری از مناطق این کشور در مخالفت با این سخنان، تجمعات اعتراضی برگزار کردند که در برخی شهرها، پلیس با معترضان درگیر شد. درگیری معترضان با پلیس دست‌کم دو کشته و تعدادی زخمی برجا گذاشت.

در مواجهه با خشم عمومی و دولتی در جهان اسلام، حزب حاکم در هند مجبور شد عضویت سخنگوی خود  را که یکی از موهنان به قرآن کریم بود، به حالت تعلیق درآورد و بیانیه‌ای کم سابقه در تأیید احترام به همه ادیان صادر کند.

حزب حاکم هند از زمان به قدرت رسیدن در سال ۲۰۱۴ به ریاست نخست‌وزیر نارندرا مودی، به سیاست‌های تبعیض آمیز علیه مسلمانان متهم شده است که نزدیک به ۱۴ درصد از جمعیت یک میلیارد و سیصد میلیونی هند را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام
captcha