طرح سراسری «هر مسجد یک حقوقدان» در خوزستان اجرا می‌شود
کد خبر: 4067047
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۸

طرح سراسری «هر مسجد یک حقوقدان» در خوزستان اجرا می‌شود

معاون قضایی رئیس کل و معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری خوزستان از اجرای طرح سراسری هر مسجد یک حقوقدان در استان خبر داد و گفت: کمک به احیای حقوق عامه، راه اندازی نهضت آگاه سازی، جلوگیری از سرازیر شدن پرونده‌های حقوقی به دادگستری‌ها و استفاده از ظرفیت قضات و حقوق دانان از اهداف این طرح است.

طرح سراسری هر مسجد یک حقوقدان در خوزستان اجرا می‌شود

به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت الاسلام سید مصطفی طباطبایی، معاون قضایی رئیس کل و معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری استان خوزستان در مراسم افتتاح طرح سراسری هر مسجد یک حقوقدان که روز گذشته ۵ تیر در مسجد امام حسن(ع) اهواز برگزار شد، گفت: به مناسبت هفته قوه قضاییه با همکاری دادگستری کل استان خوزستان، بسیج حقوقدانان و دبیرخانه کانون‌های خدمت رضوی استان خوزستان، طرح سراسری هر مسجد یک حقوقدان با چهار هدف اصلی پایه ریزی شد که در شرف اجرا است.

وی اظهار کرد: اولین هدف این طرح کمک به احیای حقوق عامه، دومین هدف آن، راه اندازی نهضت آگاه سازی، سومین هدف، جلوگیری از سرازیر شدن حجم زیادی از پرونده‌های حقوقی به دادگستری‌ها و حل مشکلات حقوقی جامعه به وسیله حقوقدانان موجود در مساجد و چهارمین هدف این طرح استفاده از ظرفیت قضات، حقوق دانان دستگاه قضایی،وکلا و کارشناسان حقوقی است. 
طباطبایی با بیان اینکه این مشاوره‌ها به صورت رایگان با هدف کاهش میزان پرونده‌های حقوقی در دادگستری‌ها انجام می‌شود، افزود: از اثرات مثبت این طرح می‌توان به آشتی مردم با مساجد و استفاده از ظرفیت مساجد برای رفع مشکلات حقوقی هر ناحیه و در نهایت جامعه اشاره کرد.

معاون قضایی رئیس کل و معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری خوزستان ادامه داد: اجرای این طرح با حضور متخصصان در مرحله اول زمینه آموزش بسیاری از مسائل حقوقی را به مردم فراهم می‌آورد و این خود مانع پیشامد بسیاری از مشکلات حقوقی است. به طور مثال آموزش نحوه صحیح تنظیم قولنامه‌های فروش باعث جلوگیری از ایجاد مشکل حقوقی، سواستفاده و کلاهبرداری و ...و در مرحله دوم منجر به کاهش مراجعات مردم به قوه قضاییه و دادگستری می‌شود.

طباطبایی افزود: بحث دیگر در اجرای این طرح، آسیب شناسی است. یک حقوق دان هنگام گفت و گو با مراجعان متوجه می‌شود که به طور مثال در آن ناحیه چه مشکل عمده‌ای وجود دارد و بیشتر مشکلات حول محور کدام موضوعات قرار دارند و با جمع بندی کردن مشکلات آن ناحیه و دسته بندی آنها و در نهایت ارجاع به مراجع ذیربط، رفع آن مشکلات بسیار آسان خواهد شد.

وی ادامه داد: این طرح با هدف ترویج فرهنگ صلح و سازش، به کمتر شدن مراجعات به دادگستری‌ها و کاهش تنش‌های حقوقی در میان مردم منجر خواهد شد. یکی از مشکلات جامعه ما ضعیف بودن مردم در مطالبه گری است و یکی دیگر از اهداف این طرح، احیای فرهنگ مطالبه گری در میان مردم است که منجر به حل بسیاری از مشکلات در سطح جامعه خواهد شد.

معاون قضایی رئیس کل و معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری خوزستان در پایان گفت: افرادی که برای این امر مد نظر ما هستند، نیروهای بسیجی و متعهد و مسلط به علم حقوق هستند که توانایی راهنمایی صحیح و متخصصانه مردم را داشته باشند. این افراد با معرفی فرمانده پایگاه بسیج مساجد، هیئت امنای مساجد و امام جماعت انتخاب و برنامه کاری آنها مشخص خواهد شد. این حقوق دانان نماینده‌های حقوقی ما در مساجد هستند و رابط میان مردم، قوه قضاییه و دادگستری خواهند بود. هدف ما اجرای کامل این طرح در تمامی شهرستان‌های استان خوزستان است.

انتهای پیام
captcha