استفاده از ظرفیت فضای مجازی در ترویج فرهنگ قرآنی
کد خبر: 4066965
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۷
حجت‌الاسلام عاملی تأکید کرد:

استفاده از ظرفیت فضای مجازی در ترویج فرهنگ قرآنی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در برهه کنونی، توجه به قرآن کریم تنها از طریق مساجد کافی نیست و لازم است از ظرفیت فضای مجازی در ترویج فرهنگ قرآنی استفاده شود.

استفاده از ظرفیت فضای مجازی در ترویج فرهنگ قرآنیبه گزارش ایکنا به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعید‌رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست دومین مجمع عمومی و فوق‌العاده اتحادیه قرآنی کشور گفت: وقتی از فرهنگ صحبت می‌کنیم و به‌تبع آن از فرهنگ قرآنی صحبت می‌کنیم، یعنی زیست‌بوم زندگی را بیان می‌کنیم. فرهنگ، زیست‌بوم زندگی ‌است؛ آنجایی است که در آن زندگی می‌کنیم، اگر جای مناسبی باشد رفتار مطلوبی هم در آن صورت می‌گیرد. اگر از فرهنگ قرآنی صحبت می‌کنیم در واقع لازم است قرآن در زیست بوم زندگی ما امتداد پیدا کند.

مسئولیت سنگین اتحادیه در قبال توسعه فرهنگ قرآنی

رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی خطاب به اعضای اتحادیه موسسات قرآنی – مردمی، گفت: اتحادیه تشکل‌های قرآنی مسئولیت سنگین مردمی در قبال توسعه فرهنگ قرآنی را دارد و خوشبختانه با یک ظرفیت شبکه‌ای ملی تفکیک شده‌ای در سطح کشور کار می‌کند و مشکل دو بخش بودن این اتحادیه هم حل شده و اکنون با یک مجموعه منسجم در این فضا کار می‌کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم اشاره و تصریح کرد: تنها عامل تحقق ۱۰ میلیون حافظ قرآن اختصاص یک‌سری اعتبارات خیلی سنگین مالی برای این حوزه نیست؛ در سودان مدارس قرآنی سنتی وجود دارد که حافظان قرآن زیادی در آن‌جا پرورش پیدا کرده‌ و حدود ۹۰ درصد مردم سودان سوادشان را از طریق سواد قرآنی به‌دست آورده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه خیلی به بودجه و منابع مالی دولتی تکیه نکنیم، گفت: ساختار و تشکیلات سازمان‌یافته لازمه کار است. منابع مالی مهم است ولی مهم‌تر از آن کیفیت کارهای ما هست. همه ما می‌دانیم که توفیق از سوی خداست و اگر کار ما خالصانه برای خدا باشد و تدبیر و برنامه‌ریزی داشته باشیم، حتماً موثر واقع خواهد شد. شما ملاحظه می‌کنید یک سرود «سلام فرمانده» چگونه دامنه بین‌المللی پیدا کرد، بدون اینکه سازمان فرهنگ و ارتباطات ما نقشی در آن داشته باشد، بدون اینکه نهادهای بین‌المللی ما نقشی در آن داشته باشند. خداوند به این سرود امتداد و اثر داد. ما که این را باور داریم، شما که جامعه قرآنی هستید و آیات قرآن را باور دارید، خداوند است که آن نور معرفت و عشق را در زندگی ما می‌نشاند. اگر بخواهیم به دیگران بیاموزیم، ابتدا خودمان باید بپذیریم که اگر مشیت الهی مقدر کند، یک انقلاب عظیم در زمان حاکمیت آمریکا تحقق پیدا خواهد کرد. اگر خدای متعال اراده کند تسخیر دل‌ها و اثر گذاری معنوی در جامعه آسان می‌شود.

اعتراف به کوتاهی‌ در امر قرآن

وی اضافه کرد: ما کوتاهی کرده‌ایم و باید بیش‌ از این کار کنیم. من هم مانند شما معتقد هستم که اگر بودجه فرهنگی را یک جا بخواهیم هزینه کنیم که ثمره‌ خیلی پایداری داشته باشد، در حوزه قرآنی است زیرا مجمع ارزش‌های ما در قرآن بوده که کلید خیر و نیکی در قرآن کریم است.

عاملی به بودجه امور قرآنی اشاره و اظهار کرد: امسال 50 درصد بودجه‌ای که در اختیار صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی قرار گرفته است برای تقویت حفظ قرآن کریم اختصاص داده‌ایم. درعین‌حال در دولت انقلابی، رئیس‌جمهور محترم، این امکان قطعاً وجود دارد که اعتبارات و منابع مالی این حوزه توسعه پیدا کند. منتها ما هم باید یک تنوعی به کارهایمان بدهیم.

رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه از اتحادیه‌های مردمی انتظار داریم که با لایه‌های نخبگانی موجود بتواند پیشنهادهای قدرتمندتری را بیاورد، گفت: توجه دادن به قرآن کریم امروز فقط از طریق مسجد و حفظ قرآن امکان‌پذیر نیست، مسیرهای دیگری هم وجود دارد. امروز فضای مجازی یک فضای غیر مرکزی قدرتمندی است که ۹۵‌ درصد جامعه ایران از نرم‌افزارها و فناوری‌های نوین استفاده می‌کنند. حوزه بازی‌ها عرصه بزرگی از رفتار معطوف به آموزش و یادگیری است که لازم است از ظرفیت آن استفاده شود. وجود 32 میلیون کاربر در حوزه بازی‌ها، یک فرصت است که از خواندن و تعامل با آیات خدا در یک قلمرو تعاملی و جمع بهره ببریم. داستان‌ها و روایت‌های قرآنی مرتبط با زندگی نسل جوان قلمرو مهمی از سیر در فضای معنوی و بهره‌مند شدن برای تقویت ایمان و روحیه ایمانی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: باید از روش‌های مطلوبی استفاده کنیم تا نسل جوان را بیشتر با قرآن کریم آشنا ‌کند و همچنین باعث ‌شود با مفاهیم قرآن کریم بهتر ارتباط برقرار کنند. آمار ۱۰ میلیون حافظ قرآن مطلوب است؛ رهبری حکیم انقلاب در اینباره فرموده بودند که 10 میلیون حافظ، که منظور حافظ کل قرآن کریم است؛ بنابراین کار وسیعی در این حوزه باید صورت بگیرد.

استفاده از ظرفیت خیران برای توسعه امور قرآنی 

وی افزود: افراد خیری در این کشور داریم که ۲۷۰ هزار متر مربع ساختمان برای مدرسه و دانشگاه احداث کرده‌اند. خیرین زیادی در این مملکت داریم که فرش حرم‌های عتبات را تأمین کرده‌اند و در امر الهی پیشقدم هستند. اگر خیرین در حوزه‌هایی هزینه نمی‌کنند باید دلیلش را بدانیم چیست. کوتاهی ماست یا کار محسوسی تعریف نشده است. خیرین آمادگی کمک دارند و کم هم نیستند افرادی که توانایی مالی دارند، اگر بدانند که یک ظرفیت مفید و موثری برای سلامت دینی و ایمانی مردم فراهم شده است، از آن حمایت می‌کنند که حسنه جاریه برای زندگی‌ دنیا و آخرتشان باشد.

عاملی با تأکید بر اینکه باید به ظرفیت‌های کشور با نگاه غیر‌ مرکزی‌تر‌، مردمی‌تر‌ و مشارکت‌پذیرتر نگاه کنیم، گفت: مطمئناً مسئولان از محل درآمدهای اوقاف آمادگی دارند که برای توسعه فرهنگ قرآنی هزینه کنند‌. همگی کمک کنیم تا دایره فرهنگ توجه به قرآن را افزایش دهیم. لازم است دایره فرهنگ توجه به قرآن توسعه پیدا کند و کار قرآنی با روش‌های نوین همراه باشد.

استاد دانشگاه تهران بیان کرد: ما با شما و در کنار شما هستیم و اعتقادمان این است که اگر بخواهد کاری در حوزه قرآن کریم صورت بگیرد توسط اتحادیه‌های مردمی و خود مردم صورت می‌گیرد. من این فضا را بزرگتر از اتحادیه‌ها می‌دانم، ما الان ۱۴ میلیون دانش‌آموز، یک میلیون معلم و چهار میلیون دانشجو داریم، اینها ظرفیت‌های بزرگی هستند که می‌توانند مرجع و منشأ توسعه فرهنگی قرآنی باشند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه حدود هشت میلیون نفر جمعیت زیر شش سال در کشور داریم، گفت: اینها سرمایه‌های ما هستند. بهترین دوره برای حفظ قرآن کریم در دوره‌ای است که ذهن گیرندگی‌اش بالاست. بچه‌هایی هستند که تا ۶ سالگی چندین زبان را یاد می‌گیرند، برای اینکه گیرنده هوش انسان هر چه به ‌سمت آغاز تولد نیل می‌کند توانایی یادگیری بیشتری دارد. به این گروه‌های مختلف اجتماعی توجه کنیم و جلسات خانگی را بعنوان یک ظرفیت بدانیم. در گذشته همه خانه‌هایمان روضه هفتگی بود، جلسات قرآنی خانگی فراوان بود. احیاء این فرهنگ برکت را به خانه‌ها می‌برد و فضای گرم و فرح‌بخشی ایجاد می‌کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تنوع‌بخشی در ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی داشته باشیم. وقتی شما نرم‌افزاری درست می‌کنید، می‌توانید ۸۰ میلیون جامعه ایرانی را درگیر آن کنید، اگر قوی و قدرتمند باشد مانند قرائت قرآن‌های تصویری است که صدا و تصویر در کنار هم قرار می‌گیرد و جاذبه بیشتری برای فرد ایجاد‌ می‌کند. به هر حال این یک روش است، لذا تنوع بخشی و روش‌هایی که می‌تواند در یادگیری قرآن کمک کند و یک نوع فضای خودراهبر فراهم آورد، مهم است.

عاملی در پایان با اشاره به حدیث سلسله‌الذهب گفت: حضور قرآن در زندگی روزمره مهم است و ما باید فکر کنیم که چطور می‌توانیم آن را امتداد بدهیم‌. شما با حدیث «سلسلةالذهب» آشنا هستید که چرا به آن سلسله الذهب می‌گویند. به‌خاطر اینکه رواتش همه ائمه بودند تا رسیده به پیغمبر، بعد رسیده به خدا، یعنی سلسله روات طلایی هستند. طلایی‌ها آمدند یک روایت قدسی را نقل کردند که «لااله‌الاالله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی» لااله اله الاالله حصار من هست و هر کس داخل حصار من شود، از عذاب الهی در امان خواهد بود. یک جمله است که بنیان توحید زندگی‌ها را می‌گذارد. اگر ما بتوانیم همین معنا را به نسل جدیدمان منتقل کنیم آنها را از بلای روزگار نجات داده‌ایم. اگر آنها را متوجه حقیقت قرآن کنیم، قرآن و پیام خدا به حق نازل شده. یعنی حقیقت قطعی زندگی است، قانون زندگی است که خداوند نازل کرده است. فهم این امر، انگیزه‌های زندگی را تغییر می‌دهد.

انتهای پیام
captcha