نشست «نظیره زین‌الدین، پیشرو در عرضه تفسیری نو از آیات حجاب» برگزار می‌شود
کد خبر: 4065454
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵

نشست «نظیره زین‌الدین، پیشرو در عرضه تفسیری نو از آیات حجاب» برگزار می‌شود

نشست علمی «نظیره زین‌الدین، پیشرو در عرضه تفسیری نو از آیات حجاب» اول تیرماه از سوی انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی برگزار خواهد شد.

 «نظیره زین‌الدین، پیشرو در عرضه تفسیری نو از آیات حجاب» برگزار می‌شودسیده نفیسه مرادی، دبیر اجرایی کارگروه تخصصی مطالعات اسلامی زنان انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: در ادامه سلسله نشست‌های نشست‌های دانش‌افزایی، هشتمین نشست با موضوع «نظیره زین‌الدین، پیشرو در عرضه تفسیری نو از آیات حجاب» از سوی انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی برگزار خواهد شد.
 
وی افزود: این نشست علمی روز چهارشنبه، اول تیرماه از ساعت  18 با سخنرانی دکتر مریم قیدر، پژوهشگر مطالعات اسلامی زنان و دبیری علمی مریم جزایری، دانش‌پژوه علوم قرآن و حدیث برگزار می‌شود.
 
مرادی تاکید کرد: علاقه‌مندان برای بهره‌مندی از این مباحث می‌توانند به نشانی‌های؛  http://meet.google.com/ddr-adkz-htm در تلگرام و نشانی https://t.me/motaleate_islami_zanan  و https://instagram.com/motaleaate_islami_zanan?utm_medium=copy_link  در  اینستاگرام مراجعه کنند.
 

چکیده بحث

 
از اواخر قرن نوزدهم به این سو، به واسطه دنیای جدید و تعالیم مدرنیته، نیاز به نوسازی در میان تجددگرایان پدید آمده است. در این میان ،مقوله زنان و به ویژه حضور اجتماعی آنها و حجاب شان بسیار مناقشه برانگیز بوده است. نظیره زین‌الدین از شیعیان دروزی لبنان با نگارش کتاب السفور والحجاب در سال ۱۹۲۸، حجاب مرسوم زنان را در جوامع اسلامی به نقد کشید و با بررسی آیات حجاب و مخالفت با تفاسیر سنتی به احکام رایج فقهی حجاب، خواستار حضور اجتماعی زنان و رفع پوشش از صورت ایشان شد. در این بحث، با تمرکز بر مبانی و ادله عقلی و دینی زین‌الدین ،مسئله حجاب واکاوی خواهد شد و در اثنای آن، با نشان دادن اهمیت اقتضائات زمان و مکان در ارائه تفسیری نو و تحول یافته، به درک عمیق تری از مناقشات علمی سال های اخیر بر سر مسئله حجاب رسید.
انتهای پیام
captcha