همبستگی در مسئله امر به معروف و نهی از منکر امری مهم است
کد خبر: 4065332
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱

همبستگی در مسئله امر به معروف و نهی از منکر امری مهم است

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَکُمْ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ، را مصداق تولی و تبری با دوستان و دشمنان خدا برشمرد و گفت: اتحاد و همبستگی در مسئله امر به معروف و نهی از منکر مهم است و ما نباید دنبال ضایع کردن عملکرد یکدیگر باشیم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر

به گزارش ایکنا از زنجان، سیدمحمدصالح‌ هاشمی‌گلپایگانی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور شامگاه دیروز ۲۹ خردادماه در جلسه فعالان و تشکل‌های مطالبه‌گر امر به معروف و نهی از منکر استان زنجان، اظهار کرد: اگر اهل صبر و مقاومت در برنامه‌ها باشیم، شاهد تحول و ایجاد یک جبهه منسجم خواهیم بود.

این مسئول ادامه داد: تنها تشکیل جبهه‌های مشترک در بین منادی امر به معروف و نهی از منکر، راهکار احیای این فریضه نیست؛ چرا که گاهی مواقع شاهد تنش‌ها و نداشتن انسجام در بسیاری از این گروه‌ها بوده‌ایم.

هاشمی‌گلپایگانی، تشکیل جبهه مشخص و منسجم و تخریب نشدن فعالیت سایر ارگان و تشکل‌های مردمی را در پیشبرد فریضه امر به معروف و نهی از منکر ضروری دانست و با تلاوت آیه ۲۰۰ سوره آل‌عمران، ابراز کرد: اهل ایمان کسانی هستند که در جبهه مقاومت ایستادگی کنند.

وی با اشاره به اتفاقات اول انقلاب، یک‌دلی مردم و مسئولان در برابر دشمنان و احیای فریضه‌های اسلامی، اظهار کرد: شخصیت‌های شاخصی از جبهه‌های مردمی برخاستند. در ابتدا به خودشناسی رسیدند و سپس مخلصانه در راه احیای انقلاب اسلامی ایران و دین قدم برداشتند و در نهایت به عنوان الگوی ملی و اسلامی شناخته شدند.

این مسئول با تاکید بر شناسایی دشمن، جبهه و تفکر آنان، افزود: ما در انجام عمل امر به معروف و نهی از منکر خوب عمل نکرده‌ایم؛ چرا که اهمیت شناخت آسیب‌شناسی مسائل بسیار مهم است که ما در این خصوص دچار ضعف بودیم.

وی اضافه کرد: در این آیه شریف صبر و تحمل در کار دین و دعوت افراد به صبر، یکی از مصادیق موفقیت در همه عرصه‌ها به‌ خصوص حوزه امر به معروف و نهی از منکر است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر واژه «وَ رَابِطُوا» را مصداق سفارش، پیوند، دعوت و ایجاد تشکیلات در امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد و یادآور شد: این فریضه واجب که برابر عبادات است، شکل و قالب مشخصی همانند نماز ندارد؛ چرا که امر به معروف و نهی از منکر را که یک واجب توصلی بوده و باید با فکر، برنامه‌ریزی، آموزش جلو برد. امر به معروف و نهی از منکر نوعی خودسازی و عایده آن تقرب الهی است.

وی با تاکید بر تذکر لسانی و اینکه تبیین ارزش‌های دینی و اسلامی شکل خاصی ندارد، اضافه کرد: ما نمی‌توانیم همه مسئولیت‌ها را به گردن ستاد امر به معروف و نهی منکر بیندازیم. اگر دغدغه این امر واجب را داریم باید با روش اصولی پیش برویم.

این مسئول با بیان روایتی از امام حسین(ع)، تصریح کرد: امام حسین(ع) برای تبیین دین و انجام فرایض الهی یک برنامه‌ریزی عقلانی و تمام‌عیار چید تا پیام‌آور امر به معروف و نهی از منکر برای جهانیان باشد.

وی با اشاره به سه محور اصلی از برنامه امام حسین(ع) و واقعه هجرت این بزرگوار به کربلا، اظهار کرد: امام حسین (ع) مخالف شورش، قیام و خونریزی بود و تنها برای اصلاح امت و احیای دین از جان مال و خانواده گذشت؛ ایشان امر به معروف قلبی و زبانی، همچنین عمل به آن را نیز به منتهای اوج خود رساند.

هاشمی‌گلپایگانی با بیان اینکه مومن واقعی جزو عاقل‌ترین مردم است و عشق را با عقل گره خواهد زد، ادامه داد: داشتن برنامه، شبکه، تشکیلات و بررسی نقاط قوت و ضعف مناطق، شناسایی ۵ معروف و ۵ منکر در شهر و شهرستان‌ها برای ایجاد یک تشکل فعال حوزه امر به معروف و نهی از منکر ضروری است.

وی با اشاره به اهمیت همکاری مردم در سطح شهر و شهرستان و نیز استناد به کلام خدا، افزود: در مسیر الهی علاوه بر صبر، ایمان، استقامت باید خودمراقبتی و مقابله با انحرافات داشته باشیم، پذیرش قلبی خداوند در همه لحظه‌ها انسان را ملول و خسته نخواهد کرد؛ در صورتی که همه این ویژگی‌ها را داشته باشیم، در یک امر واجب موفق خواهیم بود.

این مسئول با بیان اینکه شهدا هرگز در راه پیشبرد و اعتلای دین و کشور ملول نگشتند و از ما مطالبه بحق دارند، گفت: ضعف، خستگی و سستی ما در انجام یک برنامه، باعث می‌شود اعتماد مردم نسبت به اسلام و مسئولان کم شود.

وی با بیان اینکه انسان در سایه مقاومت و ایستادگی تربیت می‌شود، از فعالان و آحاد مردم درخواست کرد با تشکیل گروه‌های ۵ تا ۷ نفره در منطقه، مساجد و مراکز فرهنگی و دینی، عامل منکر و ضعف را شناسایی و با تشکیل شبکه، سازماندهی و برنامه‌ریزی و ارائه آن به ستاد امر به معروف و نهی از منکر، یاری‌گر این سازمان در این امر واجب باشند.

این مسئول، مبارزه با عمل مخالف موازین دینی در اقتصاد، فرهنگ و عملکرد مسئولان را وظیفه همگانی دانست و افزود: نیت‌های‌مان را الهی کنیم و مومن به ولایت بوده تا با مطالبات بحق خود، گشت ارشادی برای مسئولان باشیم.

این فعال حوزه دینی با انتقاد از عملکرد صدا و سیما در مسئله عفاف و حجاب، ادامه داد: از مشکلات مردم، وضعیت معیشتی، وضعیت تفکری جوانان، نفوذ دشمن به خانه و خانواده و مراکز آموزشی باخبر هستیم. ما موافق اقدامات تند و نامناسب برخی از دستگاه‌ها نبودیم؛ چر اکه امر به معروف و نهی از منکر برنامه‌ریزی شده با نفوذ فکری و به طریق واسطه را موفق‌تر می‌دانیم.

این مسئول با اشاره به فعالیت شبکه‌های معاند و جنگ‌نرم دشمنان علیه نظام، آرمان‌ها و ارزش‌های دینی و انقلابی، تشریح کرد: در فضای مجازی امروز، دشمنان با نقشه‌های شوم خود به طرق مختلف نظام، انقلاب و ارزش‌های دینی را هدف قرار داده‌اند، ما نیز باید با بهره‌گیری از نیروهای متخصص و مردمی در مقابل‌شان بایستیم.

وی در ادامه افزود: فعالیت در فضای مجازی و موفقیت در این عرصه به مانند دوران دفاع‌مقدس، نیازمند رفتار مجاهدانه و برخورداری از ظرفیت نیروهایی با اندیشه سالم، با انگیزه و مومن است.

هاشمی‌گلپایگانی در خصوص هجده عرصه فعالیتی امر به معروف و نهی از منکر و دعوت از تشکل‌ها و مطالبه‌گرهای مردمی برای شناسایی مشکل و ارائه برنامه و نیز راهبرد به ستاد و در نهایت تامین اعتبار برای حمایت از این برنامه‌ها، خاطرنشان کرد: مسئله عفاف و حجاب در ادارات و سازمان‌های دولتی باید جدی گرفته شود و با مدیری که همکاری لازم در این خصوص نداشته باشد، برخورد خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha