اعلام اولین روز جهانی مبارزه با نفرت پراکنی در سازمان ملل
کد خبر: 4065289
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰

اعلام اولین روز جهانی مبارزه با نفرت پراکنی در سازمان ملل

سازمان ملل متحد برای اولین بار، روزی را برای مبارزه جهانی علیه سخنان نفرت‌انگیز تعیین کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، سازمان ملل متحد، 18 ژوئن هر سال را به عنوان روز جهانی مبارزه با سخنان نفرت‌انگیز اعلام کرد. این امر به دلیل افزایش نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان، مردم بومی، سیاه‌پوستان و اقلیت‌ها در سراسر جهان بوده و امسال در این روز فعالیت‌هایی به منظور تقویت گفت‌وگو بین ادیان، فرهنگ‌ها و تسامح در مقابله با سخنان نفرت‌انگیز انجام خواهد شد.

در همین رابطه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: سخنان نفرت‌انگیز نه تنها بر افراد و گروه‌های هدف، بلکه بر کل جوامع نیز تأثیر می‌گذارد. او افزود: تأثیر مخرب نفرت‌پراکنی چیز جدیدی نیست. اما در عین حال، امروزه این امر به واسطه فناوری‌های ارتباطی جدید از جمله اینترنت و شبکه‌های اجتماعی تقویت شده است.

دبیرکل سازمان ملل همچنین خاطرنشان کرد که اگر از نفرت‌پراکنی ممانعت به عمل نیاید، می‌تواند به صلح و توسعه آسیب برساند، زیرا راه را برای درگیری‌ها، تنش‌ها و نقض حقوق بشر در مقیاس وسیع هموار می‌کند.

به گفته گوترش، سخنان نفرت انگیز به نژادپرستی، بیگانه‌هراسی و زن ستیزی دامن زده، افراد و جوامع را از چارچوب انسانیت خارج می‌کند و همچنین بر تلاش‌ها برای ارتقای صلح، امنیت، حقوق بشر و توسعه پایدار تاثیر مثبت می‌گذارد.

دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه کلمات می‌توانند سلاح باشند و باعث آسیب جسمی شوند، تاکید کرد: سخنان تنفرآمیز رفتاری است که خشونت را تحریک می‌کند، تنوع و انسجام اجتماعی را تضعیف کرده و ارزش‌ها و اصول مشترکی که ما را به هم پیوند می‌زند را تهدید می‌کند.

وی در پایان گفت: این اولین روز جهانی مبارزه با سخنان تنفرآمیز و فراخوانی برای اقدام و عمل است. پس باید تا آنجا که می‌توانیم تلاش کنیم با ترویج احترام به تنوع از طرح سخنان نفرت انگیز ممانعت به عمل آوریم.

انتهای پیام
captcha