ظرفیت‌های رسانه‌ای و تبلیغی حج برای خنثی کردن اسلام‌هراسی + صوت
کد خبر: 4065228
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۶
ترقی مطرح کرد:

ظرفیت‌های رسانه‌ای و تبلیغی حج برای خنثی کردن اسلام‌هراسی + صوت

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اهمیت تبیین بُعد حقوق بشری و انسانی حج برای جهانیان گفت: در این صورت حج در وجه ایجابی به مثابه یک رسانه بزرگ تبلیغی هم به خوبی چهره نورانی اسلام را به نمایش می‌گذارد و هم در وجه سلبی توطئه‌های اسلام‌هراسانه امپراتوری رسانه‌ای غرب و صهیونیسم را با ناکامی مواجه می‌سازد.

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره ظرفیت‌های فریضه حج از بعد توجه مکتب اسلام به کرامت انسانی و حقوق بشر گفت: نگاه اسلام به حج یک نگاه بسیار جهانشمول و مبتنی بر ارزش‌های انسانی و دینی است و اسلام با چنین فریضه‌ای تلاش می‌کند که امت اسلام را حول محور کعبه وحدت و انسجام ببخشد و همه نمادها و مظاهر تفاوت و غیریت را در این مراسم از بین ببرد و انسان‌ها را بدون توجه به مقام، موقعیت، ثروت و ...در یک تراز قرار دهد.

وی افزود: در حقیقت اسلام با این فریضه عظیم اثبات می‌کند که می‌توان همه قیدها و ممیزاتی را که بر اثر مادی‌گرایی میان انسان‌ها فاصله انداخته است از بین برد و غنی و فقیر، مسئول و غیرمسئول و سفید و سیاه و ... را در کمال مساوات و برابری و برادری کنار هم قرار داد و تساوی بین حقوق انسان‌ها را در این مکان و مراسم تجلی بخشید.


بیشتر بخوانید:


ترقی اظهار کرد: این نوع مناسک که در اسلام از زمان پیامبر(ص) تا الان همچنان زنده نگه داشته شده و علی‌رغم دسیسه‌های فراوان برای انحراف در ماهیت آن، سعی شده که هویتش حفظ شود و می‌تواند یک الگوی متعالی برای عدالت‌خواهی، حقوق برابر همه انسان‌ها و وحدت و انسجام امت اسلامی باشد که جهانیان به آن اقتدا کنند.

هدف بزرگ حج؛ تعالی زندگی فردی و اجتماعی 

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب نیز در سخنرانی‌شان حج را فرصتی گرانبها برای تعامل و تبادل نظر امت اسلامی، افزایش هماهنگی و همدلی مسلمانان، آگاهی از مشکلات و چالش‌های جهان اسلام و نزدیکی افکار و اندیشه‌ها دانستند که از این ویژگی‌ها می‌توان برای رعایت حقوق انسان‌ها و توجه به کرامت انسانی بهره برد.

وی یادآور شد: به همین جهت حفظ امنیت و کرامت حجاج و حرمت حج اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و مجموعه اتفاقات و مناسک حج از جمله برائت از مشرکین، وحدت مسلمانان، نوع‌دوستی، فرایض و عبادات فردی و رعایت حقوق سایر موجودات نشان‌دهنده درس‌های فراوان این فریضه برای بهبود و تعالی زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان است.

تبیین وجه ایجابی و سلبی حج

ترقی درباره تأثیر تبلیغ بعد حقوق بشری حج در خنثی کردن تبلیغات و هجمه‌های اسلام‌هراسانه رسانه‌های غربی گفت: اگر مناسک حج دقیق، مستند و مستدل برای ملت‌های جهان تبیین شود و گام به گام این فریضه تجزیه و تحلیل شود، درس‌های بسیار آموزنده‌ای برای بشریت دارد، به شرط اینکه رسانه‌ها بتوانند حق مطلب را ادا کنند و به نحو مطلوبی از نخبگان مسلط بر این موضوع برای تبیین آن استفاده کنند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی تأکید کرد: در این صورت حج در وجه ایجابی به مثابه یک رسانه بزرگ تبلیغی هم به خوبی چهره نورانی اسلام را به نمایش می‌گذارد و هم در وجه سلبی توطئه‌های اسلام‌هراسانه امپراتوری رسانه‌ای غرب و صهیونیسم را با ناکامی مواجه می‌سازد که این امر می‌تواند بر بهبود سطح شناخت مردم کشورهای غیراسلامی از جمله غربی‌ها نسبت به واقعیت اسلام تأثیر مطلوبی بگذارد.

ظرفیت حج برای صهیونیسم‌شناسی 

ترقی درباره فرصت حج امسال برای تبیین واقعیت تلاش رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط با کشورهای اسلامی و فعال‌سازی بعد برائت از مشرکین گفت: خوشبختانه ملت‌های اسلامی هیچگاه همراه سیاست‌های دولت‌های عربی و اسلامی برای نزدیک شدن به رژیم صهیونیستی نبوده‌اند و اسرائیل و صهیونیسم برای جهان اسلام یک دشمن واقعی و دیرینه محسوب می‌شود.

این کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد: طبیعی است که اگر از فرصت حج برای تعمیق این شناخت استفاده شود و مجموعه جنایات و ظلم‌های رژیم صهیونیستی علیه ملت‌های اسلامی و مسلمانان در سراسر جهان از جمله ملت فلسطین و نقش آنها در حمایت از گروه‌های تروریستی تکفیری برای ایجاد تفرقه و کشتار در دنیای اسلام بیان شود، قطعاً احتمال تأثیر تلاش‌های اسرائیل و آمریکا برای نزدیکی به جهان اسلام با ارائه چهره به ظاهر انسانی از خود به شدت کاهش می‌یابد و موجب مقاومت و ایستادگی بیشتر ملت‌های اسلامی در برابر دولت‌هایی می‌شود که مسیر عادی‌سازی روابط را دنبال می‌کنند.

ترقی تصریح کرد: یکی از آثار این صهیونیسم‌شناسی در حج می‌تواند در عرصه اقتصادی به صورت همبستگی و وحدت مسلمانان در تحریم خرید کالاهای اسرائیلی تجلی پیدا کند. همچنین به لحاظ سیاسی باید اقدام مجلس عراق در جرم‌انگاری هرگونه رابطه با رژیم صهیونیستی به تمام کشورهای اسلامی تسری و تعمیم پیدا کند و این کشورها نیز هرگونه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را جرم تلقی کنند.

کد

وی در پایان اظهار کرد: حج این ظرفیت را دارد که با افزایش آگاهی و بصیرت امت اسلام نسبت به ماهیت فریبکارانه اقدامات این رژیم جعلی و نامگذاری صلح ابراهیم برای پیمان خود با کشورهای اسلامی، تمام نقشه‌های آمریکا، اسرائیل و برخی حاکمان مرتجع عربی را خنثی و نیز به مانند طرح معامله قرن دچار شکست قطعی کند.

انتهای پیام
captcha