اهانت‌کنندگان به امام رضا(ع) مورد لعن الهی هستند
کد خبر: 4063812
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۳
آیت‌الله فقیهی:

اهانت‌کنندگان به امام رضا(ع) مورد لعن الهی هستند

استاد سطح خارج حوزه علمیه گفت: سازندگان فیلم عنکبوت مقدس، مصداق بارز کسانی هستند که حق و باطل را در آمیخته و بر اساس آیه 159 سوره بقره، مورد لعنت خداوند هستند.

محسن فقیهی به گزارش ایکنا، آیت‌الله محسن فقیهی، استاد سطح خارج حوزه علمیه، 22 خردادماه در ادامه مباحث تفسیری خود به آیه 159 سوره بقره «إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنْزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالْهُدَى مِنْ بَعْدِ مَا بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتَابِ أُولَئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَيَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ» اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه در مورد کتمان حقیقت و عواقب آن گفته است؛ جدیدا بحث ترک فعل زیاد در لسان مسئولان شنیده می‌شود یعنی اگر کسی وظیفه‌ای داشته و انجام نداده است، مجرم است و باید مجازات شود.

وی افزود: انسان‌ها در مورد حقایق عالم، گاهی حقایق را کتمان می‌کنند و مقصود از کتمان هم عدم بیان حقیقت است یعنی فرد مخالفتی با حق و حقیقت ندارد ولی آن را کتمان می‌کند و بیان نمی‌کند. کتمان گاهی در مورد عقاید است و فرد باید عقیده‌ای را بیان کند، ولی نمی‌کند مانند علمای یهود و نصارا که علائم پیامبر آخرالزمان یعنی حضرت محمد(ص) را می‌دانستند و در تورات و انجیل برای آن‌ها گفته شده است ولی آن را برای مردم بیان نمی‌کنند.

استاد سطح خارج حوزه علمیه تصریح کرد: مراد از يَكْتُمُونَ مَا أَنْزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالْهُدَى همین مسئله است. بینات در اینجا به معنای عقاید روشن است. در تورات و انجیل آمده پیامبر آخرالزمان خواهد آمد و صفات او هم مشخص شده بود، ولی وقتی این گروه، پیامبر(ص) و حقانیت او را درک کردند، برای اینکه منافع مادی خود را از دست ندهند، علیه ایشان توطئه کرده و منکر پیامبری شدند و در نهایت با ایشان جنگیدند.

آیت‌الله فقیهی بیان کرد: قسم دوم از کتمان، مخفی کردن معارف است نه عقاید. یعنی معارفی که در ادیان بیان شده، برای مردم بیان نمی‌شود؛ قسم او مربوط به عقاید بود و منکر او کافر است ولی بخش دوم، اخلاق و معارفی است که باعث سازندگی انسان‌ها است و در کتب مقدس ادیان بیان شده ولی علمای آن‌ها به دلایلی از جمله اینکه به نفع آنان نیست، بیان نمی‌کنند.

استاد سطح خارج حوزه علمیه گفت: گاهی کتمان هم اینطور است که چون به نفع آنان نیست بیان می‌کنند ولی خلاف واقع و یا با توجیهاتی آن را در جهت منافعشان تأویل و تحریف می‌کنند یعنی طوری بیان می‌کنند تا به نفع خودشان تمام شود.

وی افزود: پس سه نوع کتمان داریم، یکی عقیدتی، بنیادی و اصیل، کتمان معارفی و سوم توجیه حق و مصادره حق به نفع خود. یلبسون الحق بالباطل. در قرآن کریم موارد زیادی درباره تلبیس حق به باطل بیان شده است.

استاد سطح خارج حوزه علمیه تصریح کرد: این درس کلی برای جامعه اسلامی است که برخی در مواجهه با مسائل و انحرافات، آن را کتمان می‌کنند، مخالفت با حق ندارند ولی برای حفظ منافعشان، سکوت می‌کنند در حالی که وظیفه آن‌ها بیان این مسائل است. در برابر اینها هم سه گروه وجود دارند که آن هم سه دسته است؛ کسانی که عقاید را کتمان نمی‌کنند، کسانی که معارف را کتمان نمی‌کنند و کسانی که تلبیس حق به باطل ندارند ولی بدانند که آزار و اذیت و تهاجم در برابر آن‌ها زیاد است.

بیان‌کنندگان حق از تهمت‌ها و ملامت‌ها نهراسند

وی اضافه کرد: تهمت‌های زیادی به اینها زده می‌شود، برای اینکه حق را بیان می‌کنند و دشمنان خداوند تحمل آن را ندارند و  وظیفه اینها صبر و تحمل است. امروز دشمنی دشمنان با ایران به خاطر ایستادگی در راه حق است و فرمایش خداوند استعانت از صبر و نماز است.

استاد سطح خارج حوزه علمیه بیان کرد: انسان جاهل هم وظیفه دارد جهل خود را برطرف کند و حقایق را بشناسد و از حقیقت دفاع کند. همانطور که برای جاهل، رفع جهل واجب است بر عالم هم واجب است حقایق را ببیند و آن را بیان کند.

فقیهی تصریح کرد: بخشی از جهاد تبیین که مقام معظم رهبری فرمودند همین است تا جاهل از جهل بیرون بیاید و طلاب وظیفه دارند حقایق را بیان کنند و طبق آیه شریفه کسی که حق را بداند بعد از آن که برای او تبیین و روشن شد مورد لعن خداوند است. بنابراین جهال وظیفه دارند عالم شوند و علما هم وظیفه دارند، حقایق را بیان کنند و این دو لازم و ملزوم یکدیگر است.

علم، نعمت الهی است

وی تاکید کرد: علم یک نعمت الهی است همانطور که اعضای بدن، نعمت است و باید شاکر آن باشیم و شکر در این است که از آن‌ها در کارهای حلال استفاده کنیم، دست و زبان و چشم ما نعمات پروردگار هستند و در مسیر حق باید استفاده شوند و علم هم همینطور و در بین هشت میلیارد انسان ،تعدادی عالم شده‌اند و کسانی که توفیق کسب علم دارند، باید شکر آن را به جا آورند و شکر آن در بیان حقایق و عدم کتمان آن است.

استاد سطح خارج حوزه علمیه همچنین با اشاره به ایام دهه کرامت گفت: ما باید از فیوضات حضرت معصومه(س) بهره‌مند شویم و بدانیم رونق حوزه علمیه به خاطر آن وجود مقدس است. 

مجرمان حادثه آبادان مجازات شوند

وی همچنین با اشاره به حادثه آبادان با تأکید بر برخورد با مجرمان این حادثه به مردم این شهر تسلیت گفت و تأکید کرد: مردم عزیز آبادان امروز در غم و رنج هستند و همه ما نسبت به آن‌ها دغدغه داریم و همدرد هستیم.

آیت‌الله فقیهی تصریح کرد: در جمع‌بندی بحث براساس آیه مورد بحث، کسانی که حقایق را کتمان کنند، مورد لعن و نفرین الهی و لعن‌کنندگان قرار خواهند گرفت.

اهانت‌کنندگان به امام رضا(ع) مورد لعن الهی و شیعیان هستند

وی همچنین با اشاره به جشنواره کن، افزود: اخیرا فیلمی را پخش کردند که در آن به ساحت مقدس حضرت امام رضا(ع) اهانت شد، در حالی که ما هر چه داریم از آقا امام رضا(ع) و ولایت است. در این فیلم حق را با باطل مخلوط کرده‌اند و فیلمی را که سرتاسر تباهی و فساد است، به حرم مطهر امام رضا(ع) نسبت می‌دهند. 

وی تأکید کرد: اینها مصداق بارز آیه شریفه مورد بحث هستند که مورد لعنت خداوند قرار خواهند گرفت و مورد لعن شیعیان و علاقه‌مندان به ساحت مقدس اهل بیت(ع) و امام رضا(ع) هم هستند.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: جهاد تبیین اقتضاء می‌کند همه ما به وظیفه روشنگری و تبلیغ خود از هر طریقی که می‌توانیم بپردازیم و اجازه ندهیم دشمنان فضا را گل‌آلود کنند و از آن سود خود را ببرند.

انتهای پیام
captcha