اسماعیلی: هر اثر هنری که به محبت امام معصوم گره بخورد جاودانه می‌شود
کد خبر: 4063622
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳
​در آیین گشایش جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) مطرح شد؛

اسماعیلی: هر اثر هنری که به محبت امام معصوم گره بخورد جاودانه می‌شود

همزمان با افتتاحیه بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) از جدیدترین اثر نقاشی حسن روح‌الامین و قطعه موسیقایی حجت اشرف زاده به عنوان دو اثر هنری فاخر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه هنر رضوی رونمایی شد.

به گزارش ایکنا به نقل از مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی در آیین پایانی نوزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) و گشایش بیستمین دوره این جشنواره که با حضور وزیر فرهنگ و گردشگری عراق در حرم رضوی برگزار شد، بیان کرد: جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) فرصت مغتنمی برای ابراز ارادت مشتاقان به ساحت اهل‌ بیت(ع) است؛ زیرا در نوزدهمین دوره این جشنواره شاهد سیل عواطفی بودیم که عاشقانه نثار قدوم مبارک امام رئوف شد.

وزیر فرهنگ با اشاره به ارادت ویژه اهالی فرهنگ و هنر به ساحت اهل‌بیت(ع) ادامه داد: بی‌شک یکی از افتخارات هنرمندان اصیل فرهنگ ایرانی اسلامی خدمت به اهل‌بیت(ع) است، تابلوی «نماز باران» اثر حسن روح‌الامین و اثر موسیقایی حجت اشرف زاده به عنوان تولیدات فاخر هنر رضوی وزارت فرهنگ تنها نمونه‌ای از جلوه ارادت و عشق هنرمندان به ساحت اهل‌بیت(ع) است که در افتتاحیه بیستمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) رونمایی شد.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر مایه مباهات است که جامعه دینی کشور سراسر ابراز عشق و ارادت به ساحت امام رضا(ع) است و شرکت بیش از یک میلیون و بیست و هفت هزار نفر در آخرین دوره جشنواره کتاب رضوی تنها نمونه‌ای از این عشق و ارادت به اهل‌بیت (ع) به شمار می‌رود.

اسماعیلی ادامه داد: لازم است آن عده معدودی که ادعاهای واهی را درباره کم انگیزه شدن مردم نسبت به مسائل دینی مطرح می‌کنند با چشمانی باز استقبال پرشور اقشار مختلف جامعه را از جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری نظاره‌گر باشند، همچنین بازدید بیش از یک میلیون و دویست هزار بازدیدکننده از نمایشگاه قرآن و بازدید بیش از چهار میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران مواردی نیست که بتوان به راحتی از آن چشم پوشی کرد.

وی افزود: همچنین در تمامی نقاط آستان قدس رضوی شاهد آثاری از هنرمندان هستیم که نشان از عشق آنها به اهل‌بیت(ع) است و این محل به اثر باشکوه فاخر و بی‌نظیر هنری تبدیل شده است که هنرمندان حوزه‌های مختلف این مکان مقدس را برای تجلی هنر خود انتخاب کرده‌اند.

اسماعیلی تأکید کرد: سنت حسنه خدمت به آستان اهل‌بیت(ع) به ماندگاری نام هنرمند و جاودانی اثرش در تاریخ منجر خواهد شد زیرا هر اثر هنری که به محبت امام معصوم گره بخورد بدون شک جاودانه می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امام رضا(ع) فقط متعلق به شیعیان نیست زیرا همواره یکی از مهم‌ترین دلایل تقریب بین مذاهب اسلامی محبت علی بن موسی‌الرضا(ع) و ارادت به اهل‌بیت(ع) بوده است و بر همین اساس برادران اهل سنت در ایران و سایر نقاط جهان به امام معصوم عشق می‌ورزیدند.

حاشیه سازی مقابل خورشید امامت رضوی به بیراهه ختم می‌شود

وی حاشیه‌سازی در مقابل خورشید درخشان امامت رضوی را مسیری بیراهه دانست و تأکید کرد: با حاشیه‌سازی‌های بیراهه نمی‌توان در برابر تشعشع نورانیت، ایجاد اختلال کرد.

وی با تأکید بر اینکه افتخار مردم عزیزمان خدمت به ساحت مقدس رضوی است، افزود: امروز وجود امام رضا(ع) منشاء تمام برکات در جامعه اسلامی است؛ شاید در کنار هجرت پیامبر گرامی ‌عظیم‌الشان(ص) بزرگترین هجرت تمدن‌ساز، هجرت امام علی‌بن موسی‌الرضا (ع) از مدینه به مرو است.

وزیر فرهنگ در دولت مردمی گفت: امام رضا(ع) در هجرت‌شان نهضت بزرگ علمی و تمدنی را بنیان نهادند؛ همه آثار فاخر علمی، هنری و فرهنگی در جهان اسلام، مربوط به دوران ایشان است.

اسماعیلی با بیان اینکه آغاز قرن سوم هجری، آغاز دوره تمدن اسلامی است، تصریح کرد: در این دوران با برنامه‌های پرشکوه علمی و مناظرات امام(ع)، نهضت بزرگ آزاداندیشی شکل گرفت که زبان از بیان آن عظمتی که امام(ع) آفرید، قاصر است و تمدن بزرگ اسلامی مرهون این هجرت‌ تاریخ‌ساز است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی میزبانی مردم ایران از امام رضا (ع) را نعمتی بزرگ دانست و افزود: خداوند بزرگ را برای این نعمت شاکریم؛ امیدواریم برنامه‌های سال آینده دهه کرامت، بیشتر و پرمحتواتر و با ابعاد بین‌المللی برگزار شود تا بتوانیم عشق و علاقه به امام رئوف‌مان را در منطقه و جهان اسلام بیشتر گسترش دهیم.

اسماعیلی در ادامه به استقبال مردم از سرود «سلام فرمانده» اشاره کرد و گفت: شاهدیم اجرای یک سرود که به استغاثه به امام عصر(عج) مربوط است چه جنب‌وجوشی را در سطح کشور ایجاد کرده و چگونه صدها هزار عاشق پاکباخته در مناطق مختلف کشور جمع می‌شوند و با هم این سرود را زمزمه می‌کنند و این نشان‌ دهنده قدرت هنر است.

وی در پایان گفت: ضروری است در بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) هنر را در خدمت اشاعه معارف اهل‌بیت(ع) و فرهنگ رضوی(ع) قرار دهیم.

در ابتدای این آیین از تابلوی نماز باران جدیدترین اثر حسن روح‌الامین رونمایی شد. همچنین تجلیل از خادمان برگزیده فرهنگ رضوی در سال 1401 و رونمایی از جدیدترین تولیدات بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) از جمله برنامه‌های این آیین بود.

انتهای پیام
captcha