هنرمندان حتما اظهارنامه مالیاتی بدهند + صوت
کد خبر: 4063264
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۸
توصیه یک وکیل در برنامه «ایل بانگ»:

هنرمندان حتما اظهارنامه مالیاتی بدهند + صوت

یک وکیل مالیاتی در برنامه این هفته «ایل بانگ» اظهار کرد: هنرمندان برای استفاده از معافیت مالیاتی حتماً تا قبل از پایان مهلت اظهارنامه مالیاتی خود را با مشورت مشاوران مالیاتی تنظیم و سپس آن را ارسال کنند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، در برنامه این هفته مجله موسیقی «ایل بانگ» که در ساعات پایانی جمعه 20 خرداد از رادیو فرهنگ پخش شد در رابطه با احکام مالیاتی هنرمندان گفت‌وگو شد.

در این برنامه صادق چراغی کارشناس موسیقی با مهدی صیدآبادی از وکلای مالیاتی، پیرامون احکام مالیاتی هنرمندان گفت‌وگو کرد.

مهدی صیدآبادی در رابطه با احکام مالیاتی هنرمندان بیان کرد: ما در خصوص قانون مالیات‌های مستقیم قانونی داریم که در حال تغییر است و پیشنهاد آن در چهارم خرداد سال‌ جاری از طرف دفتر هیئت دولت به اعضای دولت ارائه شده است. یعنی ما باید انتظار این را داشته باشیم که قانون مالیات‌های مستقیم بعد از تصویب شورای نگهبان تغییر خواهد کند اما الان قانون بر اساس همان قانونی است که در سال 1394 به تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: در کنار این مالیات‌های مستقیم یک سری قوانین دیگر هم وجود دارد که باید به آن توجه کنیم که بسیاری از این قوانین مهم هستند. بر اساس بخشنامه بانک مرکزی تمامی اشخاصی که دارای درآمد هستند بدون استثناء باید مالیات پرداخت کنند.

این وکیل مالیاتی اظهار کرد: ماده 132 تا 135 به معافیت‌ها اشاره می‌کند که در تبصره 1 ماده 1366 مکرر اشاره دارد اگر اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی می‌خواهند از معافیت استفاده کنند شرط استفاده از معافیت یا مالیات با نرخ صفر این است که به تکالیف قانونی خود عمل کنند. این تکالیف قانونی اول از همه ارائه اظهارنامه و مستندات است. یعنی اگر می‌خواهیم از قانون احکام مالیاتی بودجه 1400 که در بند 1 ق اشاره کرده است که فعالیت‌های هنری تا سقف درآمد 200 میلیون تومان معاف هستند و این مبلغ در قانون احکام مالیاتی 1401 به 260 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است و استفاده کنیم باید به تکالیفمان عمل کنیم.

وی ادامه داد: اشخاص حقیقی تا پایان خرداد و اشخاص حقوقی تا پایان تیر فرصت دارند تا مستندات خود را برای اظهارنامه جمع کنند و به تکالیف خود عمل کنند. هنرمندان برای استفاده از معافیت مالیاتی حتماً باید اظهارنامه مالیاتی خود را تا قبل از پایان مهلت پر کنند. افراد تا قبل از پایان این مهلت پیش‌نویس اظهارنامه خود را با مشورت مشاوره مالیاتی تنظیم کنند و بعد اظهارنامه رد شود. نکته مهم این است که افراد از متخصصان امر استفاده کنند و کافی‌نت‌ها مکان مناسبی برای ارائه اظهارنامه مالیاتی نیست.

کد

صیدآبادی در رابطه با ماده 100 بیان کرد: یک دستورالعملی همیشه وجود داشته تحت عنوان دستورالعمل استفاده از ماده صد که در این دستورالعمل برای همه اشخاص حقیقی اشاره کرده است که اگر درآمد از سقفی که تعیین شده پایین‌تر باشد می‌توانند بدون ارائه اظهارنامه از این تبصره ماده 100 استفاده کنند و مالیات خود را به صورت توافقی ارسال کنند.

وی ادامه داد: باید به این موضوع توجه کرد طی بخشنامه‌ای که 3 خرداد 1401 ارسال شده است اگر درآمد مودی مالیاتی بیشتر از سقف باشد اما برای اینکه مالیات کمتری بپردازد از این تبصره استفاده کند و سازمان امور مالیاتی به اسنادی دست پیدا کند که نشان دهد درآمد مودی مالیاتی بیش از سقف در نظر گرفته در دستورالعمل است می‌تواند یک بار دیگر متمم صادر کند و مالیات را با جرائم بگیرد.

این وکیل مالیاتی در پایان گفت: درست است که کسب و کار هنر شرایط مناسبی ندارد اما هنرمندان و قشر فرهیخته سعی کنند که حتماً مستندات قانونی را تهیه کنند و به تکالیفی که در قانون اشاره شده عمل کنند. یک حسابداری مناسب با یک مبلغ اقتصادی داشته باشند که بتوانند اظهارنامه‌ای بدهند که متکی بر اسناد و مدارک باشد. شخصاً با این دستورالعمل که باید توافق بشود موافق نیستم و عدالت مالیاتی در آن دیده نشده است. پیشنهادم این است که اظهارنامه را با ارائه مستندات و مدارک متقن و کافی ارائه بدهند که بعد بتوانند دفاع کنند.

انتهای پیام
captcha