نظر آیت‌الله جوادی آملی درباره دکتر احمد احمدی
کد خبر: 4062878
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶
علی شیروانی تشریح کرد:

نظر آیت‌الله جوادی آملی درباره دکتر احمد احمدی

حجت‌الاسلام علی شیروانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، گفت: آیت‌الله جوادی آملی درباره هر کسی تعابیر دست و دلبازانه به کار نمی‌برد ولی در مورد ایشان به کار برده و فرموده است که سراسر زندگی او معامله با خدا و کار خالصانه بود.

علی شیروانیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی شیروانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، امروز، 18 خردادماه در مراسم نکوداشت آیت‌الله دکتر احمد احمدی، رئیس فقید سازمان انتشارات سمت و استاد فلسفه اسلامی دانشگاه تهران، گفت: در بین بزرگانی مانند آیت‌الله بهشتی و آیت‌الله مفتح و ... که از حوزه به دانشگاه رفتند فقط آقای دکتر احمدی بود که فلسفه غرب خوانده بود و این سبب شد که ایشان در فضای متفاوت تحصیل کرد. ایشان وقتی از حوزه رفت، فلسفه غرب را به صورت آکادمیک در دانشگاه فرا گرفت.

شیروانی با بیان اینکه ایشان به عرفان شیعه اهتمام زیادی داشت، اظهار کرد: آنچه مانع استفاده از عرفان اسلامی است یکی هجوم عرفان‌های دیگر از بیرون است و در درون حوزه اسلامی هم وجود مؤلفان و محققانی مانند ابن عربی تا برخی شخصیت‌های دیگر است که منتسب به اهل سنت هستند.

کارکردهای عرفان شیعه

وی افزود: استادان ما معتقدند که به‌حق اینها شیعه هستند ولی در عرف مشهور است که مثلا صاحب مثنوی، سنی است و همین سبب برخی مخالفت‌ها با عرفان اسلامی شده است بنابراین عرفان شیعه برای مقابله با هر دو جریان مفید است و البته کارهای خوبی در این عرصه در حال انجام است.

عضو گروه فلسفه و عرفان پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: از جمله اینکه ما پروژه عرفان شیعی را در گروه فلسفه پژوهشگاه داریم که یک جلد آن منتشر شده و کاملا در راستای خواسته مرحوم احمدی است و آموزه‌های عرفانی با استناد به روایات و بزرگان عارف مانند امام(ره)، آیت‌الله قاضی، آیت‌الله شاه‌آبادی و آیت‌الله بهاءالدینی و ... نوشته شده و پاسخی برای پاسخگویی به عطش معنوی انسان‌ها در ایران و جهان است.

شیروانی با تاکید بر اینکه واقعا در روایات دریای بیکران و سرچشمه زلالی در این عرصه (عرفان) وجود دارد که باید بازشناسی شده و با زبان مناسب در اختیار محققان قرار بگیرد، گفت: تاثیرپذیری شدید آن مرحوم از علامه طباطبایی از نکات مهم دیگر در زندگی اوست. ایشان تعبیر می‌کرد که همیشه چهره علامه طباطبایی جلوی من قرار دارد و همین تاثیرگذاری سبب شده بود تا ایشان پاکباخته و خالص در انجام وظیفه باشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به ذکر خاطره‌ای از رابطه آن مرحوم با آیت‌الله جوادی آملی پرداخت و اضافه کرد: ایشان وقتی شنیده بود که آیت‌الله جوادی آملی سردرد شدید میگرنی دارند گفته بود من حاضرم درد ایشان به من وارد شود ولی ایشان سرحال و با نشاط کار خود را انجام دهد. آیت‌الله جوادی هم بسیار به ایشان احترام می‌گذاشت و در نکوداشت ایشان هم سخنرانی مفصلی داشت.

تعابیر آیت‌الله جوادی آملی درباره آیت‌الله احمدی

وی ادامه داد: آقای جوادی آملی درباره هر کسی تعابیر دست و دلبازانه به کار نمی‌برد ولی در مورد ایشان به کار برده و فرموده است که سراسر زندگی او معامله با خدا و کار خالصانه بود و آیت‌الله جوادی مقید بود که به ایشان آیت‌الله احمدی بگوید که بیانگر جایگاه حوزوی آقای احمدی بود.

شیروانی تصریح کرد: در فضای قبل از انقلاب، حضور ایشان با لباس و عمامه در جمع دانشجویانی که برخی از آنها دختران بدحجاب بودند کار مهمی بوده است همچنین ایشان به مسائل دانشجویان اهتمام جدی داشت. بنده خودم دوره ارشد و دکتری را در خدمت ایشان بودم و شاهد بودم چقدر نسبت به پرورش شاگرد احساس مسئولیت داشت و محبت‌های پدرانه در حق دانشجویان داشتند.

وی افزود: تنها چیزی که سبب شد تا من از دوره  دکتری انصراف ندهم حمایت‌های آقای احمدی از بنده بود. همین محبت‌ها سبب شد تا من کتابی را که در سال 1375 نوشتم به ایشان تقدیم کنم. شاگردان ایشان هم امروز در دانشگاه‌های مختلف و معتبر مشغول خدمت با همان روحیه مذهبی هستند و قطعا آقای احمدی در خدمات ایشان سهیم هستند.

وی با اشاره به نسبت مطالعات فلسفی تطبیقی با مسئله همکاری حوزه و دانشگاه از منظر آقای احمدی، افزود: مرحوم آقای احمدی، در فعالیت‌های علمی روی فلسفه تطبیقی تاکید زیادی داشت و تلاش کرد دوره ارشد و دکتری این رشته تصویب شود و هدف آن شناخت فلسفه غرب و فلسفه اسلامی و تربیت استادانی در این عرصه برای حضور در مجامع بین‌المللی است و رشته دکتری فلسفه تطبیقی با تلاش ایشان در دانشگاه تهران ایجاد شد.

وی افزود: البته معتقدم عنوان فلسفه تطبیقی درست نیست و مقصود ایشان فلسفه مقایسه‌ای بود یعنی سراغ فلاسفه‌ای که در غرب بوده‌اند می‌رویم و با سخنان فلاسفه اسلامی می‌سنجیم که در حقیقت نوعی مطالعات میان‌رشته‌ای است. البته فلسفه مقایسه‌ای هم خللی در تعبیر دارد زیرا یک روش مطالعاتی است و نه یک شاخه از فلسفه، گرچه مطالعات مقایسه‌ای در حوزه فلسفه تعبیر بهتری است.

نقش همکاری حوزه و دانشگاه در مطالعات مقایسه‌ای

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان کرد: راه حل ایجاد مطالعات مقایسه‌ای، همکاری حوزه و دانشگاه است زیرا برخی استادان دانشگاه عمر خود را صرف فلسفه کانت و هگل و هایدگر و ....کرده‌اند و برخی از فضلای حوزه هم عمر خود را صرف فلسفه اسلامی کرده‌اند و مقایسه بین این دو تعامل علمی و گفت‌وگو میان حوزه و دانشگاه است و باید کانون‌های گفت‌وگو شکل بگیرد.

شیروانی اضافه کرد: اهتمام مرحوم احمدی تسهیل فرایند تولید اثر از سوی متفکران بود. ایشان مشاور پایان‌نامه‌هایی از جمله پایان‌نامه بنده بودند و با دقت آن را بررسی کرده و به منابع اصلی رجوع کرده بود. ایشان کتاب ژیلسون را ترجمه کردند که هم انتخاب کتاب و هم ترجمه آن خیلی خوب و مفید بود.

شیروانی افزود: تنها تالیف ایشان کتاب «بن لایه‌های شناخت» بود که در سال 1388 منتشر شد. ایشان خیلی به این کتاب اهمیت می‌داد و خواستار نقد و بررسی آن بود و 20 جلسه در طول یکسال در مجمع عالی حکمت، تشکیل و این کتاب نقد شد و خود ایشان حضور داشتند و به نقدها هم پاسخ می‌داد.

وی افزود: در مقدمه این کتاب فرموده است که این کتاب حاصل بیش از دو دهه تحقیق و تدریس فلسفه تطبیقی در مقطع دکتراست. او گفته است که وقتی پس از خواندن الهیات شفا و بخش‌های مهم اسفار و تمهیدالقواعد در مدت بیش از ده سال در محضر علامه طباطبایی وارد مقطع ارشد و دکتری دانشگاه شدم بیشترین درگیری من با فلسفه کانت به عنوان بزرگترین و تاثیرگذارترین فیلسوف غرب بود.

وی تاکید کرد: ایشان نوعی استقلال فکری را در این کتاب از خود نشان داده‌اند که بسیار جای تحقیق و تامل هم دارد.

انتهای پیام
captcha