استاد محمدپرست، هنرمندی که مدرسه‌ساز هم بود + صوت
کد خبر: 4061891
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹
هنرمند خوافی بیان کرد:

استاد محمدپرست، هنرمندی که مدرسه‌ساز هم بود + صوت

در برنامه این هفته مجله موسیقی «ایل بانگ» که به مناسبت درگذشت استاد عثمان محمدپرست، پیرامون شخصیت این استاد فقید دو تار نواز اهل خراسان گفت‌وگو و بیان شد که این استاد، هنرمندی مدرسه‌ساز بود و به همراه چند نفر دیگر موفق به ساخت 920 مدرسه در نقاط مختلف و محروم ایران شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، در برنامه این هفته مجله موسیقی «ایل بانگ» که در روز جمعه‌ 13 خرداد از رادیو فرهنگ پخش شد، به مناسبت درگذشت استاد عثمان محمدپرست، پیرامون این استاد فقید دو تار نواز اهل خراسان گفت‌وگو شد.

شناسنامه هنرهای بومی و محلی ایران

فاروق کیانی از پیشکسوتان بازی‌های آیینی تربت جام ضمن تسلیت در گذشت مرحوم محمدپرست در رابطه با این هنرمند، گفت: عثمان با دو تارش جایگاهی بلندمرتبه و والا یافت. قدر او را کسی نداست و این نگین گران‌بها از گنجینه موسیقی مقامی کشور کم شد. چه خوب بود مسئولان هنری به نخبگان موسیقی مقامی و هنرهای آیینی که تعدادشان به 10 نفر هم نمی‌رسد، توجه بیشتری داشته باشند. این هنرمندان شناسنامه هنرهای بومی و محلی ایران بوده و هستند. آن‌ها نام ایران را پر آوازه ساختند و به جهانیان فهماندند که ایران کشوری دیرینه و دارای آیین‌ها و آواهای کهن است که نشانگر فرهنگ غنی این سرزمین است.

وی افزود: خدمتی که این هنرمند به موسیقی کشور کرد، این است که توجه ایرانیان و جهانیان را به سوی خود جذب کرد که انسان با دو تار و نغمه‌سرایی می‌تواند راهی به سوی خدا باز کند و توشه‌ای ‌برای آخرت خود جمع کند. عثمان از مزایای هنر در راه خیر استفاده کرد و از خیرین کشور بود.

فعال در کارهای خیر

فاروق دورپور از دیگر پیشکسوتان موسیقی نواحی ایران در این برنامه بیان کرد: مرحوم استاد عثمان محمدپرست یک نوازنده چیره‌دست و صاحب‌سبک بودند که سبک خاص خود را داشت. قدرت این هنرمند به قدری بود که با دو سیم مخاطبان را به وجد می‌آورد و به تنهایی کار یک ارکستر را انجام می‌داد.

محمدپرست، هنرمندی که مدرسه ساز هم بود + صوت

وی ادامه داد: مرحوم محمدپرست از هنرش در مسیر مثبت استفاده می‌کرد و از آن کسب درآمد نمی‌کرد و از هنر و جایگاه خود در مسیر درست و به سمت خداوند که رضایت مردم را هم در پی داشت، استفاده کرد. مرحوم محمدپرست در زمینه کارهای خیر بسیار فعال بود. وی به همراه چند تن از افراد، «جامعه یاوری فرهنگی جنوب خراسان» را راه‌اندازی کرد که که هدف این مرکز، ساخت مدرسه و بناهای خیریه در مناطق محروم است.

کد

محمدپرست بداهه‌نوازی یکتا بود

منصوره ثابت‌زاده، پژوهشگر موسیقی اقوام در این برنامه بیان کرد: مرحوم محمدپرست مردی خود ساخته و زحمتکش بود که با آنچه به دست آورده بود، زندگی می‌کرد و به دیگران هم می‌بخشید و مدرسه‌سازی در این منطقه به همت او شکل گرفت. وی از سرآمدان بداهه‌نوازی بود و آنچه را که از اساتید آموخته بود، به صورت بداهه اجرا می‌کرد. ما کمتر کسی را در بین موسیقی‌دانان نواحی ایران داریم که به این شکل بداهه‌نوازی کرده باشد.

محمدپرست، هنرمندی که مدرسه ساز هم بود + صوت

ساخت 920 مدرسه در مناطق محروم

محمود احراری، هنرمند خوافی نیز در این برنامه گفت: در هرجایی که ایران سیاسی جای خود را به ایران فرهنگی می‌دهد، استاد عثمان خوافی نقش دهقان فرهنگی را در آنجا بازی می‌کند. این استاد به همراه چند نفر دیگر، موفق به ساخت 920 مدرسه در نقاط مختلف و محروم ایران شد که مدال افتخار مدرسه‌سازی کشور نیز به او تقدیم شد.

محمدپرست، هنرمندی که مدرسه ساز هم بود + صوت

وی افزود: هیچ جامعه‌ای نیست که موسیقی نداشته باشد و ما اهالی خواف افتخار می‌کنیم که شهر ما دارای مکتب موسیقی عثمان است و این استاد در رأس و تاج این هنر می‌درخشد و این یعنی فرهنگ خراسان. افرادی زیادی در جمع‌آوری آثار مرحوم محمدپرست کوشش کردند و این باعث شد تا دو تار و موسیقی مقامی به عنوان میراث زنده بشری در یونسکو ثبت شود که یک افتخار جهانی است.  

انتهای پیام
captcha