نمایشگاه «عصر امید»؛ تجلی خودباوری و حمایت از تولید دانش‌بنیان
کد خبر: 4061106
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۵
ایکنا گزارش می‌دهد؛

نمایشگاه «عصر امید»؛ تجلی خودباوری و حمایت از تولید دانش‌بنیان

نمایشگاه «عصر امید» که با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی دانشگاه آزاد اسلامی دایر شده، خودباوری، استقلال و حرکت به سمت تولید دانش‌بنیان به نمایش عمومی گذاشته شده است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، دانشگاه آزاد اسلامی در چهلمین سال تأسیس خود اقدام به برگزاری رویداد «عصر امید» با شعار  هزار گروه پژوهشی و زیرساخت، هزار ایده و استارت آپ و هزار شرکت فناور و خلاق، کرده است.
این رویداد از هشتم خردادماه در مصلای امام خمینی(ره) آغاز شده و تا یازدهم این ماه ادامه دارد. در این نمایشگاه هزاران شرکت دانش‌بنیان و استارت آپ به عرضه توانمندی‌ها و دستاوردهای خود پرداخته‌اند؛ اقدامی که می‌تواند گامی مؤثر در راستای تحقق شعار سال یعنی «تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» باشد.
 

اهمیت برگزاری نمایشگاه

در مجموعه بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی هزاران دستگاه آزمایشگاهی و کارگاهی، زیرساخت‌های عمرانی، علمی و تحقیقاتی وجود دارد که باعث فراهم شدن شرایطی مناسب برای اساتید، دانشجویان و پژوهشگران در راستای گسترش تحقیقات علمی و فناورانه شده است و آئین‌نامه‌های بسیاری نیز در راستای حمایت از بازار نوآوری تدوین شده است و برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی منجر به آشنایی بیشتر مردم با توانمندی‌های دانشگاه آزاد و حمایت از تولید داخلی خواهد شد.
بیشتر بخوانید:

 
بنابر گفته مسئولان برگزاری نمایشگاه، هزار و دویست میلیارد تومان در رویداد «عصر امید» فرصت سرمایه‌گذاری فراهم شده که شرکت‌کنندگان باید آن را به شکل مناسبی جذب کنند. اولویت نخست نیز با دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی است که بتوانند وارد بازار کار شوند چراکه یکی از نیازهای واقعی جامعه ما، حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین است که در دوران کنونی منجر به شکل‌گیری کسب‌وکارهای قدرتمند و برطرف شدن بسیاری از نیازهای کشور خواهد شد.
 
با این اوصاف، رویداد «عصر امید» باعث شده تمام ظرفیت‌های فناورانه دانشگاه آزاد اسلامی برای اولین بار در یک مکان جمع شده و در معرض دید مردم و مسئولان قرار گیرد و روحیه خودباوری و اعتماد به نفس در میان جوانان تقویت شود. در این رویداد شرکت‌های خلاق، استارت‌ آپ‌ها، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های بسیاری حضور دارند که جمع آنها در کنار هم می‌تواند هم‌افزایی فوق‌العاده‌ای در زمینه خودکفایی، حمایت از تولید داخلی و دانش‌بنیان در راستای آینده‌ای بهتر برای کشور فراهم کند و شاید تاکنون هیچکدام از رویدادهای فناورانه از چنین ظرفیتی به لحاظ کمی و کیفی برخوردار نبوده‌اند.
 
نمایشگاه «عصر امید»؛ تجلی خودباوری و حمایت از تولید دانش‌بنیان
 
برای آشنایی بیشتر با ظرفیت‌ها، امکانات و توانمندی‌های موجود در این نمایشگاه به سراغ برخی از مسئولان غرفه‌ها رفتیم و از نزدیک در جریان فعالیت‌ آنها قرار گرفتیم. ابراهیم عموعابدینی، مدیر حوزه اقتصاد دیجیتال شرکت صنایع پیشرفته رضوی، که از زیرمجموعه‌های آستان قدس رضوی است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره فعالیت‌های این شرکت گفت: این شرکت در حوزه حمایت از کسب و کارهای دانش‌بنیان در قالب صندوق خطرپذیر فعالیت می‌کند. این شرکت تاکنون بالغ بر صد و بیست میلیارد تومان سرمایه‌گذاری روی طرح‌های فناورانه با سطح آمادگی فناوری بالا داشته است و حوزه فعالیت ما شامل پنج حوزه تجهیزات صنعتی پیشرفته، تجهیزات الکترونیک پیشرفته، مواد پیشرفته، تجهیزات پزشکی پیشرفته و اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی است.
 
وی ادامه اداد: شرکت ما برای ورود به سرمایه‌گذاری، برای قید دانش‌بنیانِ آن فناوری اهمیت قائل است و نحوه ورود ما هم به این شکل است که حداقل 34 و حداکثر 49 درصد از سهام آن شرکت را در قالب مشارکت در ازای پرداخت مبلغ ارزشگذاری آن شرکت پرداخت می‌کنیم.
 
عموعابدینی در پایان سخنان خود گفت: شرکت صنایع پیشرفته رضوی از سال 1398 فعالیت خود را شروع کرده و تاکنون روی سیزده طرح فناورانه سرمایه‌گذاری داشته است.
 

تلاش دانشگاه آزاد برای مقابله به آسیب‌های اجتماعی

دانشگاه آزاد همچنین برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی، اقداماتی جدی انجام داده و در این راستا غرفه کنسرسیوم آسیب‌های اجتماعی دانشگاه آزاد در نمایشگاه به ارائه انواع مشاوره‌ها و راهکارهای درمان مشکلات روحی و آسیب‌های اجتماعی می‌پردازد. فاطمه رشنو، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد و رئیس مرکز تحقیقات سوء مصرف مواد و اختلالات رفتاری واحد اسلامشهر، درباره فعالیت‌های این غرفه به خبرنگار ایکنا گفت: کنسرسیوم‌ها از تعدادی مراکز تحقیقاتی تشکیل شده‌اند که روی زمینه‌های مشترکی کار می‌کنند. دبیرخانه مرکز تحقیقات سوء مصرف و اختلالات رفتاری در دانشگاه آزاد واحد اسلامشهر است و برخی مراکز تحقیقاتی هم در شهرستان‌هایی همانند سنندج، کرمانشاه، بوشهر و ... داریم.
 
وی ادامه داد: ما به صورت مشترک کار می‌کنیم و جلسات ماهانه برگزار و همچنین کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنیم و سعی داریم به دانشگاهیان و افراد بیرون از دانشگاه در زمینه درمان اعتیاد آموزش دهیم. همچنین طرح‌های پژوهشی انجام می‌دهیم و در زمینه شناسایی نیز فعالیت می‌کنیم. در این غرفه، تست‌های شخصیت، هوش، انگیزه و افسردگی را از مراجعین گرفته و راهکارهای لازم را هم به آنها ارائه می‌دهیم.
 
رشنو درباره اهمیت برگزاری چنین نمایشگاه‌ها گفت: با برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها نوعی از هم‌افزایی ایجاد شده و شرکت‌کنندگان با کارهای همدیگر آشنا می‌شوند تا بدانیم برای نیازهای مختلف باید به کجا مراجعه کنیم و این می‌تواند بسیار مفید باشد. این مرکز تحقیقاتی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و تاکنون خدمات ارزنده‌ای به جامعه ارائه داده است.
 

فعالیت دانشگاه آزاد در زمینه گیاهان دارویی

دانشگاه آزاد اسلامی همچنین در زمینه گیاهان دارویی ورود جدی داشته و بخشی از نیازهای کشور در این زمینه را تأمین می‌کند. برای بررسی بیشتر این موضوع به غرفه کنسرسیوم گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی سر زدیم. علی آریاپور، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد و دبیر دبیرخانه کنسرسیوم گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت:  این کنسرسیوم متشکل از پانزده مرکز تحقیقات گیاهان دارویی در سراسر کشور است و از جنوب شرقی تا شمال غربی و از جنوب غربی تا شمال شرقی را پوشش می‌دهد. گیاهان دارویی که در این مرکز تولید می‌‌شود بر پایه دانش فنی و تحقیقاتی است که بهترین گونه گیاهی با بهترین ماده مؤثره حاصل از آنها احصا شده و اقدام به تولید دارو از طریق آنها می‌شود.
 
وی ادامه داد: استحصال دارو نیز با استفاده از استانداردهای روز دنیاست و پس از آن فرمولاسیون و سپس مجوزهای لازم برای تولید انبوه یا همکاری با شرکت‌های داروساز برای فراهم آوردن ماده مؤثره اولیه را پیگیری می‌کنیم و در نهایت وارد بازار و صادرات می‌شود. ما در این غرفه نمونه‌هایی را آورده‌ایم که برای اولین بار به مرحله تولید رسیده‌اند و توانسته‌ایم نه تنها با عرضه این محصولات جلوی واردات و خروج ارز از کشور را بگیریم بلکه می‌توانیم محصولات را صادر کرده و ارزآوری هم داشته باشیم. 
 
نمایشگاه «عصر امید»؛ تجلی خودباوری و حمایت از تولید دانش‌بنیان
 
آریاپور یادآور شد: در اینجا کِرِم کاهش قند خون را داریم که به بازو یا کف پا مالیده شده و باعث کاهش قند خون می‌شود. همچنین پاستیل‌های گیاهی داریم که شیمیایی نیستند و از رنگ کاملا طبیعی استفاده می‌شود و خاصیت دارویی دارند. برای اولین بار پودر عناب داریم که فرمولاسیونی در آن وجود دارد که باعث می‌شود جلوی گلوله شدن آن گرفته و برای کسانی‌که پوکی استخوان دارند مورد استفاده قرار گیرند. پودر شیرین بیان داریم که می‌توانیم به عنوان محصول اولیه به بسیاری از کارخانه‌های داروسازی ارائه دهیم.
 
وی در پایان سخنان خود گفت: کنسرسیوم از سال 1398 در دانشگاه آزاد مستقر شده است و توانسته ارتباط مؤثری با کارخانه‌جات دارویی داشته باشد و جا دارد از مجموعه دانشگاه آزاد تشکر کنیم که به صورت بخشنامه‌ای و زیرساختی از شرکت‌های دانش‌بنیان به میزان بسیار زیادی حمایت می‌کند. 
 
غرفه دیگری که در این نمایشگاه جلب توجه می‌کند غرفه شرکت دانش‌بنیان «شاهد» از زیرمجموعه‌های بنیاد شهید و ایثارگران انقلاب اسلامی است. این شرکت با تولید برخی محصولات توانسته نقشی مهم در رفع نیازهای داخلی کشور ایفا کند. محمدحسین پویا منش، کارشناس اداره دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر و مسئول این غرفه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره فعالیت‌های این شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: نزدیک به دو سال و نیم پیش اداره دانش پژوهان که یکی از معاونت‌های بنیاد شهید است تصمیم گرفت مرکز نوآوری خود را فعال کند و طی چند مرحله برگزاری رویداد و برپایی آخر هفته‌های استارت آپی که به استارت آپ ویکند معروف است توانست اعضای خود را که از جامعه هدف ایثارگری هستند و در زمینه فناوری فعالیت می‌کنند را شناسایی و جذب کند.
 
وی ادامه داد: سال 1399 اولین رویداد ملی استارت آپ‌های شاهد و ایثارگر برگزار شد و حدود چهارصد شرکت استارت آپی که دانش بنیان و فناور بودند در این رویداد شرکت کردند و ما آنها را در حوزه‌های مختلف شناسایی کردیم و سال 1400 نیز یک رویداد استارت آپی برگزار کردیم که سیصد شرکت استارت آپی اضافه شدند و الان حدود هفتصد شرکت دانش بنیانِ شاهد داریم و در حوزه‌های مختلف به فعالیت می‌پردازند.
پویامنش گفت: در یکی از این مجموعه‌ها، دستگاه قالب‌گیری تزریقی ساخته‌اند که ما باید با قیمت حدود یک میلیارد و دویست میلیون تومان وارد می‌کردیم اما این دستگاه توسط با هزینه صد و پنجاه میلیون تومان ساخته شده است.
 

حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت‌های دانش‌بنیان

بدون تردید شرکت‌های دانش‌بنیان برای ادامه فعالیت‌های خود نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی از جانب مسئولان و مخصوصاً دولت هستند. در همین راستا صندوق نوآوری و شکوفایی از زیرمجموعه‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سالیان اخیر اقدامات ارزنده‌ای برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام داده و در این نمایشگاه نیز دارای غرفه است.
 
نمایشگاه «عصر امید»؛ تجلی خودباوری و حمایت از تولید دانش‌بنیان
نهلا شوشتری، کارشناس صندوق نوآوری و شکوفایی درباره اقدامات این صندوق در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به ایکنا گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی نهاد ریاست جمهوری، صندوقی است که از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کند. در همین راستا این شرکت‌ها باید در مرحله اول به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مراجعه کنند و این معاونت نیز یک کارگروه ارزیابی دارد که تشخیص می‌دهد این شرکت‌ها دانش‌بنیان هستند یا خیر؟ در حال حاضر حدود شش هزار شرکت دانش بنیان زیر نظر صندوق هستند.
 
وی افزود: در مرحله بعد، این شرکت‌ها از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده می‌کنند و البته تسهیلات این صندوق اشکال مختلفی همانند حمایت مالی، توانمندسازی، ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری و ... دارد. این حمایت‌ها به میزان زیادی به شرکت‌های دانش بنیان کمک کرده است چراکه بسیاری از آنها حتی سرمایه اولیه را هم نداشته‌اند و صندوق این امکانات را برای آنها فراهم کرده است تا سرمایه در گردش آنها فراهم شود.
 
شاید بتوان گفت یکی از مشکلاتی که در عرصه آموزش عالی با آن مواجه هستیم عدم آشنایی برخی مسئولان با ظرفیت‌های مهم آموزشی دانشگاه آزاد است در حالی‌که حدود چهل درصد از  ظرفیت آموزش عالی در ایران به این دانشگاه تعلق دارد، بنابراین برگزاری چنین رویدادهایی منجر به افزایش آگاهی مسئولان نسبت به ظرفیت‌های این دانشگاه در راستای افزایش استقلال و توانمندی کشور خواهد شد.
 
با توجه به اینکه این رویداد با محوریت نقش دانشگاه در گام دوم انقلاب دایر شده و اهدافی همانند شبکه‌سازی در میان متخصصان، نوآوران و کارآفرینان را دنبال می‌کند، امید است شاهد توسعه تعاملات دانشگاه با جامعه و صنعت، حمایت هرچه بیشتر از تولید داخلی و توسعه سرمایه‌گذاری در شرکت‌های نوپا باشیم؛ آن هم در شرایطی که کشور با شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی مواجه است فراهم شود.
 
یادآوری می‌شود نمایشگاه «عصر امید» تا یازدهم خردادماه از ساعت 10 صبح تا 18 در مصلای امام خمینی(ره) دایر است و علاقه‌مندان می‌توانند از بخش‌های مختلف آن بازدید به عمل آوردند.
 
انتهای پیام
captcha