غفاری: برنامه‌های سرگرمی فعلی فقط نوعی دورهمی است + صوت
کد خبر: 4060698
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
تلویزیون، شبکه خانگی و مخاطب‌پذیری/ 8

غفاری: برنامه‌های سرگرمی فعلی فقط نوعی دورهمی است + صوت

علی غفاری گفت: با مسابقات و رئالیتی‌شوهای تلویزیون و پلتفرم‌ها ارتباط برقرار نمی‌کنم زیرا آنها را صرفاً یک دورهمی می‌بینم.

علی غفاری، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه سرگرمی یکی از مهمترین فاکتورها در سینما و تلویزیون برای جذب مخاطب است، بیان کرد: تولیدات نمایشی اگر از ویژگی سرگرمی بی‌بهره باشند به یک بیانیه تبدیل خواهند شد که هیچگونه تاثیرگذاری به همراه نخواهند داشت. این خصیصه نیز تنها مختص به برهه‌ای از زمان نیست بلکه از ابتدای شکل‌گیری سینما همیشه این فاکتور مدنظر قرار گرفته است. حال این سوال پیش می‌آید سرگرمی چیست زیرا تعاریف متعددی که در این رابطه وجود دارد شکل پرداختن به این موضوع را مشخص می‌کند.

وی افزود: سرگرمی به باور من آن شکل از فیلمسازی است که اولاً در آن درام به شکل خوبی مدنظر قرار گرفته باشد، همچنین در کنار درام قوی از ابزارهایی چون؛ اکشن، طنز، نقدهای اجتماعی و... برای کشش مخاطب بهره برده شود. شروعی غافلگیرکننده و پایان خوب یکی دیگر از اهرم‌های جذابیت است که باعث می‌شود تماشاگر دلبسته یک اثر نمایشی شود. این ویژگی اگر در یک کار نمایشی به شکلی درست مدنظر قرار نگیرد تماشاگر در سالن یا می‌خوابد یا اینکه سالن را ترک خواهد کرد.

کارگردان فیلم «استرداد» با بیان اینکه سرگرمی در سینما کارکرد جدی‌تر دارد، گفت: آنگونه که در سینما سرگرمی را شاهدیم در تلویزیون نمونه آن را نمی‌بینیم. دلیل این اتفاق هم کاملاً مشخص است. وقتی تماشاچی در سالنی تاریک به پرده خیره می‌شود بیشتر به کار توجه می‌کند اما این شرط در تلویزیون وجود ندارد زیرا مخاطب می‌تواند به اشکال مختلف، حواسش از تلویزیون پرت شود.

غفاری، فیلمنامه را غنی‌ترین شرط برای موفقیت سینمایی و تلویزیونی دانست و بیان کرد: تمام تولیدات نمایشی و سرگرمی باید در گام اول فیلمنامه بسیاری خوبی داشته باشند تا در جذب مخاطب موفق باشند ولی متاسفانه در عمل ما چنین امری را در میان تولیدات به ویژه در تلویزیون شاهد نیست. این موضوع نیز ربطی به تخصص نویسندگانمان ندارد چون در این حوزه بسیار غنی هستیم اما وقتی سرمایه‌گذاری لازم در این رابطه رخ نمی‌دهد طبیعتاً نتیجه به دست آمده چندان مقبول نیست. در این رابطه می‌خواهم فیلم خودم را مثال بزنم. برای نگارش «استرداد» نزدیک به دو سال زمان صرف شد. حاصل این تلاش نتیجه خود را داد و این کار به گواه کارشناسان اثری درخور توجه شد.

کارگردان سریال «بچه مهندس» با نقد برخی از تصورات پیرامون آثار سرگرم‌کننده بیان کرد: متاسفانه یک تصور اشتباه در این رابطه وجود دارد آنهم اینکه فکر کنیم صرف سرگرم بودن دلیلی برای بی‌ارزش بودن تولیدات است. این اتفاق هم بیشتر پیرامون کارهای طنز رخ می‌دهد البته درک می کنم برخی کارهای بی‌کیفیت دلیل پیش آمدن این وضعیت شده است اما معتقدم اگر طنز به شکل درستی مد نظر قرار گیرد فکر می‌کنم این شکل کارها حتی از آثار اجتماعی هم انتظار می‌رود جریان‌سازی بیشتری داشته باشد.


بیشتر بخوانید:

روشنفکرنمایان در خلوت آن کار دیگر می‌کنند

برنامه‌سازی بدون توجه به الگوهای بومی تقلیدی بی‌ارزش است


وی درباره مسابقات و سرگرمی تلویزیون و پلتفرم‌ها هم چنین توضیح داد: برای من این دست تولیدات جز کارهای جدی محسوب نمی‌شود. من این کارها را تنها دورهمی‌های می‌بینیم که در آنها از رنگ‌های مفرح استفاده شده است، البته این آثار مخاطبان خاص خود را دارد برای همین تولیدش در جای خود ضروریست.

انتهای پیام
captcha