داستان فتح خرمشهر چراغ راه زندگی جوانان باشد
کد خبر: 4058348
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۱

داستان فتح خرمشهر چراغ راه زندگی جوانان باشد

امام‌جمعه شاهدیه با اشاره به دو عامل مهم در پیروزی خرمشهر گفت: امروز داستان فتح خرمشهر از نشانه‌هایی است که باید چراغ راه زندگی همگان و جوانان قرار گیرد.

محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیه به گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام محمود دهقان نیری، امام‌جمعه شاهدیه، امروز، 30 اردیبهشت‌ماه در خطبه‌های این هفته نماز جمعه این شهر اظهار کرد: سوم خرداد، روز فتح خرمشهر از ایام‌الله تاریخ انقلاب اسلامی است، روزی خداوند متعال فرمان یادآوری آن را داده و آن را چراغ راه انسان‌های صبور و شکرگزار قرار داده است؛ همان‎گونه که در آیه 5 سوره ابراهیم فرمود: «وَذَكِّرْهُم بِأَيَّامِ اللَّهِ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ».

وی با اشاره به اینکه امروز داستان فتح خرمشهر از آیاتی است که باید چراغ راه زندگی و جوانان قرار گیرد، به دو عامل مهم پیروزی خرمشهر اشاره کرد و افزود: اول استقامت و پایداری در برابر دشمن بود. خداوند از اهل ایمان همین را خواسته است و می‌فرماید: مقاوم باشید و هرگز سستی به خود راه ندهید.

دهقان نیری گفت: خداوند در آیه چهارم سوره صف فرمود: «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُم بُنْيَانٌ مَّرْصُوصٌ؛ خداوند مجاهدانی را دوست می دارد که با انگیزه الهی محکم و استوار در برابر دشمن بایستد.» همچنین در آیه 139 آل عمران می‌فرماید: «ولَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ؛ رمز برتری بر دشمن این است که هرگز سستی به خود راه ندهید.» و در آیه‌ 147 سوره آل عمران هنگامی که یاران انبیا را معرفی می کند، آن‌ها را با پنج ویژگی توصیف کرده است: هرگز در راه خدا سستی به خود راه نمی‌دهند. «فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ»، احساس ضعف در برابر دشمن ندارد. «وَمَا ضَعُفُوا»، در برابر خواسته دشمن تسلیم نمی‌شوند. ‏«وَمَا اسْتَكَانُوا»، اهل صبر و پایداری هستند. «وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ» و همواره زندگی آنها توأم با معنویت و یاد خدا است. «وَمَا كَانَ قَوْلَهُمْ إِلَّا أَن قَالُوا رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَإِسْرَافَنَا فِي أَمْرِنَا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ». 

دهقان نیری دومین عامل فتح خرمشهر را ایمان به وعده الهی برشمرد و گفت: خداوند در آیه هفتم سوره محمد فرمود: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ». اگر نگاهی به تاریخ انقلاب اسلامی بیندازیم تحقق این وعده صادق خداوند را به‌طور وضوح می‌بینیم. از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز دشمنان قسم خورده داخلی و خارجی به انواع و اقسام ترفندها دست زدند تا شالوده جمهوری اسلامی را به هم ریزند. اما به فضل الهی جمهوری اسلامی به یک درختی تنومند و پر ثمر تبدیل شده است.

امام‌جمعه شاهدیه بیان کرد: نظامی که توانسته است دل ملت‌های مظلوم جهان را به سوی خود جلب کند و در برابر قدرت‌های بزرگ و استکباری دنیا بایستد. چه کسی توطئه‌های دشمنان را خنثی کرد؟ چه کسی ایران اسلامی را الگوی مسلمانان و مظلومان جهان قرار داد؟ کسی جز خداوند، این همان وعده صادق خداوند است. این است که امام راحل فرمود: خرمشهر را خدا آزاد کرد.

انتهای پیام
captcha