گره‌های کور ذهنی و مسائل بنیادین ازدواج و فرزندآوری مرتفع شود
کد خبر: 4058343
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۷

گره‌های کور ذهنی و مسائل بنیادین ازدواج و فرزندآوری مرتفع شود

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد گفت: گره‌های کور ذهنی و مسائل بنیادینی در زمینه ازدواج و فرزندآوری وجود دارد که این موارد باید مورد توجه قرار گیرند و نسبت به رفع آن اقدام شود.

سیدمحمد کاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزدبه گزارش ایکنا از یزد، آیت‌الله سیدمحمدکاظم مدرسی، امام‌جمعه بخش مرکزی یزد، امروز، 30 اردیبهشت‌ماه در خطبه‌های این هفته نماز جمعه بخش‌ مرکزی که در روستای فهرج برگزار شد، با اشاره به آیه شریفه دوم سوره مائده، اظهار کرد: این آیه سراسر مسائل حقوقی، اجتماعی، اخلاقی و سیاسی را در بر می‌گیرد و دارای دو جنبه اثبات و نفی است و بر این موضوع تأکید دارد که در نیکی و پرهیزگاری با هم تعاون کنید و این توصیه درسی بزرگ برای تقواپیشگی و بهره‌مندی از آثار مثبت آن در زندگی است.

وی با اشاره به 30 اردیبهشت‌ماه، روز ملی جمعیت گفت: رهبری سه تعبیر از موضوع جمعیت و دغدغه نسبت به این مسئله داشتند و بعد از 52 و 53 مرتبه که در این سال‌های اخیر یعنی از سال 88 تاکنون بحث جمعیت را بیان فرمودند، گاهی مطرح کردند دهشتناک، گاهی وحشتناک گاهی هم خطرناک را بیان کردند که نشانگر اهمیت این موضوع برای کشور است.

مدرسی افزود: در این زمینه آغاز طرح سامان خانواده در یزد رقم خورد که طرحی ارزشمند در عرصه اجتماعی و فرهنگی است، البته این کار رسالت یک نهاد و سازمان و اداره نیست و همه باید با توجه ویژه و احساس مسئولیت بالا در این زمینه دست به دست هم دهند تا اثرات اجتماعی و فرهنگی خوبی را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: گره‌های کور ذهنی و مسائل بنیادینی در زمینه ازدواج و فرزندآوری وجود دارد که این موارد باید مورد توجه قرار گیرند و یکی از آن‌ها تغییر سبک زندگی و تغییر نگرش انسان‌های امروزی است که در برخی محاسبات توکل به خداوند کمرنگ شده است. موضوع دیگر اینکه برخی تصور می‌کنند که فرزندان مانع پیشرفت والدین هستند و مخصوصاً بانوان این گره ذهنی را دارند و این‌گونه برداشت می‌کنند که فرزند بیشتر باعث می‌شود آن‌ها نتوانند به سایر امورات خود رسیدگی کنند، تصور آنها این است که مادران امروز گرفتار سبک زندگی غلطی هستند و به دنبال سریال‌ها و ورود به فضای مجازی هم به جای فرزندآوری و تربیت فرزند بعضی تصورشان این است که دو فرزند کافی است و باور دیگر اینکه فکر می‌کنند فرزندآوری باید بعد از تأمین آتیه فرزندان صورت گیرد در زمینه ازدواج هم همین مسائل و گره‌های کور ذهنی را داریم حتماً باید در این موضوعات مهم آموزش، روشنگری و الگوسازی مناسب مبتنی بر سبک زندگی اسلامی و پایدار مورد توجه قرار گیرد.

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به اینکه همه گروه‌ها، رؤسای جمهور گذشته، کارشناسان معتقد هستند و بودند که باید این غده سرطانی اقتصادی در کشور جراحی شود، گفت: این جراحی اقتصادی نباید مردم را مأیوس و نا امید کند، خوشبختانه دولت سیزدهم این موضوع را اجرایی کرد و اما در شرایط حاضر و بنا بر ضرورت اجرای این طرح در کشور باید همه گروه‌ها دست به دست هم دهند.

وی ادامه داد: برای تحقق این هدف، اگر سه برنامه اصلاحی در اقتصاد کشور اجرا شود بسیار مؤثر است، یکی اصلاح یارانه‌ها که شروع شده و دیگری هم در رابطه اصلاح ساختار بودجه و بعد هم موضوع اصلاحات تجاری است و این سه مورد اگر اجرا شود اثرات بسیار خوبی به همراه دارد.

مدرسی افزود: اصلاح یارانه‌ها مزایایی دارد؛ کاهش وابستگی کشور به واردات کالاهای اساسی که البته با جهش تولید در داخل روبه رو می‌شود و در این زمینه می‌توانیم به رشد چشمگیر دست پیدا کنیم، کمک به کنترل رشد پایه پولی برای هر دلار حداقل 21 هزارتومان که در این زمینه کمک می‌شود، جلوگیری از قاچاق و عادلانه تر کردن پرداخت یارانه‌ها که البته پیامدهایی هم دارد از جمله افزایش قیمت برخی کالاها و مشکل شدن زندگی و مسائل معیشتی برای برخی از دهک‌های پایین‌تر جامعه که این موضوع نیازمند توجه و برنامه‌ریزی منسجم بخش‌های مؤثر به ویژه حمایت از دهک‌های پایین است.

وی گفت: موفقیت در این جراحی اقتصادی الزاماتی هم دارد که مردم باید دست به تولید بزنند، دولت باید نظارت دقیق داشته و حفظ ارزش پول ملی را در رأس کار خود قرار دهد، طرح امنیت غذایی و حفظ آرامش روانی جامعه را باید مد نظر داشته باشد.

انتهای پیام
captcha