حضور نسل جوان در کتابخانه‌ بهترین فضا برای پیشرفت ایران است
کد خبر: 4058141
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸
غلامعلی حداد عادل:

حضور نسل جوان در کتابخانه‌ بهترین فضا برای پیشرفت ایران است

در بخشی از پیام رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به مراسم اختتامیه «همایش بین‌المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی» آمده است: حضور نسل آینده در کتابخانه‌ها و بهره‌مندی از خدمات نوین کتابخانه‌ای بهترین فضا را برای پیشرفت ایران فراهم خواهد کرد.

 غلامعلی حداد عادلبه گزارش ایکنا از فارس، مراسم اختتامیه «همایش بین‌المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی» شب گذشته، ۲۸ اردیبشهت‌ماه در شیراز برگزار شد و غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی پیامی را به این همایش صادر کرد.

در این پیام آمده است:

«برگزاری نخستین همایش بین‌المللی «طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها، تجربه‌ها و ایده‌ها» اقدامی شایسته و تحسین‌برانگیز است که از رهگذر آن می‌توان جایگاه والای کتاب و نقش ممتاز کتابخانه را به هم‌وطنان معرفی کرد.

کشور ما این افتخار را دارد که به یک تمدن همراه با کتاب تعلق دارد و کتاب در تمدن اسلامی و ایرانی نقشی بنیادین داشته است. کتابخانه نگهبان میراث تمدنی ماست و هر گامی که در تقویت آن برداشته شود اقدامی مبارک است. از این رو جای شکر و تشکر است که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با داشتن نگاهی علمی به کتابخانه و خدمات آن، به برگزاری این رویداد ارزشمند همت گماشته است.

برای اینجانب مایه خوشوقتی بود اگر می‌توانستم در جمع حاضران برنامه در شهر شیراز که چَشم و چراغ فرهنگ و ادب فارسی است، شرکت کنم، اما با ارسال پیامی به شرکت‌کنندگان این همایش ادای احترام می‌کنم.

کتابخانه عمومی از چند جهت واجد اهمیت است:

نخست آنکه مشوق مطالعه و ارتقای دانایی برای همگان است. برقراری این عدالت آموزشی می‌تواند آینده‌ای روشن را برای فرزندان ما شکل دهد.

جهت دوم آنکه کتابخانه مهم‌ترین محل مراجعه به کتاب‌های غیردرسی است مخصوصاً در شهرهایی که نه کتاب‌فروشی در دسترس است، نه امکان خرید کتاب برای همه مردم فراهم است و نه مدارس، کتابخانه‌های فعالی دارند. به ویژه اکنون که کتاب گران است و مردم با مشکلات اقتصادی روبرو هستند و صنعت نشر ما پر رونق نیست، کتابخانه عمومی می‌تواند این نقص را جبران کند و کتابداران می‌توانند فاصله مردم و کتاب را پر کنند.

سومین جهت این است که کتابخانه‌های عمومی، مراکزِ غنی گسترش زبان و ادبیات فارسی هستند که می‌توانند در کنار کتابخوانی، این سرمایه عظیم ملی را نیز صیانت کنند. این جنبه از کارکرد کتابخانه‌های عمومی مخصوصاً مورد علاقه و توجه فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی نیز هست؛ بنابراین کتابخانه، سرمایه فرهنگی یک جامعه است و تقویت خدمات آن مایه تحکیم پایه‌های هویتی هر ملت می‌شود. بار سنگین چنین کوششی بر دوش کتابداران عزیز نهاده شده که من از مساعی همه آنها تشکر می‌کنم.

اما این نکته هم درخور توجه است که تحولات فناوری اطلاعات، بسیاری از امور را تغییر داده است. نشر دیجیتال و فضای مجازی امکانی است که هم می‌تواند تهدیدی برای خط و زبان فارسی و هم می‌تواند فرصتی برای دسترسی آسان به منابع و نشر معارف باشد. باید این فضا را در جهت هدایت جامعه مدیریت کرد و با تنوع بخشی به خدمات کتابخانه، راه‌های جدیدی برای اُنس نسل جوان با کتاب پیدا کرد تا یکی از دل مشغولی‌های مهم جوانان برای اوقات فراغت، مراجعه به کتابخانه باشد.

کتابخانه عمومی در این زمینه ظرفیت‌های ارزشمند فراوانی دارد که می‌توان آنها را همگام با توسعه علم و فناوری در جهانِ امروز به پیش برد تا به عنوان یک پایگاه اجتماعی، به خود کارایی و کارآمدی ببخشد. در این صورت حضور نسل آینده در کتابخانه‌ها و بهره‌مندی از خدمات نوین کتابخانه‌ای بهترین فضا را برای پیشرفت ایران فراهم خواهد کرد. این خدمات نوظهور، چنان که در غرفه نهاد کتابخانه‌های عمومی در نمایشگاه کتاب امسال نیز مشهود بود، بسیار شوق‌برانگیز است.

گردهمایی دانشوران و کتابداران در این همایش به همت  نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و انجمن ارتقای کتابخانه‌های ایران، فرصت فرخنده‌ای است تا هم نور تازه‌ای بر دانش و معلومات شرکت کنندگان افکنده شود و هم مسائل موجود بر سر راه بسط و بهبود خدمات کتابخانه‌های عمومی بیان شود و برای حل و فصل نوآورانه و فناورانه آنها چاره‌اندیشی شود. امیداوارم این همایش که از برکت حضور دانشمندان و محققان غیر ایرانی نیز بهره‌مند است بتواند فرصت تبادل نظر پژوهشگران را پدید آورد و راه را برای برنامه‌ریزان هموار کند.

وظیفه خود می‌دانم علاوه بر سپاسگزاری از همه مدیران و مجریان که در برپایی این همایش سهیم بوده‌اند، از دبیرکل محترم نهاد کتابخانه‌های عمومی تشکر کنم، انتصاب برادر ارجمند جناب آقای مهدی رمضانی را به فال نیک می‌گیرم و  فرصت را مغتنم می‌شمارم تا برای ایشان فصل خوبی از مدیریت فرهنگی را آرزو کنم. برای همه شما میهمانان همایش نیز از خداوند متعال طلب توفیق دارم».

انتهای پیام
captcha