ایران جوان از مؤثران عرصه جمعیت تجلیل کرد
کد خبر: 4057631
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹

ایران جوان از مؤثران عرصه جمعیت تجلیل کرد

همایش ایران جوان، نخستین آئین تجلیل از مؤثران عرصه جمعیت امروز، ۲۷ اردیبهشت‌ماه برگزار شد.

فعالان و مؤثران عرصه جمعیت تجلیل شدندبه گزارش خبرنگار ایکنا، نخستین آئین تجلیل از فعالان عرصه جمعیت امروز، ۲۷ اردیبهشت‌ماه در محل تالار سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، وحید یامی‌پور، معاون وزیر ورزش و جوانان طی سخنانی ضمن عرض خیر مقدم به حضار در مراسم اظهار کرد: وزارت ورزش و جوانان با همکاری معاونت امور زنان ریاست جمهوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد ملی خانواده تصمیم گرفتند که این برنامه را در اولین سال اجرای قانون جمعیت و تکریم خانواده برای تقدیر از فعالان و مؤثران عرصه جمعیت برگزار کند.

وی با‌ بیان اینکه مسئله جمعیت دغدغه مقام معظم رهبری است، گفت: این اتفاق نقطه اتصال بین حاکمیت و دولت با مؤسسات و نهادهای مردمی مؤثر در عرصه جمعیت است. وظیفه دولت و حاکمیت در این زمینه‌ بسترسازی و ظرفیت‌سازی است اما بخش عمده و تأثیر بسزا در امر جمعیت بر عهده مؤثران عرصه جمعیت است.

یامی‌پور با بیان اینکه مقام معظم رهبری از مقوله فرهنگ تشبیه به هوا کردند، تصریح کرد: حوزه جمعیت و فرزندآوری تحت تأثیر هوای مسموم قرار داشته و جامعه و فرهنگ آن نیز نیاز به تصفیه دارد؛ وظیفه ما نیز در این زمینه ریل‌گذاری و تسهیل برنامه‌ها و فرآیندهاست.

ایران جوان از مؤثران عرصه جمعیت تجلیل کرد

در ادامه این مراسم، انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور طی سخنانی اظهار کرد: ما حمایت کنندگان از فعالان عرصه جمعیت که در راه شادابی ایران اسلامی تلاش کردند و با تمام وجود وارد این مسیر شدند، هستیم.

خزعلی افزود: فعالان مردمی عرصه جمعیت کنشگران حقیقی هستند و باید بر دو نکته تأکید کنند. اول آنکه بتوانیم سبک زندگی را آن گونه که شایسته ایران اسلامی است ترویج کنیم.

خزعلی تصریح کرد: در این سبک پرهیز از فردگرایی، فرهنگ برای دیگری زندگی کردن، برای دیگری از مصالح خود گذر کردن و ... در جامعه رشد می‌کند و به تبع آن میزان ازدواج در جامعه افزایش پیدا می‌کند و فرزندآوری نیز در جامعه به ارزش تبدیل و جمعیت کشور از خطر حفظ می‌شود.

وی نکته دوم که باید در جامعه نهادینه شود را نوع رفتار زن و شوهر و مادر و پدر دانست و اظهار کرد: این مسئله هم برای پایداری خانواده و هم حفظ هویت جمعیت مهم است. یکی از برنامه‌های معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ارائه مشاوره چهار سال اول زندگی برای زوجین است. امیدوارم تمامی مؤثران جمعیت بر این مسئله متمرکز شوند. هر چه ازدواج‌های پایدار داشته باشیم و از طلاق جلوگیری کنیم، شاهد افزایش جمعیت و پیشگیری از بحران جمعیتی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه دولت حتما از مؤثران عرصه جمعیت حمایت خواهد کرد و ریل گذاری لازم در این زمینه را انجام می دهد، گفت: امیدوارم با همکاری تمامی نهادهای تأثیرگذار در این زمینه شاهد جهش سرمایه‌های کشور و پایدار ی خانواده‌ها باشیم که یکی از ثمرات آن جامعه‌ای جوان و شاداب است.

در ادامه بانکی‌پور، نماینده مجلس شورای اسلامی با حضور در این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: در زمینه جمعیت اگر مردم به میدان بیایند، مشکلات حل می‌شود البته دولت نیز باید موانع را برداشته و راه را تسهیل کند.

بودجه‌ای بیش از بودجه ۴۰ سال گذشته

وی با اشاره به اجرای قانون جوانی جمعیت برای مانع‌زدایی و فراهم کردن شرایط مطلوب گفت: این قانون برای حمایت از خانواده‌ها وضع شده و بودجه در نظر گرفته شده برای آن از بودجه ۴۰ سال گذشته مسئله حمایت از خانواده بیشتر است.

بانکی‌پور اظهار کرد: البته این قانون کمبودهایی نیز دارد. از دولتمردان درخواست داریم تا در برنامه هفتم تمامی برنامه‌ها و طرح‌های تکمیلی در حوزه جمعیت را ارائه دهند. بحث اصلی در حوزه هرم سنی جمعیت است که در آینده مشکلات‌ زیادی در جامعه ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری اشاره کردند که کار جمعیت نیاز به قانون دارد. قانون، ریل‌گذاری برای ایجاد وحدت بین ماست تا به خوبی در این زمینه پیش برویم. امیدواریم قانون جمعیت به‌صورت دقیق پیگیری و اجرا شود و بعد از دو سال نیز چنانچه نیاز به اصلاح داشته باشد، اصلاحات آن نیز انجام شود.

از دیگر سخنرانان این مراسم، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. وی طی سخنانی بیان کرد: خداوند را شاکریم که این عزم همگانی در نهادهای حاکمیتی ایجاد شده تا در عرصه جمعیت شاهد حرکت در مسیر مطالبه مقام معظم رهبری باشیم.

ایران جوان از مؤثران عرصه جمعیت تجلیل کرد

وی ضمن قدردانی از مجلس شورای اسلامی بابت اهتمام به تصویب قوانین مربوط به جمعیت، اظهار کرد: البته بیش از قانون تغییر فرهنگ و بینش حاکم در این مسئله مهم است که باید به ارزشی بالا در جامعه تبدیل شود. امتیازات قانونی خوب است اما کارهای مهمتری باید صورت گیرد تا در کنار فرزندآوری، زمان ازدواج، سن بارداری و ... نیز به نحو احسن تغییر پیدا کند. امروز با اعداد مهمی در جامعه روبه‌رو هستیم که باید به آن رسیدگی کنیم. برای مثال در حوزه ناباروری با عدد ۲۱ درصد مواجه هستیم که باید در این زمینه اندیشید.

اسماعیلی با اشاره به ایجاد ستاد جمعیت با پیگیری‌های رئیس جمهور به سرانجام رسید، تصریح کرد: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بنای اصلی ما اجرای قانون و تلاش برای تغییر فرهنگ حاکم در این حوزه است. یکی از مهمترین نکات این است که باید این نگاه را در بین خانواده‌ها به ویژه بانوان تغییر دهیم. اگر بخواهیم‌ وضعیت موجود را تغییر دهیم‌ باید نگرش را تغییر داده و نظام آموزشی و پرورشی جامعه را دچار تحول کنیم.

وزیر ارشاد با بیان اینکه تمامی بخش‌ها باید به وظایف خود در رابطه با قانون جمعیت به خوبی عمل کنند، اظهار کرد: نکته بسیار مهم در این مسئله، قطع زنجیره فعلی و تغییر ریل‌گذاری در حوزه آموزش و اشتغال است که امیدواریم‌ با سیاست‌گذاری صحیح و دقیق در این رابطه شاهد تغییر نگرش‌ها و وضعیت موجود در جامعه باشیم.

بنابر گزارش ایکنا، سیدحمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان نیز در همایش ایران جوان «آئین تجلیل از موثرین عرصه جمعیت» طی سخنانی گفت: بارها کارشناسان، مسئولان و فعالان عرصه ازدواج و خانواده مطرح کرده­‌اند که کاهش رشد جمعیت در سال­‌های اخیر به یکی از مسائل اصلی کشور تبدیل شده و به رغم پیش بینی دقیق و ابلاغ سیاست­‌های کلی جمعیت از سوی رهبر معظم انقلاب به تمام دستگاه­‌های اجرایی در سال 1393 هنوز بهبود قابل توجهی در این زمینه مشاهده نمی‌شود.

ایران جوان از مؤثران عرصه جمعیت تجلیل کرد

وی ادامه داد: وقتی به شاخص جایگزینی جمعیت نگاه می‌کنیم نتیجه کار رضایت‌بخش نیست. مثلاً تعداد تولدها در کشور پس از ابلاغ سیاست‌ها یعنی در سال ۹۳ به نسبت سال ۹۲ و همچنین در سال ۹۴ به نسبت سال ۹۳، رو به افزایش بوده، اما از سال ۹۵ این روند کاهشی می‌شود، به طوری که در سال­‌های 1395 و 96، با کاهش 40 هزار تولد به ازای هر سال مواجه هستیم.

کاهش 120 هزار نفری جمعیت در سال 97

سجادی اضافه کرد: در سال 97 جمعیت کشور با کاهش 120 هزار تولد روبرو شد که یکی از بیشترین کاهش‌های نرخ زاد و ولد در طول تاریخ کشورمان محسوب شد. همچنین در سال 1398 به نسبت سال پیش از آن، ۱۲۰ هزار تولد کمتر داشته‌ایم که این روند کاهشی نشان دهنده عدم اقدام کامل و جامع در زمینه تشویق و ترغیب جوانان و خانواده‌­ها به مقوله فرزندآوری و رفع موانع و مشکلات رشد جمعیت و تحقق سیاست­‌های کلی جمعیت بود.

وی هشدار داد: ضریب جایگزینی جمعیت که حداقل باید 1/2 باشد، اکنون در خوشبینانه‌ترین حالت به کمتر از 8/۱ رسیده است؛ لازم می­‌دانم بر کلیدواژگانی که رهبر معظم انقلاب در ابلاغ سیاست­‌های کلی جمعیت بیان فرمودند تأکید کنم؛ ایشان عنوان کردند: «با عنایت به اهمیت مقوله جمعیت در اقتدار ملی؛ و با توجه به پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیت كنونی كشور به عنوان یك فرصت و امتیاز؛ و در جهت جبران كاهش نرخ رشد جمعیت و نرخ باروری در سال‌های گذشته، سیاست‌های كلی جمعیت ابلاغ می‌شود. با در نظر داشتن نقش ایجابی عامل جمعیت در پیشرفت كشور، لازم است برنامه‌ریزی‌های جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی كشور متناسب با سیاست‌های جمعیتی انجام گیرد. همچنین ضروری است با هماهنگی و تقسیم كار بین اركان نظام و دستگاه‌های ذیربط در این زمینه، اقدامات لازم با دقت، سرعت و قوت صورت گیرد و نتایج رصد مستمر اجرای سیاست‌ها گزارش شود».

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: اجرای هر یک از بندهای این ابلاغیه ارزشمند در حکم کلیدی راهگشا برای ساختن آینده‌­ای درخشان و فردایی بهتر برای ملت شریف ایران است که باید با عزم راسخ و اراده­ قوی، اقدام هماهنگ و یکپارچه و همسویی و همدلی تمامی دست‌اندرکاران در بخش­های حاکمیتی، دولتی و مردمی هر چه سریعتر عملیاتی شود و بیش از این نباید در اجرای این مهم شاهد تأخیر و سهل­‌انگاری باشیم.

ممکن است نرخ‌های رشد صفر و منفی را تجربه کنیم

وی ضمن هشدار جدی نسبت به اینکه رشد جمعیت کشور در حال حاضر به‌ شدت کاهنده است و با توجه به اینکه نرخ باروری زیر حد جایگزینی است و روند آن نیز در چند سال اخیر کاهشی شده، گفت: ممکن است نرخ‌های رشد صفر و منفی را تجربه کنیم که تمامی ما به خوبی از عواقب این مسئله آگاهیم و می­‌دانیم کاهش جمعیت جوان کشور چه نتایجی را در پی دارد.

سجادی با تأکید بر اینکه همچنان برای پیشگیری از افتادن در ورطه کاهش جمعیت روزافزون فرصت داریم، گفت: اسناد بالادستی و قوانین خوبی برای جوانی جمعیت وضع شده است. همه ما کاستی‌­ها را می‌­دانیم. مشکلات را درک می­‌کنیم و اقتضائات اجرای این قوانین را می­‌دانیم و باید در کنار رفع مسائل اقتصادی و معیشتی، اقدامات فرهنگی و آموزشی مؤثر و دسترسی آسان به مشاوره به ویژه مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده و کمک به جوانان برای بهتر اندیشیدن و تصمیم گرفتن را در اولویت قرار دهیم. همچنین تبیین نقش تأثیرگذار و انکارناپذیر تعدد فرزند در خوشبختی، تحکیم بنیان خانواده، تربیت فرزندان برای حضور در اجتماع و مسئولیت پذیری آنان را نباید از نظر دور داشت.

یادآور می شود، در پایان این‌ مراسم و با حضور مسئولان حاضر، با اعطای لوح تقدیر و جایزه از برگزیدگان حوزه‌ مؤثرین در عرصه جمعیت تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha