شاهنامه بزرگترین میراث فارسی‌زبانان است
کد خبر: 4057328
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵
رئیس انجمن ادبی ایران:

شاهنامه بزرگترین میراث فارسی‌زبانان است

رئیس انجمن ادبی ایران گفت: شاهنامه فردوسی به جرات بزرگترین میراثی است که برای فارسی‌زبانان تمام دنیا می‌توان متصور شد. این کتاب از نگاه ادبی شاهکاری ماندگار و بی‌مثال است.

به گزارش ایکنا، همزمان با روز ملی فردوسی در ۲۵ اردیبهشت، دایره‌المعارف ایرانشناسی در صبح و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی میزبان تعداد زیادی از شاهنامه‌پژوهان، ایران‌شناسان، ادب‌دانان، شاعران و هنرمندان بودند.

در مراسم انجمن ادبی ایران، پس از سخنان آغازین و خیرمقدم‌گویی توسط پریوش ابراهیمی، نخست پروفسور حسن امین؛ رئیس انجمن ادبی ایران به سخنرانی پرداخت.

وی که خود خالق شاهنامه امین در تکمیل و تتمیم شاهنامه فردوسی است، گفت: شاهنامه فردوسی بزرگترین میراث مکتوب فارسی‌زبانان، محسوب می‌شود و از نظر ادبی اثری ماندگار، سترگ و بی‌نظیر است.

امین ادامه داد: پاسداشت فردوسی و ترویج شاهنامه وظیفه همه ما است و امیدوارم نسل‌های بعدی قدردان کوشش‌های این شاعر بزرگ باشند. برخی از مورخان تصور می‌کنند که شاهنامه به سفارش و با حمایت سلطان محمود غزنوی سروده شده است در حالی که فردوسی چندین سال جلوتر از مسندنشینی محمود غزنوی شاهنامه را شروع کرده بود و روایتی که می‌گوید شاهنامه با دستور شاه غزنوی سروده شده است، سخن خطا و ناسنجیده‌ای است.

وی اضافه کرد: شاهنامه نسب نامه فرهنگی همه اقوام و ملل حوزه تمدنی مشترک ایران بزرگ و یکی از مهم‌تربن آثار حماسی جهان است که علاوه بر نظم اساطیر و داستان‌های پهلوانی، خردنامه‌ای مشحون از حکمت و معرفت نه تنها برای ایرانیان بلکه برای نوع بشر است. ابیاتی مانند «میازار موری که دانه‌کش است»، پیام انحصاری به مردم یک کشور نیست بلکه به همه انسان‌هاست‌.

در ادامه مراسم، عبدالرضا سعیدیان استاد دانشگاه تهران و شاعر، ناصر تکمیل همایون استاد پژوهشگاه علوم انسانی و رضا بنفشه‌خواه بازیگر سخن راندند. سخنرانی‌های کوتاه بعدی را بهنام دارابی مدیر موسسه مدارا، بسم‌الله شریفی دبیرکل اجرایی سبزمنش و مهندس احمد کجوری انجام دادند.

در این جلسه همچنین یسنا کودک شاهنامه‌خوان به اجرای برنامه‌ پرداخت. در پایان از کتاب «ارمغان شعر و ترانه» اثر محمود رفیعی متخلص به یادها رونمایی به عمل آمد.

در نشست انجمن آثار و مفاخر که بعد از ظهر با حضور تعدادی از همین استادان از جمله پروفسور امین و دیگر استادان و نیز تعداد بیشتری از علاقه‌‌مندان برگزار شد، سخنرانان اصلی؛ حسن بلخاری رییس انجمن، قدمعلی سرامی، علی رواقی و امیرحسین ماحوزی بودند. در  این نشست، شاهنامه‌خوانی به وسیله استاد امیر صادقی اجرا شد.

گزارش از رضا عبدی

انتهای پیام
captcha