کشف گور دسته جمعی باقیمانده از دوران صدام در نجف
کد خبر: 4057131
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰

کشف گور دسته جمعی باقیمانده از دوران صدام در نجف

یک گور دسته جمعی با حدود صد جسد که تصور می‌شود مربوط به زمان رژیم صدام است در نجف اشرف کشف شد.

کشف گور دسته جمعی باقیمانده از دوران صدام در نجف // اماده

به گزارش ایکنا به نقل از عرب نیوز، این گور جمعی در جریان ساخت یک مجتمع مسکونی در جنوب شهر نجف در ماه آوریل کشف شد و تاریخ آن احتمالاً به انتفاضه شعبانیه در سال ۱۹۹۱ علیه دولت صدام بازمی‌گردد که در نتیجه آن حدود ۱۰۰ هزار تن کشته شدند.

این گور حدود ۱۰۰ جسد را در خود جای داده که ۱۵ جسد از آن بیرون کشیده شد. دولت عراق سال‌ها است که تلاش می‌کند بقایای اجساد قربانیان خشونت‌های سیاسی ـ تاریخی دهه‌های اخیر را شناسایی کند.

خبرگزاری فرانسه خاطرنشان کرد که در مقابل ساختمان‌های در حال ساخت، استخوان و جمجمه‌های انسان‌های دفن شده را می‌توان مشاهده کرد.

در همین راستا، عبد الإله النائی، مدیر مؤسسه الشهدا (یک مؤسسه دولتی فعال در زمینه گورهای جمعی) تصریح کرد: در این گور بیش از ۱۰۰ جسد کشف شده و این عدد تقریبی است و ممکن است که این تعداد ببیشتر باشد.

او در ادامه افزود: این گور جمعی به انتفاضه شعبانیه در سال ۱۹۹۱ (قیام مردم عراق علیه حکومت صدام حسین) مربوط می‌شود و ده‌ها گور جمعی تاکنون کشف نشده‌اند.

به گفته مقامات عراقی، در زمان رژیم صدام در دهه‌های 1980 و 1990 بیش از یک میلیون نفر ناپدید شدند و بسیاری از خانواده‌های آنها هنوز در تلاش هستند تا مشخص کنند چه بر سر آنها آمده است.

سازمان ملل اعلام کرده است که داعش به تنهایی 200 گور دسته جمعی را که ممکن است تا 12 هزار جسد را در خود جای داده باشد به جای گذاشته است.

روز 16 می در عراق به عنوان روز گورهای دسته جمعی گرامی داشته می‌شود. 

انتهای پیام
captcha