کاظمی آشتیانی؛ دانشمند مورد اشاره رهبری
کد خبر: 4056354
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۲

کاظمی آشتیانی؛ دانشمند مورد اشاره رهبری

اشارات پر تکرار رهبر انقلاب به علم و دانشمندان در سخنرانی های مختلف بر اهمیت علم و فناوری از منظر ایشان دلالت دارد.

کاظمی آشتیانی؛ دانشمند مورد اشاره رهبریبه گزارش ایکنا؛ مهر نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار صدها تن از معلمان و فرهنگیان با تأکید بر ایجاد هویت ملی در میان دانش آموزان فرمودند: «بایستی کاری کنیم که دانش‌آموز ما دارای هویت ملی بشود. مهمتر از علم‌آموزی یا لااقل در حد علم‌آموزی این است که او احساس هویت بکند، یک انسان با هویت ساخته بشود، یک هویت ملی، هویت احساس اعتماد به نفس ملی پیدا بکند. از عمق جان کودک ما با افتخارات کشور آشنا بشود این چیزی است که امروز وجود ندارد خیلی از افتخارات حالا ایشان اسم مرحوم آقای کاظمی آشتیانی را آوردند شما بین بچه‌های مدرسه‌تان، مدارس‌تان نظرخواهی کنید ببینید چند درصد کاظمی آشتیانی را با آن همه خدمات، با آن ارزش وجودی که این مرد، این جوان، جوان هم بود داشت می‌شناسند چند درصد، رونالدو را چند درصد می‌شناسند، ما چرا افتخارات ملی خودمان را نمی‌شناسیم؟ این خیلی مهم است یک بخش از این چیزهایی که میگوییم هویت ملی همین است که افتخارات ملی را، گذشته‌ علمی را، گذشته‌ سیاسی را گذشته‌ بین‌المللی را بشناسند.»

کاظمی آشتیانی که بود؛ از درمان های نوین ناباروری تا تولید اولین رده سلول های بنیادی جنینی

دکتر سعید کاظمی آشتیانی از نوابغ و دانشمندان برتر کشور به شمار می آید و فعالیت های درخشان وی در حوزه درمان ناباروری و سلولهای بنیادی در زمان حیاتش پیشرو و تأثیر گذار در جامعه علمی داخل و خارج از کشور به شمار می رود.

این دانشمند یکم فروردین ۱۳۴۰ خورشیدی در تهران به دنیا آمد و در سال ۱۳۵۸ در رشته فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی ایران پذیرفته شد. تعطیلی دانشگاه‌ها به علت انقلاب فرهنگی و حضور وی در جبهه‌های نبرد طی آن سال‌ها باعث شد پس از ۱۱ سال سرانجام در سال ۱۳۶۹ با اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته فیزیوتراپی از دانشکده علوم توانبخشی فارغ التحصیل شود.

وی همچنین در سال ۱۳۷۶ توانست از دانشگاه تربیت مدرس، دکتری رشته علوم تشریح با گرایش جنین شناسی را دریافت کند.

در سال ۱۳۶۱ با همکاری دو تن از همکارانش جهاد گروه پزشکی را در دانشگاه علوم پزشکی ایران تأسیس کرد. این گروه هسته اولیه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران بود که در سال ۱۳۶۵ شکل گرفت و دکتر کاظمی تا سال ۱۳۷۰ عهده دار مسئولیت بخش طرح‌ها و تحقیقات آن بود. از سال ۱۳۷۱ با تغییرات ساختار مدیریتی جهاد دانشگاهی به سمت ریاست جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران منصوب شد که این مسئولیت تا پایان دوره حیاتش برعهده وی بود.

وی در طی این سال‌ها مراکز درمانی متعددی تأسیس و گروه‌های مختلف پژوهشی را راه اندازی کرد که در آن میان پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی یکی از مهمترین این مراکز بود.

دکتر کاظمی همچنین بنیان‌گذار پژوهشکده‌ رویان بود و توسعه دانش سلول‌های بنیادی مدیون تلاشهای مجاهدانه وی در سپهر علم و فناوری کشور است. پژوهشکده رویان جهاددانشگاهی خرداد ماه ۱۳۷۰ با مدیریت دکتر کاظمی رسما فعالیت خود را آغاز کرد و تاکنون هزاران زوج نابارور با بهره مندی از خدمات این مرکز پیشرفته درمان ناباروری صاحب فرزند شده اند.

وی در طول دوران حیات ۴۴ ساله اش به موفقیت‌های چشمگیری همچون گسترش روشهای پیشرفته درمان ناباروری، تولید و تکثیر و انجماد سلولهای بنیادی جنینی و همانند سازی (کلونینیگ) حیوانات دست یافت و گروه تحقیقاتی برای کلونینگ اولین گوسفند همانندسازی شده ایران در سال ۱۳۸۴ به دنبال تلاش های وی شکل گرفت.

تولد اولین نوزاد حاصل از IVF در ایران، تولد دومین کودک حاصل از ICSI در ایران، تولد اولین نوزاد حاصل از میکرواینجکشن اسپرماتوزوآی منجمد شده، تولید نخستین رده سلول های بنیادی جنینی در ایران بخشی از فعالیت های علمی وی به شمار می آیند. با تولید اولین رده سلول های بنیادی جنینی در ایران در سال ۱۳۸۲ نام ایران در میان ده کشور صاحب این فناوری قرار گرفت.

وی همچنین نخستین بانک خون بند ناف ایران را به منظور استفاده از بن یاخته های خون بند ناف در سلول درمانی خانواده ها تاسیس کرد.

کاظمی در اعتلای نام جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های بین المللی نیز با ثبت این پیشرفت ها، حضور در کنگره‌های متعدد بین المللی و ابتکار برگزاری جشنواره بین المللی رویان سهمی از یاد نرفتنی دارد.

غروب چهاردهم دی ماه ۱۳۸۴ قلب این انسان والا از تپیدن ایستاد و علاوه بر خانواده و دوستانش، جامعه علمی کشور را نیز در سوگ و ماتم فقدانش نشاند.

پیام رهبر انقلاب پس از درگذشت کاظمی آشتیانی

مقام معظم رهبری در سال ۸۴ و در پی درگذشت دکتر کاظمی آشتیانی پیامی صادر کردند که متن آن به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم


با تاسف و تلخکامی خبر درگذشت دانشمند مومن و جهادگر، مرحوم دکتر «سعید کاظمی آشتیانی» را دریافت کردم و بر فقدان آن شخصیت ارزشمند که کانون امید و ابتکار و نوآوری بود، افسوس خوردم. وی یکی از فرزندان صالح انقلاب و از رویش‌های مبارکی بود که آینده‌ی درخشان علمی در کشور را نوید می‌دهند.

موسسه‌ رویان که مجمع ارزشمندی از نوآوران و جهادگران عرصه‌ علوم زیستی است، در پیدایش و رشد و اعتلای خود، مدیون همت و ایمان و پشتکار این دانشمند جوان و بلند همت است.

اینجانب ضایعه‌ دردناک فقدان این عنصر خدوم و با ارزش را به خانواده‌ گرامی و همکاران عزیزش صمیمانه تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال رحمت و علو درجات را برای وی و صبر و سکینه‌ الهی را برای بازماندگان و همراهانش مسالت می‌کنم.»

انتهای پیام
captcha