بی‌احتیاطی بهار زندگی را خزان می‌کند + فیلم
کد خبر: 4043138
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶

بی‌احتیاطی بهار زندگی را خزان می‌کند + فیلم

چهارشنبه‌سوری؛ رسم گمشده‌ای در میان دود و احتراق که آمیزه‌ای از چند رسم کوچک و بزرگ در کشور است.

بی احتیاطی بهار زندگی را خزان میکند + فیلمبه گزارش ایکنا از اردبیل، در ایران باستان جشن‌های فراوانی مانند «عید نوروز» و «شب یلدا» وجود داشته، یکی از این جشن‌ها هم چهارشنبه‌سوری نام دارد، رسمی گمشده در میان دود و احتراق که آمیزه‌ای از چند رسم کوچک و بزرگ در سرتاسر کشور است.

مراسم چهارشنبه‌سوری در غروب شب قبل از آخرین چهارشنبه سال برگزار می‌شود، بنابراین چهارشنبه‌سوری ۱۴۰۰ را در تاریخ سه‌شنبه شب مصادف با ۲۴ اسفند جشن خواهیم گرفت.

تاریخچه‌ی چهارشنبه‌سوری به سال‌های بسیار دور برمی‌گردد، سنت اصلی در آداب و رسوم چهارشنبه‌سوری برپایی آتش و خواندن شعر «زردی من از تو، سرخی تو از من» هنگام پریدن از روی آن بوده است.

این شعر دعایی بوده است که ایرانیان از قدیم برای آتش می‌خواندند و از آن می‌خواستند تا بیماری‌ها و کسالت‌ها و نگرانی‌های سالی که گذشته را از آن‌ها بگیرد تا سال جدید را با شادکامی و سرزندگی شروع کنند. چهارشنبه‌سوری همچنین اولین پایکوبی برای پیشواز بهار شمرده می‌شود.


بیشتر بخوانید


اقدامات آتش نشانی اردبیل در مقابله با چهارشنبه سوری

فردین عباسی، مسئول امور آموزش و آمادگی عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات شهرداری اردبیل، در گفتگو با ایکنا از اردبیل، از اقدامات سازمان آتش نشانی اردبیل، برای مقابله با چهارشنبه سوری خبر داد و اظهار کرد: استان اردبیل با توجه به تلاش‌های سازمان‌های امدادرسان بخصوص اقداماتی که سازمان آتش نشانی در سنوات گذشته انجام داده به عنوان یکی از ایمن‌ترین شهر‌های کشور در چهارشنبه پایان سال بوده است.

عباسی ادامه داد: امسال هم این سازمان فقط اکتفا به چهارشنبه پایان سال نکرده و از شروع سال ۹۸ اقداماتی در زمینه آموزش در مهدکودک ها، مدارس، سطح شهر و جشنواره‌های مختلف همچون دومین شهر ایمن که برگزار می‌شد درباره خطراتی که مرتبط است و می‌تواند شهروندان را دچار مشکل کند صحبت‌هایی شد.

مسئول امور آموزش و آمادگی عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات شهرداری اردبیل، بیان کرد: با توجه به آموزش‌ها و بروشور‌هایی که داده شده در رابطه با چهارشنبه آخر سال یکسری اقدامات پیشگیرانه و همچنین کار‌های مقابله‌ای باید انجام شود.

وی افزود: اقدامات پیشگیرانه این سازمان، آموزش به شهروندان بوده که از خیلی وقت پیش شروع شده و نه فقط درخصوص چهارشنبه پایان سال بلکه برای همه خطرات و حوادث بوده است.

عباسی تصریح کرد: برای چهارشنبه آخر سال، آموزش‌های لازم و خاص برای همه شهروندان داده شده در فضای مجازی و گروه‌های مرتبط و هم اکنون نیز آتش نشانان در ایستگاه‌های آتش نشانی آمادگی کامل و لازم را برای همکاری دارند و همه در آماده باش هستند.

مسئول امور آموزش و آمادگی عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات شهرداری اردبیل، گفت: با توجه به اینکه با یک بحران روبرو هستیم و ویروس کرونا که هم مردم و هم نیرو‌های خدمت رسان را تهدید می‌کند، از شهروندان خواستاریم اگر نمی‌توانیم اقدام خاصی را انجام دهیم حداقل خسارت یا مشکل اضافه‌ای را ایجاد نکنیم و کادر درمانی که باید به فکر افراد گرفتار به ویروس کرونا باشند بخاطر هیجانات زودگذر و بی توجهی برخی، درگیر مسائل چهارشنبه سوری شوند و خستگی آن‌ها زیاد‌تر شود.

وی خاطرنشان کرد: شهروندان در چهارشنبه آخر سال در خانه‌های خود بمانند و از رفتار‌های پرخطر جدا اجتناب کنند.

عباسی با بیان اینکه سال‌های اخیر سال ویژه‌ای برای سازمان آتش نشانی بود، ادامه داد: سال ۹۸ را با سیل شروع کردیم و آن زمان شرایط خاصی بود و روزانه بیش از ۶۰ تا ۸۰ عملیات امدادی و اطفایی را نیز در سطح شهر پوشش می‌دادیم و همچنین همزمان اسکان مسافران را از بُعد مراقبت از آن‌ها که دچار گاز دی اکسید کربن نشود، پیگیر بودیم.

مسئول امور آموزش و آمادگی عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات شهرداری اردبیل، اظهار کرد: همچنین از دیگر عملیات‌های مختلف امسال می‌توان به حادثه آتش سوزی برج حافظ، شهرک صنعتی و کرونا ویروس که آتش نشانی از سازمان‌های خط مقدم بود، اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha