کارگروه جمعیت در چهارمحال‌وبختیاری تشکیل می‌شود
کد خبر: 4036949
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۴:۴۱
در راستای فرهنگسازی ازدواج و فرزندآوری

کارگروه جمعیت در چهارمحال‌وبختیاری تشکیل می‌شود

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال‌وبختیاری گفت: باید یک کارگروه در راستای بحث جمعیت در چهارمحال و بختیاری تشکیل شود و مصوبات این کارگروه اجرایی شود، اکنون نیازمند فرهنگ‌سازی در خصوص ازدواج و فرزندآوری هستیم.

محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه در چهامحال

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد روز گذشته، ۲۷ بهمن‌ماه در شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه بحث جمعیت یکی از موضوعات مهم در کشور و استان است، اظهار کرد: نسل جوان آینده انقلاب اسلامی را رقم خواهد زد اما پیری جمعیت برای کشور یک تهدید محسوب می‌شود.

نکونام افزود: کاهش زاد و ولد کشور را در آینده با چالش مواجه می‌کند، بسیاری از افراد هنوز به اهمیت موضوع پی نبرده‌اند، شاید یکی از دلایل آن این باشد که هنوز به مرحله بحرانی نرسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه بحث جمعیت در چهارمحال و بختیاری یکی از موضوعات مورد توجه بود، خاطرنشان کرد: دشمنان این فرهنگ را به راحتی تغییر دادند، باید این فرهنگ را اصلاح کنیم، رسانه‌های گروهی و فضای مجازی نیز می‌تواند مؤثر باشد.

نکونام با اشاره به اینکه باید یک کارگروه در راستای بحث جمعیت در چهارمحال و بختیاری تشکیل شود، توضیح داد: مصوبات این کارگروه باید اجرایی شود، اکنون نیازمند فرهنگ‌سازی در بحث ازدواج و فرزندآوری هستیم.

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه خانه‌داری یکی از شریف‌ترین و باارزش‌ترین مشاغل در جامعه محسوب می‌شود، بیان کرد: در جامعه نیازمند حضور زنان هستیم، اما نگاه منفی نسبت به خانه‌داری و فرزندآوری باید تغییر کند.

وی افزود: باید ترس از فرزندآوری در جامعه کم‌رنگ شود، رسانه‌ها نقش تأثیرگذاری در حوزه فرهنگ‌سازی دارند، باید آینده تاریک جامعه برای عموم ترسیم شود.

گام‌های عملیاتی جهاد تبیین در استان

نکونام در ادامه تصریح کرد: جهاد تبیین امروز یکی از ضرورت‌های جامعه محسوب می‌شود، کوتاهی در این مسئله موجب میدان دادن به دشمن می‌شود، دشمن در طول این سال‌ها دست به تحریف انقلاب و وقایع تاریخی زده‌ است.

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در ۴۳ سال گذشته شاهد تحریف انقلاب اسلامی توسط دشمنان بودیم و آثار سوء آن در جامعه مشهود است، همه باید در این مسئله ورود پیدا کنند، ستاد امر به معروف و نهی از منکر و جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی نیز به این موضوع ورود پیدا کرده‌اند، در کنار گزارش باید راهکار هم ارائه شود.

وی با بیان اینکه در جهاد تبیین باید با گام‌های عملیاتی در دو سطح وارد عمل شویم، اظهار کرد: باید در گام اول کارهای فوری و مقطعی مانند برگزاری جلسات تبیینی مورد توجه قرار بگیرد، سپس برنامه‌های بلندمدت و بنیادی نیز در کنار آن آغاز شود، برای این اقدامات متولی تعیین شود و دستگاه‌های متولی دعوت شوند.

نکونام با اشاره به اینکه در جهاد تبیین باید اولویت‌ها مشخص شود، گفت: دشمن بر ایجاد یأس در جامعه متمرکز شده است، باید امیدآفرینی در اولویت باشد، باید از چهره‌های شاخص و مشرف بر مسائل استفاده شود تا حقایق را برای مسئولان، مردم و نسل جوان تبیین کنیم. یک همایش تبیینی بزرگ در استان برگزار شود، معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی متولی امورات جهاد تبیین باشد.

وی در پایان عنوان کرد: از اعتکاف محروم شدیم، اما اعمال ام داوود فردا در مصلای شهرکرد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود، نگرانی بابت کرونا وجود ندارد، این برنامه مهم است و برکات فراوانی برای رفع گرفتاری دارد.

تأثیر مشکلات اقتصادی بر مسئله پیری جمعیت

در ادامه عبدالرضا علیمحمدی، دادستان عمومی و انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در حرکت به سمت پیری جمعیت مسائل اقتصادی تأثیرگذار است، اظهار کرد: امروز هم با کاهش آمار ازدواج و فرزندآوری مواجه هستیم که در آن مباحث اقتصادی دخیل است.

وی بیان کرد: برخی روابط ناسالم موجب می‌شود که جوانان نسبت به ازدواج رغبت چندانی نداشته باشند، همچنین یک جوان برای ازدواج نیازمند مسکن و اشتغال است و باید خیرین به این مسئله ورود پیدا کنند.

علیمحمدی تأکید کرد: آمار بانوان شاغل در چهارمحال و بختیاری و کشور بالا است، این مسئله موجب می‌شود تا زنان فرصت چندانی برای فرزندآوری و توجه به کانون خانواده نداشته باشند و همچنین فرصت اشتغال پسران کمتر شود.

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه طبق پیش‌بینی‌ها در آینده جامعه نیازمند پرستار سالمندان است، تصریح کرد: این مسئله باید برای مردم تبیین شود و مضرات پیری جمعیت را از رسانه‌ها بیان کنیم.

وی یادآور شد: در گذشته نیز شرایط اقتصادی مطلوب نبود، اما مردم توان اداره خانواده را داشتند، اما امروز مشکلات اقتصادی تشدید شده و خانواده‌ها با مشکل مواجه هستند.

انتهای پیام
captcha