ایجاد بخش‌های خبری با محتوای قرآنی و معارفی در تمامی شبکه‌ها + فیلم و عکس
کد خبر: 4029825
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳
مهدی قصری‌زاده به انگیزه بیستمین سال راه‌اندازی اخبار قرآنی سیما پیشنهاد داد:

ایجاد بخش‌های خبری با محتوای قرآنی و معارفی در تمامی شبکه‌ها + فیلم و عکس

سردبیر اخبار قرآنی سیما با بیان اینکه انتظار می‌رود که خبر قرآنی در تمامی شبکه‌ها جاری و ساری باشد، گفت: اگر در صدا و سیما به موضوع قرآن و موضوع دیگری همچون ورزش نگاه تخصصی داریم، چرا خبر ورزشی در کنار دیگر بخش‌های خبر سراسری به عنوان یک موضوع تخصصی پرداخته می‌شود، ولی چنین رویکردی نسبت به خبرهای قرآنی و معارفی وجود ندارد.

مهدی قصری زادههر روز 10 صبح برنامه‌ای با عنوان اخبار قرآنی از آنتن شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود. این برنامه برای نخستین بار در اول بهمن‌ماه 1380 پخش شد. از آغاز این راه بیست سال پر فراز و نشیب، که لازمه کار خبر است، می‌گذرد. به همین انگیزه گفت‌وگویی با مهدی قصری‌زاده، سردبیر و گوینده اخبار قرآنی داشتیم تا با توجه به این تجربه دو دهه، دغدغه‌ها، انتظارات و پیشنهادات او را بدانیم.

ایکنا ـ از دلایل راه‌اندازی این بخش خبری به عنوان تنها بخش قرآنی در سیما بگویید.

این بخش خبری به ابتکار مرحوم عبدالحسين فرهودی، مدیرکل اسبق پخش اخبار سیما راه‌اندازی شد و با کمترین امکاناتی که در آن زمان در زمینه دستیابی به رویدادها و فعالیت‌های قرآنی بود، کار خود را آغاز کرد. با وجود اینکه در ابتدای کار انتقاداتی به ساعت پخش آن وارد بود، اما اکنون مخاطبان خود را جذب کرده و از سال 1383 نیز گفت‌وگوی ویژه این بخش خبری راه‌اندازی شد.

این بخش خبری هر روز از ساعت 10 به مدت 15 دقیقه، پخش می‌شود. روزهای جمعه نیز این زمان 30 دقیقه، شامل 5 دقیقه خبر و 25 دقیقه گفت‌وگو است که با عنوان گفت‌وگوی جمعه روی آنتن می‌رود. در بخش گفت‌وگو از لحاظ حضور افراد تنوع زیادی داشته‌ایم، به طور مثال در این برنامه با آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی، آیت‌الله‌العظمی جعفر سبحانی، مرحوم استاد شحات محمد انور و پسرانشان انور و محمود، استاد طاروطی، استاد حجاج هنداوی، استاد طوخی، استاد عبدالوهاب طنطاوی و خیلی از قاریان مصری و ایرانی، فیلم‌سازان مذهبی مثل مرحوم فرج‌الله سلحشور و شهریار بحرانی و ... گفت‌وگو داشتیم.

در ابتدا تنها فعالیت‌های قرآنی را پوشش می‌دادیم ولی بعدها که شبکه قرآن به عنوان شبکه قرآن و معارف سیما تعریف شد این بخش خبری نیز رویکرد خود را گسترش داد و به موضوعات معارفی نیز پرداختیم.

این خبر از معاونت سیاسی سازمان پخش می‌شود و شاید در ابتدا کسی انتظار نداشت که خبر قرآنی ثبات پیدا کند، هم‌اکنون در کنار خبرهای سراسری 14، 21 و ... این بخش خبری نیز پخش می‌شود، به طور مثال خبر 20 و 30، سابقه کمتری از خبر قرآنی دارد ولی مخاطبانش بیشتر است، یکی از دلایل این موضوع تخصصی بودن خبر قرآنی است که البته با درایت مسئولان رسانه ملی می‌تواند همچون خبر تخصصی ورزشی مخاطبان بسیار گسترده‌‌تری داشته باشد.

ایکنا ـ چرا در بخش‌های رسمی خبری، باکس خبر قرآنی وجود ندارد؟

همان طوری که قبل از این عرض کردم غیر از شبکه تخصصی قرآن و معارف سیما همه شبکه‌های سیما باید به موضوع قرآن و معارف بپردازند، چرا که ما معتقدیم اسلام برای تمام شئون زندگی برنامه دارد و می‌تواند در زندگی جریان‌ساز باشد، به طور مثال اگر مهم‌ترین مسئله روز ما برجام یا مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ... است و در خبرهای سراسری پخش می‌شود، پیشنهادم این است که یک بسته معارفی و قرآنی نیز در همان بخش اصلی خبر دیده شود و با نگاه قرآنی به موضوعات پرداخته شود.

مقام معظم رهبری صریحاً خط مشی سازمان را با چهار کلمه «دین، اخلاق، امید و آگاهی» مشخص کرده‌اند‌‌ و به دین به عنوان اولین مؤلفه اشاره داشته‌اند که نشان‌دهنده نیاز به توجه بیشتر مسئولان رسانه ملی به این موضوعات خصوصاً موضوع دین است.

ایکنا ـ چرا تاکنون این مسئله محقق نشده است؟

به نگاه مسئولان رسانه ملی بر می‌گردد. با مسئولان پیشین سازمان این بحث مطرح شده اما هنوز مجالی برای صحبت با آقای جبلی، در جایگاه ریاست سازمان فراهم نشده است. انتظار می‌رود که مسئولان جدید رسانه ملی به صورت ویژه به مقوله دین بپردازند و ترویج سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی در تمام بخش‌های سازمان مشهود باشد. مثلاً با وجود شبکه تخصصی ورزش باز هم شاهد پخش گسترده برنامه‌ها و مسابقات ورزشی از شبکه‌های مختلف به ویژه شبکه سه هستیم که حتی پخش سریال‌های پرطرفدار به دلیل برپایی یک مسابقه فوتبال قطع می‌شود، ولی متأسفانه این موضوع برای پخش مهم‌ترین مسابقات کشوری و بین‌المللی قرآن در این شبکه اتفاق نمی‌افتد!؟ آیا جوان امروزی ما صرفاً نیاز به خوراک ورزشی دارد و باید از خوراک دینی و مفاهیم والای آن بی‌بهره بماند؟ در حالی که حداقل در مقوله خبر با داشتن یک باکس معارفی می‌توان بخشی از این خلأ را جبران کرد.

اکنون سازمان عزم خود را برای تحول جزم کرده تا این تحول با نگاه دینی در خبرهای ما اتفاق بیفتد، رویدادهای معارفی و دینی در سطح گسترده به اطلاع مردم رسانده شود. از مدت‌ها پیش این موضوع با بالاترین مسئولان رسانه ملی مطرح شده حتی استقبال نیز کرده‌اند، ولی حرکتی در این زمینه صورت نگرفته است. به نظر من اگر این اقدام تاکنون صورت نگرفته است دو دلیل عمده داشته یا مسئولان ذی‌ربط عزم جدی نداشته‌ یا علم کافی نداشته‌اند. امیدوارم در دوره جدید رسانه ملی، این موضوع محقق شود.

ایکنا ـ چه جریان‌سازی‌هایی از سوی این بخش خبری طی این سال‌ها ایجاد شده است؟

جریان‌سازی محملی می‌خواهد. در حد اینکه آن محمل به ما اجازه می‌داد در بعضی از موارد برخی از کارها را انجام داده‌ایم، منتهی با داشتن زمان 15 دقیقه خبر در ساعت 10 صبح بر روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما اینکه بگوییم جریان‌سازی در حد ایجاد دگرگونی اتفاق افتاده قاعدتاً اینطور نبوده است. اگر دو باکس مثلاً در صبح و بعد از ظهر داشتیم، یا پیشنهاد قبلی بنده اجرا می‌شد تا میزان زیادی جریان‌سازی در فعالیت‌های قرآنی کشور اتفاق می‌افتاد، البته در این بضاعت کم کارهای ارزشمندی هم انجام داده‌ایم. به طور مثال سال‌های گذشته در مورد بحث سبک زندگی اسلامی یک سلسله گزارش کار کردیم، این موضوع را به استان یزد سپرده بودیم و روزهای یکشنبه به این موضوع می‌پرداختیم. در خبرهای سراسری نیز بعضاً از آ‌ن‌ گزارش‌ها با نشان برنامه مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت.

مورد دیگر بحث مهجور بودن نهج‌البلاغه است. حدود چهار سال، هر هفته دوشنبه‌ها یکی از خطبه‌های شریف نهج‌البلاغه از سوی کارشناسان با مصادیق روز بررسی می‌شود.

به فراخور موضوع به مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری نیز پرداخته‌ایم. وظیفه‌مان در خبر این است که فقط اشاره‌ای شود، ادامه آن به دوستان برنامه‌ساز شبکه‌ها بر می‌گردد، وقتی به طور مثال در مورد مطالبات قرآنی رهبر معظم انقلاب با حضور کارشناسان در روز جمعه گفت‌وگویی انجام می‌دهیم، انتظارمان ورود دیگر رسانه‌های قرآنی به این قضیه و تولید محتواست، ولی متأسفانه هم‌افزایی در رسانه‌های قرآنی دیده نمی‌شود، در مورد مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری واقعاً نمی‌دانم کجا به صورت جامع و کامل روی آن کار می‌کنند؟

به طور مثال مقام معظم رهبری 19 دی امسال در دیدار با مردم قم به موضوع غیرت دینی همراه با عقلانیت اشاره داشتند که در جامعه امروز ما می‌تواند مؤثر باشد، غیرت‌های خشک و متحجرانه به دین ضربه می‌زند، اما غیرت‌های دینی همراه با عقلانیت که مقام معظم رهبری مثال حضرت امام خمینی(ره)، آیت‌الله مصباح یزدی و شهید حاج قاسم سلیمانی را زدند، متفاوت است. رسانه‌های قرآنی مصادیق آن را به خصوص برای نسل جوان نشان دهند و الگوسازی کنند. از 19 دی تاکنون چقدر روی این موضوع کار شده است؟ همین طور توجه به نام‌های سال که مقام معظم رهبری انتخاب می‌کنند و فقط در حد انتشار پوستر و بیان شعار باقی نماند، بلکه عملیاتی شود.

ایکنا ـ در پایان خاطره‌‌ای از رویدادها و سوژه‌هایی که طی این سال‌ها داشتید، بیان کنید.

یکی از تلخ‌ترین خاطراتم خبر شهادت جمعی از قاریانمان در فاجعه منا بود. در آن روز با آقای صالح اطهری‌فرد، سرپرست کاروان اعزامی قاریان قرآن در آن سال(1394) ارتباط مستقیم گرفتیم، ایشان بسیار از این قضیه متأثر بود، هنوز وضع بعضی از قراء مشخص نبود و این خیلی برایم تأثرآور بود.

بعضی از خبرها هم بسیار مسرت‌بخش هستند، یکی از مسرت‌بخش‌ترین خبرهایی که خواندم خبر کسب مقام اول مسابقات قرآن مالزی از سوی شهید منا محسن حاجی‌حسنی کارگر بود و همچنین دیگر قاریانمان که بعضاً در مسابقات مختلف قرآنی رتبه‌های خوبی به دست می‌آورند.

گفت‌وگو از لیلا شرف

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۱۱/۰۲ - ۱۳:۴۹
0
0
عالی بود
منطقی و مستدل
مسئولین رسانه ملی فقط یک دهم ورزش برای قرآن هم وقت اختصاص بدن ما راضی هستیم
captcha