دولت قزاقستان گروه‌های افراطی را عامل آشوب‌های اخیر اعلام کرد
کد خبر: 4027619
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲

دولت قزاقستان گروه‌های افراطی را عامل آشوب‌های اخیر اعلام کرد

دولت قزاقستان گروه‌های افراطی آموزش دیده در خارج از این کشور را به دست داشتن در آشوب‌های اخیر در این کشور متهم کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از رویترز، قزاقستان امروز (دوشنبه) اعلام کرد رادیکال‌های اسلام‌گرا و آموزش‌دیده در خارج از جمله کسانی بودند که هفته گذشته به ساختمان‌های دولتی و نیروهای امنیتی حمله کردند.

قزاقستان هفته گذشته بدترین اعتراضات و خشونت‌های خود را پس از استقلال از شوروی سابق در دهه ۹۰ میلادی تجربه کرد به طوری که تظاهرات ابتدا در اعتراض به افزایش قیمت گاز شروع شد اما با حمله معترضان به ساختمان‌ها و ادارات دولتی به آشوب کشیده شد. طبق آمارهای غیررسمی ۱۶۰ نفر در این اعتراضات کشته شده و بیش از ۸ هزار نفر بازداشت شده‌اند.

قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان قرار است امروز دوشنبه با مردم این کشور سخن بگوید. این درحالی است که مقامات این کشور برای اولین بار از شروع اعتراضات، بخشی از وضعیت امنیتی را به دوش اسلام‌گرایان تندرو انداختند.

وزارت امور خارجه قزاقستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: همانطور که وقایع آلماتی و چندین منطقه دیگر کشور نشان داد، قزاقستان مورد تهاجم مسلحانه گروه‌های تروریستی هماهنگ شده و آموزش دیده در خارج از کشور قرار گرفته است.

این بیانیه افزود: بر اساس اطلاعات اولیه، مهاجمان شامل افرادی هستند که تجربه حضور در مناطق جنگی در قالب صفوف اسلام‌گرایان تندرو را داشتند. این بیانیه هیچ اشاره‌ای به هویت افراد یا گروه‌های اسلامگرا نکرده است.

یرلان کارین، وزیر امور خارجه قزاقستان نیز بدون نام بردن از هیچ مظنونی به تلویزیون دولتی گفت: من فکر می‌کنم نوعی توطئه با دخالت نیروهای مخرب داخلی و خارجی وجود داشت.

از سوی دیگر توکایف، رئیس جمهور این کشور در سخنرانی تلویزیونی خود گفت: تلاش برای کودتا در کشور با شکست مواجه شد.

قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان گفت که کشورش پس از خشونت‌آمیزترین ناآرامی‌ها از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، از تلاش برای کودتا که با هماهنگی آنچه او «یک مرکز واحد» نامید، نجات یافته است.

توکایف افزود: اکنون نظم در قزاقستان برقرار شده است، اما شکار تروریست‌ها ادامه دارد؛ در پوشش اعتراضات خودجوش موجی از ناآرامی‌ها به راه افتاد و مشخص شد که هدف اصلی تضعیف نظام مشروطه و به دست گرفتن قدرت است. ما از تلاش برای کودتا صحبت می‌کنیم.

رئیس جمهور قزاقستان افزود: ضربه اصلی علیه شهر آلماتی وارد شد. سقوط این شهر راه را برای تصرف جنوب پرجمعیت و سپس کل کشور هموار می‌کرد. توکایف از ادامه عملیات پاکسازی تروریست‌ها با همکاری ائتلاف تحت رهبری روسیه و تجهیزات این ائتلاف سخن گفت.

توکایف همچنین از تصمیم خود برای دعوت از نیروهای تحت رهبری روسیه به کشور دفاع کرد و گفت که تردیدها در مورد مشروعیت این مأموریت ناشی از کمبود اطلاعات است. وی افزود: قزاقستان به زودی مدارکی را در مورد آنچه اتفاق افتاده است به جامعه بین‌المللی ارائه خواهد کرد.

رئیس جمهور قزاقستان تأکید کرد ۱۶ تن از نیروهای امنیتی کشته شدند، در حالی‌ که تعداد تلفات غیر نظامیان هنوز در حال بررسی است.

انتهای پیام
captcha