چرا مساجد را برای خوابیدن کارتن‌خواب‌ها باز نمی‌کنند
کد خبر: 4027530
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸
پاسخ به یک پرسش؛

چرا مساجد را برای خوابیدن کارتن‌خواب‌ها باز نمی‌کنند

هنگامی که زمستان فرامی‌رسد، عده‌ای هر سال لزوم باز کردن مساجد را برای اسکان افراد بی‌خانمان مطرح می‌کنند، اما چرا این امر در هیچ سالی محقق نشده است؟

چرا مساجد را برای خوابیدن کارتون‌خواب‌ها باز نمی‌کنید؟

به گزارش ایکنا، این درد عمیقی برای تک‌تک افراد یک ملت است که عده‌ای از آنها شب‌ها جایی برای خواب نداشته باشند. اگر در جامعه‌ای عده‌ای جای خواب ندارند، از نظر مدیریتی باید دو راهکار کوتاه‌مدت و بلندمدت برای رفع این معضل طراحی شود. در راهکار کوتاه‌مدت باید همانند همه کشورها محلی برای اسکان موقت این افراد ساخته شود و امکاناتی مثل تختخواب، پتو، بالش، ملحفه، سرویس‌ بهداشتی متناسب با تعداد جمعیت و ارائه حداقل یک وعده غذا وجود داشته باشد و با توجه به شرایط خاص کرونایی باید بهداشت به شدت رعایت شود.

همچنین از آنجا که در بین بی‌خانمان‌ها افراد معتاد، افراد دچار سندرم ترک(پرخاشگری در نتیجه مصرف نکردن مواد مخدر)، بزهکار، نوجوانان و جوانانی که به دلایل مختلف از خانه فرار کرده‌اند‌ و ... وجود دارند، محل اقامت شبانه آنان باید دارای مقررات خاص ورود مثل همراه نداشتن سلاح گرم یا سرد مانند چاقو و مواد مخدر و نیز محلی برای نگهداری وسایل خاص برای پیشگیری از دزدیده‌ شدن باشد و مأموران امنیتی امنیت آنجا را تأمین کنند.

در برنامه بلندمدت باید مشکل ریشه‌یابی و رفع شود تا با ایجاد اشتغال، کاهش هزینه مسکن و ارائه مسکن ارزان، آنان به زندگی طبیعی بازگردند. به نظر می‌رسد راهکار عده‌ای برای اسکان موقت افراد بی‌خانمان اسکان آنها در مساجد است. چرا در حالی که شهرداری موظف به ساخت، تجهیز و مدیریت گرمخانه‌هاست و نیز تاکنون گزارشی از کمبود گرمخانه در تهران منتشر نشده، عده‌ای مساجد را محل مناسبی برای اسکان افراد بی‌خانمان می‌دانند؟

آیا مساجد امکانات لازم را برای افراد کارتن‌خواب دارند؟

آیا مساجد امکانات و توانمندی اسکان این افراد را دارند؟ تصور کنید مسجدی اعلام کند که افراد بی‌خانمان می‌توانند شب‌ها در آنجا استراحت کنند. این افراد کجا باید بخوابند؛ در شبستان مسجد بر روی فرش‌‌ها؟ آن هم در شرایط کنونی شیوع کرونا! چند درصد از مساجد امکاناتی مثل پتو، بالش و ملحفه را برای خوابیدن افراد دارند؟ چند درصد از مساجد حمام دارند؟ بهداشت این افراد باید با کدام امکانات تأمین شود؟ همچنین امنیت باید از سوی چه کسی و با کدام امکانات فراهم شود؟

چرا مساجد را برای خوابیدن کارتون‌خواب‌ها باز نمی‌کنید؟

آیا در حالی که اکثر قریب به اتفاق مساجد فقط یک خادم دارند، این خادم می‌تواند مسائل بهداشتی و امنیتی مساجد را با حضور افراد کارتن‌خواب فراهم کند؟ در خصوص افراد BRT خواب گفته شد که آنها حاضر نیستند در گرم‌خانه‌ها کنار افراد معتاد بخوابند؟ آیا این افراد حاضرند که در مساجد کنار افراد معتاد بخوابند؟

نقش مسجد در بحران‌ها

حجت‌الاسلام هادی فلاح، امام جماعت مسجد جامع خزانه، در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به این سؤال که آیا این امکان وجود دارد که ائمه جماعت و هیئت امنای مساجد اجازه حضور کارتن‌خواب‌ها، افراد BRTخواب یا بی‌خانمان را در مساجد بدهند؟ گفت: اگر کشور از نظر مدیریتی، بودجه‌ای و شرایط خاص به مرحله‌ای برسد که نیاز به مساجد احساس شود، آنها بهترین مکان برای حضور افرادند و می‌توان حضور این افراد را مدیریت کرد.

وی تصریح کرد: این افراد دارای شأن هستند و ما به آنها احترام می‌گذاریم و مساجد در زمان نیاز، همچنان که در همه بحران‌ها وارد شده‌اند، برای رفع این مشکل نیز ورود خواهند کرد و اکنون از حیث مدیریتی برای این افراد کمبود جا و بودجه برای تأمین محل خواب وجود ندارد. در مساجد ما نماز اقامه می‌شود، یعنی قبل از نماز صبح باید شبستان مسجد از نظر بهداشتی برای اقامه نماز آماده و اذان پخش و با حضور مردم نماز اقامه شود. البته جان افراد مهم‌تر از اقامه نماز جماعت است، اما در شرایط بحران که هیچ مکان دیگری برای اسکان وجود ندارد. اکنون گرمخانه‌ها وجود دارند و شرایط بحرانی حاکم نیست و باید شهرداری مکان مناسبی را برای خواب این افراد پیش‌بینی کند.

چرا مساجد را برای خوابیدن کارتون‌خواب‌ها باز نمی‌کنید؟

وی بر لزوم ریشه‌یابی، حل مشکل و پیشگیری از تشدید مشکل بی‌خانمانی تأکید کرد و گفت: مدیران باید برای پیشگیری از بیکاری اقدام کنند، چراکه با مطرح کردن جای خواب صورت مسئله پاک می‌شود. تا زمانی که ضرورت و بحرانی وجود نداشته باشد، در این خصوص مسئولیتی به گردن مساجد نیست.

سارقان اموال مساجد را به سرقت می‌برند

حجت‌الاسلام هادی اریسیان، امام جماعت مسجد امام حسین(ع) ناحیه شهید مصطفی خمینی، گفت: اصل این است که درِ مساجد باز باشد و نظر مقام معظم رهبری این است که وقتی در مسجد هنگام ظهر باز می‌شود تا آخر شب باز باشد. در گذشته نیز در مساجد 24 ساعته باز بود، اما اکنون یکی از دلایل اصلی بسته بودن آنها این است که سارقان اموال مسجد را به سرقت می‌برند.

وی ادامه داد: در مدتی که مساجد درشان را برای اقامه نماز باز می‌کنند هم اموال مسجد مثل شیرآلات سرویس‌های بهداشتی، میکروفن، اکو، پتو، فرش و یا کفش‌های نمازگزاران دزدیده می‌شود. اگر در مسجد برای خواب افراد بی‌خانمان باز باشد، چگونه می‌توان امنیت اموال مسجد که وقف مسجد هستند و نیز  اموال افراد بی‌خانمان را تأمین کرد؟ از سوی دیگر بیشتر مساجد امکاناتی مثل پتو و بالش را ندارند. خوابیدن در مسجد کراهت دارد، زیرا محل عبادت است و خوابگاه نیست. مسئله دیگر هم پاکی و تمیزی مساجد است. آیا کارتن‌خواب، معتاد متجاهر، بی‌خانمان و ... می‌توانند بهداشت مسجد را تأمین کنند؟ مساجد حمام ندارند و فقط چند سرویس بهداشتی محدود دارند.

وی در پایان گفت: شهرداری‌ها گرمخانه‌هایی با امکانات متناسب مهیا کرده‌اند و می‌توانند امنیت افرادی را که در این محل‌ها می‌خوابند و بهداشت محیط را تأمین کنند، در حالی که اکثر مساجد ما یک خادم دارند و این خادم توان تمیز کردن مداوم فرش‌ها و پتو را ندارد و نمی‌تواند امنیت و بهداشت مساجد را فراهم کند.

به گزارش ایکنا، زمستان است و هوا سرد. اگر در این شب‌های سرد با فردی بی‌خانمان‌ مواجه شدید، با شماره 137 تماس بگیرید و موضوع را گزارش کنید. مسئولان شهرداری به محل می‌آیند و فرد بی‌خانمان را به محلی امن و گرم می‌برند. 

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۱ - ۱۱:۱۰
0
1
نوشته شده سارقان اموال مسجد را به سرقت می برند، خب ببرند، مسجد مگه چی داره؟ مهر و سجاده و چادر نماز و قرآن؟ خب اگه دزد میخواد قرآن بدزده بذار بدزده، این چه حرفیه آخه، بعدم صرفاً شب موندن و محافظت از سرما مطرحه حمام که نمیخوان، بعدم خودشون یه سر به گرمخانه ها بزنن ببینن اونجا چه خبره، اونجا کارتن خواب های معتاد میان ولی اون افرادی که تو اتوبوس نشسته میخوابن معتاد نیستن و صرفاً قشر محروم جامعه هستند قشر ندار جامعه هستن
captcha