فاز نخست کارخانه تولید نشاسته حفاری اردبیل آماده بهره‌برداری شد
کد خبر: 4026333
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳

فاز نخست کارخانه تولید نشاسته حفاری اردبیل آماده بهره‌برداری شد

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل، از آماده بهره‌برداری شدن فاز نخست خط تولید نشاسته حفاری اردبیل با سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی برای ۱۰ نفر خبر داد.

مهران اوچی اردبیلی جهاد دانشگاهیبه گزارش ایکنا از اردبیل، مهران اوچی‌اردبیلی، رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل، ۱۴ دی‌ماه،  در بازدید استاندار و هیئت همراه از فاز نخست خط تولید نشاسته حفاری اردبیل، اظهار کرد: این خط تولیدی با سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیارد ریال زمینه اشتغال‌زایی برای ۱۰ نفر را فراهم می‌کند که مجموع سرمایه‌گذاری این خط تولید در ۲ فاز ۱۶۰ میلیارد ریال و میزان ایجاد فرصت‌های شغلی آن ۴۰ نفر خواهد بود.

وی ادامه داد: راه‌اندازی این واحد صنعتی با همکاری پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی و با مساعدت جهاد دانشگاهی کشور و مسئولان استان در مسیر خوبی قرار گرفته است تا بتواند یکی از نیازهای اساسی کشور در صنعت نفت را برطرف کند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل،، با بیان اینکه این طرح در سال ۱۳۹۶ برای حل بخشی از مشکلات سیب‌زمینی تولیدی اردبیل در کارگروه اقتصاد مقاومتی استان مطرح و به عنوان طرح برتر فناورانه انتخاب شد، گفت: این واحد صنعتی ضمن تامین یکی از محصولات استراتژیک صنعت نفت و ایجاد یک منبع درآمد پایدار برای جهاد دانشگاهی، در ارتقای چهره صنعتی و اقتصادی استان و کشور نقش بسزایی خواهد داشت.

اوچی‌اردبیلی افزود: ظرفیت اسمی این واحد تولیدی ۲ هزار تن نشاسته حفاری در سال است که فاز اول آن قابلیت تولید ۵۰۰ تن در سال را دارد که در فازهای آینده این میزان افزایش خواهد یافت و در کنار آن تولید ۱۰ نوع نشاسته مورد مصرف در صنایع دیگر از جمله صنایع غذایی، دام و طیور، دارویی، منسوجات و کاغذ، نفت و چسب در دستور کار قرار خواهد گرفت.

سیدحامد عاملی، استاندار اردبیل، نیز گفت: این واحد صنعتی خدمت ارزشمندی در راستای پیشگیری از خام فروشی محصول سیب‌زمینی استان و تبدیل آن به محصول استراتژیک نشاسته صنعتی است.

وی، از آمادگی استانداری اردبیل برای مساعدت جهت راه‌اندازی فازهای بعدی این واحد صنعتی خبرداد و اضافه کرد: پشت چنین طرح فناورانه‌ای یک برنامه‌ریزی دقیق و بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های موجود جهاد دانشگاهی به چشم می‌خورد.

استاندار اردبیل، کسب رتبه واحد در حال توسعه برتر جهاد دانشگاهی کشور توسط جهاد دانشگاهی اردبیل و انتخاب خط تولید نشاسته حفاری این واحد به عنوان طرح برتر پژوهشی و فناورانه در پنجمین دوره برترین‌های پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی کشور در سال ۱۴۰۰ را تبریک گفت و این موفقیت‌ها را مایه افتخار استان دانست.

وی گفت: اردبیل یکی از قطب‌های تولید سیب‌زمینی کشور با تولید حدود ۷۵۰ هزار تن  در سال است که از این میزان ۲۵۰ هزار تن درجه ۲ و ۳ است که هر از گاهی به دلیل استفاده بی‌رویه از سموم و کودهای شیمیایی، کمبود انبارهای استاندارد و سردخانه و نبود زیرساخت‌های مناسب فرآوری، این محصول با ارزش دورریز می‌شود که آغاز به کار خط تولید نشاسته صنعتی می‌تواند به فرآوری این بخش کمک شایانی کند.

انتهای پیام
captcha