آموزش مهارت‌های پژوهشی در 500 مدرسه علمیه/ ارسال 20 هزار اثر به 22 همایش کتاب‌سال
کد خبر: 4019373
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
ابوالقاسم مقیمی حاجی خبر داد:

آموزش مهارت‌های پژوهشی در 500 مدرسه علمیه/ ارسال 20 هزار اثر به 22 همایش کتاب‌سال

معاون پژوهش حوزه با اشاره به اینکه در مدارس علمیه کشور تمامی طلاب باید از سطحی از مهارت‌های پژوهشی متناسب با سطحی که در آن قرار دارند برخوردار باشند، افزود: کارگاه مهارت‌های پژوهشی برای طلاب برگزار می‌شود و برخی از دروس هم پژوهش‌محور طراحی شده  است.

علیرضا مقیمی به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزه علمیه 17 آذرماه در نشستی خبری به مناسبت هفته پژوهش، با بیان اینکه پاسخگویی حوزه علمیه همواره و به خصوص در سال جدید مورد تاکید مدیریت حوزه بوده و هست و در این راستا دبیرخانه حمایت از پژوهش‌های مورد نیاز نظام و جامعه اسلامی از سال قبل ایجاد شده است، گفت: مقام معظم رهبری امسال بر بحث تولید ملی تاکید فرمودند و آن را عنوان شعار سال قرار دادند و ما هم در این راستا به بحث تولید علوم انسانی اسلامی تاکید داریم و هفته پژوهش با تاکید بر این دغدغه ایشان شروع شده است.

مقیمی حاجی توجه به هوش مصنوعی و مسائل جدید، تبیین بیانیه گام دوم انقلاب را از اولویت‌های پژوهشی در حوزه برشمرد و گفت: در این هفته مراسم تجلیل از پژوهشگران در روزهای پایانی انجام خواهد شد و شعار هفته پژوهش را به همه نهادهای مربوطه ارسال کرده‌ایم و مراکز هم برنامه‌های خود را با محوریت این موضوعات دنبال می‌کنند.

معاون پژوهش حوزه علمیه تصریح کرد: معاونت پژوهش حوزه در چند عرصه ماموریت دارد. پژوهش از گذشته با نظام آموزش حوزه قرین و عجین بوده و سبک تدریس عالمان ما پژوهش‌محور بوده است، با وجود ساختارهای نوین پژوهشی حوزه هم به این سمت رفته است تا محققان و عالمانی برای پاسخگویی به نیازهای روز تربیت کند لذا بحث آموزش مهارت‌های پژوهشی شامل درختواره مهارت‌های عمومی و اختصاصی پژوهش را طراحی کرده‌ایم.

آموزش مهارت‌های پژوهشی در 500 مدرسه علمیه

وی افزود: امروز در تمامی مدارس کشور، تمامی طلاب باید از سطحی از مهارت‌های پژوهشی متناسب با سطحی که در آن قرار دارند برخوردار باشند و کارگاه مهارت‌های پژوهشی برای آنها برگزار می‌شود و برخی از دروس هم پژوهش‌محور طراحی شده  است. بنابراین حضور پژوهش در تمامی 500 مدرسه علمیه سراسر کشور از وجوه پررنگ در حوزه علمیه است.

مقیمی حاجی اظهار کرد: آشنایی با فرهنگ پژوهش در مدارس با ایجاد کانون‌های پژوهش در حال تقویت است، تا طلاب مشق پژوهش کنند، از جمله مباحثی که برای فرهنگسازی امر پژوهش داریم برگزاری کارگاه برای کادر پژوهش و معاونان پژوهش سراسر کشور است. طبق مصوبه مرکز مدیریت برای تمامی استادانی که دروس حوزه را به صورت رسمی تدریس می‌کنند باید یک دوره آشنایی با مهارت‌های پژوهشی را طی کنند و به خصوص امسال به صورت ضرب العجل تعیین شده است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: از جمله مواردی که طلاب را به ورود به عرصه پژوهش ترغیب و تشویق می‌کند حضور در جشنواره علامه حلی است که برای طلاب تقریبا جوان و در مقاطع مختلف تحصیلی طراحی شده است. در 13 دوره جشنواره علامه حلی که با همکاری حوزه خواهران برگزار شده است، تقریبا بیش از 130 هزار مقاله، کتاب و پایان‌نامه به این جشنواره ارسال کرده‌اند که البته برخی آثار، تجربه و مشق نگارش و تمرین است ولی آثار فاخر تا جشنواره کشوری هم راه می‌یابند.

مقیمی حاجی افزود: در سال جاری سن شرکت‌کنندگان در جشنواره را از 30 به 35 ارتقاء داده‌ایم، همچنین کتاب‌سال یکی از همایشات فاخر حوزه است که تاکنون 22 دوره آن برگزار شده است، این همایش بین‌المللی است و آثار طلاب جوان تا استادان مبرز حوزه در آن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در کتاب‌سال معیار، ضوابط علمی است و اگر پژوهشگر جوانی از خواهر و برادر و از داخل و خارج کشور اثر فاخری بفرستند مورد توجه خواهد بود و ضابطه علمی بودن مطلب است.

20 هزار اثر در کتاب‌سال حوزه

مقیمی حاجی اضافه کرد: محققان و استادان در طول دوره‌های متعد کتاب‌سال، بیش از 20 هزار اثر به همایش ارسال کرده‌اند، در حالی که در سال‌های اول، آثار ارسالی بسیار کمتر از آثار منتشر شده بوده است.

وی افزود: ما در سراسر کشور 500 کتابخانه داریم و مدیریت، پشتیبانی و به‌روز نگه داشتن آنها همچنین کتابخانه آیت‌الله حائری و آیت‌الله بروجردی و پژوهشگران از جمله وظایف معاونت پژوهش حوزه است، همچنین دبیرخانه حمایت از پژوهش‌ها در معاونت پژوهش حوزه تاسیس شده است، زیرا نمی‌توان انتظار پاسخگویی حوزه را داشته باشیم ولی سامانه و برنامه‌ای برای آن طراحی نشود.

استاد حوزه علمیه گفت: دبیرخانه حمایت از پژوهش‌‌های مورد نیاز نظام و جامعه آثاری تولید کرده است که مراسم مستقلی برای آن برگزار خواهد شد و آثار رونمایی می‌شوند؛ اگر پژوهشی ناظر به نیازهای نظام باشد مورد حمایت خواهد بود و تاکنون 25 گروه علمی تشکیل شده است و اولویت‌ها را مشخص کرده‌ایم.

وی با اشاره به برخی برنامه‌های هفته پژوهش اظهار کرد: نشست مدیر حوزه با مسئولان مراکز پژوهشی و پژوهشگاه‌ها در قم برگزار و از محققانی که در طول دو سال اخیر وفات کرده‌اند تجلیل و به نوعی نکوداشت آنها برگزار خواهد شد و از مرحوم حسینی کاشانی هم تجلیل می‌شود.

برنامه‌های هفته پژوهش

مقیمی حاجی، بیان کرد: نشستی با مدیران و معاونان پژوهشی تمامی مدارس و مراکز تخصصی فقهی و غیرفقهی و هدایت تحصیلی در قم با حضور مدیر حوزه در روز دوشبنه هفته جاری در مرکز مدیریت حوزه برگزار خواهد شد، و نظرات نمایندگان مدیران و معاونان بازگو می‌شود. همزمان هم زنگ پژوهش در حوزه‌های علمیه به صدا در می‌اید و مراسم به صورت زنده برای همه مدارس پخش می‌شود. پرسش سال هم در این جلسه مطرح می‌شود.

استاد حوزه علمیه گفت: نمایشگاهی هم از فعالیت‌ها و آثار تولیدی ستاد معاونت پژوهش هم در مجموعه دارالولایه تشکیل خواهد شد، در این هفته بیش از 30 برنامه در قالب نشست‌هایی با پژوهشگران به خصوص پژوهشگران علوم انسانی انجام خواهد شد.

انتهای پیام
captcha