دروس دانشگاهی نیاز دانشجویان را برآورده نمی‌کند
کد خبر: 4019329
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹

دروس دانشگاهی نیاز دانشجویان را برآورده نمی‌کند

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با بیان اینکه مواردی که در دانشگاه تدریس می‌شود اقناع‌کننده نیست گفت: حتی اگر فضای کسب‌وکار را در نظر بگیریم واقعیت عیان است که در بسیاری از موارد دانشجو بین چیزی که می‌خواند و آنچه در جامعه مورد نیاز است فاصله می‌بیند.

دروس دانشگاهی

نرگس انصاری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، با اشاره به فضای علمی دانشجویان در عصر جدید، تصریح کرد: اگر به دنبال ارائه راهکار برای حل مسائل حوزه دانشجویی و فضای علمی دانشجویی هستیم باید ریشه‌یابی کنیم که دانشجویان با چه مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

وی افزود: به نظر می‌آید کم شدن انگیزه‌های علمی دانشجویان و سطحی شدن پژوهش‌های علمی یکی از مسائلی است که در ۲ سال اخیر و بعد از شیوع کرونا بیشتر با آن روبرو هستیم، برخی از علل آن جنبه زیرساختی دارد و به ماهیت فضای علمی دانشگاه و سرفصل دروس برمی‌گردد.

عضو هیئت‌ علمی زبان و ادبیات عرب دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) اظهار کرد: وقتی ما با دانشجو روبرو هستیم متوجه می‌شویم که بی‌انگیزگی دانشجویی ناشی از مباحث علمی و سرفصل‌هایی است که دانشجو در طول تحصیل با آن سروکار دارد، دانشجو در ۴ سال دوره کارشناسی باید مباحثی را در دانشگاه بخواند که هیچ نیاز شخصی و عمومی را برطرف نمی‌کند.

وی بیان کرد: مواردی در دانشگاه تدریس می‌شود که اقناع‌کننده نیست حتی اگر فضای کسب‌وکار را در نظر بگیریم واقعیت عیان است که در خیلی از موارد دانشجو بین چیزی که می‌خواند و آنچه در جامعه موردنیاز است فاصله زیادی می‌بیند بنابراین انگیزه‌ها برای اینکه مباحث را خوب مطالعه کنند و مسلط شوند کاهش پیدا می‌کند.

انصاری خاطرنشان کرد: دانشجو با دیدن افرادی که دارای مدرک دانشگاهی بالا هستند اما در فضای غیرتخصصی مشغول به کار شدند انگیزه‌اش را از دست می‌دهد، دانشجویان وقتی آینده کاری برای خود متصور نیستند و متوجه می‌شوند فاصله چیزی که در دانشگاه یاد می‌گیرند با چیزی که در جامعه وجود دارد زیاد است بنابراین انگیزه‌ای برای درس خواندن پیدا نمی‌کند.

وی یادآور شد: بخشی دیگر از مشکلات به خصوصیات هویتی دانشجویان نسل جدید برمی‌گردد، دانشجویان در دنیای سرعت زندگی می‌کنند همه‌ چیز خیلی سریع و بدون دغدغه در دسترس است همین امر باعث شده کمتر نسل جدید با کتاب و مطالعه مأنوس باشند و در مسائل دقیق نشوند، در دسترس بودن باعث شده است که دانشجویان در سطح مسائل باقی بمانند که این امر را می‌توان به‌ وضوح در مقالات، پروژه‌ها و پایان‌نامه دانشجویان جدید که در مقاطع مختلف داوری می‌کنیم مشاهده کرد. اگرچه برخی از دانشجویان در سطح بالایی قرار دارند اما انتظار این است که همه دانشجویان مقطع دکتری و ارشد دارای قوه تحلیل باشند که این امر را به‌ندرت مشاهده می‌کنیم.

انصاری در پایان تأکید کرد: در بخش اول نیاز به عزم ملی هستیم همان‌طور که در آموزش‌ و پرورش نیاز به تحول داریم در دروس دانشگاه‌ها نیز نیاز به تحول جدی در فضای دانشگاه‌ها احساس می‌کنیم، به‌روز شدن محتوای درسی و آموزشی می‌تواند به رفع این مسئله کمک کند.

انتهای پیام
captcha