المصطفی به‌دنبال توسعه نگاه صلح‌آمیز در جهان است
کد خبر: 4019247
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۸
رئیس جامعةالمصطفی العالمیه در دیدار سفیر استرالیا:

المصطفی به‌دنبال توسعه نگاه صلح‌آمیز در جهان است

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: نگاه‌های افراطی، خسارت‌های زیادی به منطقه ما و جهان وارد کرده است و نمی‌توان خطرات آن‌ها را برای آینده نادیده گرفت. مراکز علمی و فرهنگی مانند جامعةالمصطفی، برای توسعه نگاه صلح‌آمیز و اعتدالی در میان جوامع می‌تواند کمک شایانی باشد.

علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه ظهر امروز سه‌شنبه ۱۶ آذرماه در دیدار لیندال ساکس، سفیر استرالیا در ایران اظهار کرد: تاریخ حوزه‌علمیه قم و مراکز علمی آن، به بیش از هزار سال پیش بازمی‌گردد و از دیرباز، مراکز علمی گسترده و شخصیت‌های برجسته علمی در این شهر حضور داشته‌اند.

وی با اشاره به توسعه بسیار گسترده‌ای که در چند دهه گذشته در مراکز علمی و دانشگاهی قم پدید آمده است، افزود: جامعةالمصطفی به عنوان یک مرکز علمی و دانشگاهی بین‌المللی، محصول پس از انقلاب اسلامی است و عضویت در اتحادیه‌های معتبر دانشگاهی جهان را در اختیار دارد. حدود ۱۶۰ رشته و گرایش در مقاطع مختلف در حوزه علوم‌اسلامی، علوم‌انسانی و زبان و فرهنگ در این دانشگاه ارائه می‌شود و مدارک آن مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، با اشاره به تحصیل دانش‌پژوهان استرالیا و بیش از صد کشور جهان در جامعةالمصطفی العالمیه، اذعان داشت: علاوه بر اینکه بخشی از آموزش‌های جامعةالمصطفی به حوزه ادیان اختصاص دارد، در بخش پژوهش نیز المصطفی پژوهشگاه ویژه ادیان را راه‌اندازی کرده است و همچنین دبیرخانه گفت‌وگوی ادیان جامعةالمصطفی با مراکز مختلف دینی در دنیا گفتگو‌هایی برقرار کرده است.

وی راهبرد جامعةالمصطفی را احترام و گفت‌وگو با ادیان مختلف دانست و اذعان کرد: در‌های جامعةالمصطفی به روی پیروان ادیان و مذاهب مختلف گشوده است و هم‌اکنون بسیاری از پیروان ادیان و مذاهب مختلف اسلامی، در واحد‌های داخل و خارج از کشور المصطفی مشغول تحصیل هستند. از دیدگاه ما، بهترین راهبرد، دوستی و گفتگو میان ادیان و مذاهب است که این مسئله را باید مراکز علمی و دانشگاهی دنبال کنند.

رئیس جامعةالمصطفی با اشاره به جریان‌هایی در دنیا و منطقه که نگاه متفاوتی به دیگر ادیان و مذاهب دارند، یادآور شد: این جریان‌ها، نگاه منفی به ادیان و مذاهب دارند و علاوه بر تکفیر پیروان دیگر ادیان و مذاهب، حق نابودی آنان را نیز برای خود قائل هستند. منشأ و خاستگاه این تفکرات برای همه ما کم و بیش مشخص است، ولی متأسفانه، به دلایل سیاسی، به این مسائل توجه کمتری صورت می‌پذیرد.

امضای ۲۰۰ تفاهم‌نامه علمی دانشگاهی

وی ادامه داد: نگاه‌های افراطی، خسارت‌های زیادی به منطقه ما و جهان وارد کرده است و نمی‌توان خطرات آن‌ها را برای آینده نادیده گرفت. مراکز علمی و فرهنگی مانند جامعةالمصطفی، برای توسعه نگاه صلح‌آمیز و اعتدالی در میان جوامع می‌توانند کمک شایانی داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی در بخش دیگری از سخنان خود به انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری علمی میان المصطفی با سایر مراکز علمی و دانشگاهی دنیا اشاره کرد و گفت: در این باره، تاکنون بیش از دویست قرارداد همکاری با مراکز مختلف علمی و دانشگاهی به امضا رسیده است و این آمادگی وجود دارد روابط و همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی استرالیا نیز بیش از گذشته برقرار گردد.

رئیس جامعةالمصطفی، مؤسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت جامعةالمصطفی را پذیرای دانش‌پژوهان و استادان دانشگاه‌های مختلف برای برگزاری دوره‌های آموزشی و فرصت‌های مطالعاتی معرفی کرد و افزود: در کنار دیپلماسی رسمی، دیپلماسی آموزشی و علمی می‌تواند تأثیر بسزایی در ارتقای روابط میان دو کشور داشته باشد. در بحث گفت‌وگوی ادیان، دغدغه‌های مشترک بشری مانند موضوعات مربوط به خانواده، صلح و عدالت جهانی، معنویت و اخلاق، از مباحثی است که جامعةالمصطفی پی می‌گیرد.

پیروان پرشمار اسلام در استرالیا

در ادامه این نشست، لیندال ساکس، سفیر استرالیا در ایران ضمن ابراز خرسندی از حضور در جامعةالمصطفی و دیدار با رئیس و معاونین این مجموعه، میزبانی جامعةالمصطفی از دانش‌پژوهان استرالیایی و فعالیت‌های المصطفی در حوزه گفت‌وگوی ادیان را شایسته تقدیر دانست و ابراز کرد: در استرالیا پیروان بیش از صد دین و مذهب حضور دارند و پس از مسیحیت و بودیسم، اسلام بیشترین پیروان را در این کشور دارد.

لیندال ساکس، سفیر استرالیا در تهران

وی استرالیا را یکی از قربانیان تفکرات گروه‌های تکفیری خواند و با بیان برخی مشاهدات خود از جنایات داعش در زمان حضور در عراق، اظهار کرد: نخستین گام برای گفت‌وگوی میان ادیان، آموزش است. زمانی که آموزش درست انجام شود، فهم متقابل رخ خواهد داد و به درستی می‌توان با ایده و جهان‌بینی دیگر ادیان و مذاهب آشنا شد.

خانم ساکس، آموزش را یکی از بهترین ابزار‌ها برای به اشتراک گذاشتن مفاهیم مشترک دانست و گفت: به اشتراک گذاشتن مفاهیم مشترک موجب می‌شود همه جهان از ثمرات آن بهره‌مند گردند. در جهانی که به سمت جمع‌گرایی پیش می‌رود، گرد هم آمدن اعتقادات و مذاهب، ضروری است. تفاوت آرا و نظرات میان ادیان، سبب غنای مباحث میان ادیانی می‌شود.

وی با اشاره به حضور دانشجویان ایرانی در استرالیا، گفت: به حضور دانشجویان ایرانی در استرالیا افتخار می‌کنیم و این دانشجویان، از بااستعدادترین و باهوش‌ترین دانشجویان به شمار می‌آیند و استرالیا با آغوش باز پذیرای آنان است.

سفیر استرالیا با ابراز علاقه در زمینه ارتقای روابط میان جامعةالمصطفی و مراکز علمی این کشور، اظهار امیدواری کرد در آینده، شاهد رشد حضور متقابل دانشجویان دو کشور در مراکز علمی یکدیگر باشیم.

انتهای پیام
captcha