پژوهش، موتور پیشران تولید علم است
کد خبر: 4018980
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۷
معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه:

پژوهش، موتور پیشران تولید علم است

رئیس پژوهشکده دانشنامه‌نگاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: پژوهش، موتور پیشران تولید علم است.

حجت‎‌الاسلام ابوالقاسم مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزه های علمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی، معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه کشور امروز دوشنبه ۱۵ آذرماه در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر حوزه و دانشگاه، اظهار کرد: اگر بخواهیم در عصر فناوری حرفی برای گفتن داشته باشیم و کالای ما در بازار‌های رقابتی مورد پسند مشتریان قرار گیرد، باید «فناوری» و «علم»، این رضایت‌مندی را ایجاد کند که عمده این تلاش و بار بزرگ، به عهده پژوهش است که دانشگاه‌ها و اندیشمندان در حوزه‌های مختلف علوم این را به دوش می‌کشند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها در این عرصه رشد خوبی داشته‌اند؛ اما حلقه اتصال بین علم و صنعت همچنان مورد مطالبه است، تصریح کرد: در عرصه علوم‌انسانی، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه سال‌ها است که زحمات زیادی می‌کشند و به موفقیت‌هایی نیز دست پیدا کرده‌اند.

وی ادامه داد: با فناوری، امکانات رفاهی فراهم شده است؛ اما انسان که در این فضا و جامعه زندگی می‌کند، به مواردی نیاز دارد که آرامش، هدف و چگونه زیستن در این فضا را به او یاد بدهد که علوم‌انسانی و اسلامی این رسالت را بر عهده دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی اظهار کرد: علوم‌انسانی و علوم‌انسانی اسلامی مطالبه رهبر معظم انقلاب است و باید علوم‌انسانی را با بوم و مبانی فلسفی خود همراه کنیم تا در جامعه اسلامی بتواند کارآمد باشد و این مهم برعهده حوزه‌های علمیه است.

معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه ادامه داد: پژوهشکده‌های حوزوی و مراکز پژوهشی متعددی وجود دارند که در رشته‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند و تولیداتی دارند که نقطه مهم آن اتصال به نیاز‌های جامعه است. حوزه‌علمیه در رشته‌هایی مانند فلسفه، کلام، تفسیر پیشینه کهن دارد، اما بعد از نقلاب اسلامی و رخ نمودن نیاز‌های جدید، حوزه علمیه باید به نیاز‌های مختلف و جدید در علوم‌انسانی هم پاسخگو می‌داد که برای این امر باید استاد و محقق تربیت می‌کرد.

وی افزود: حوزه‌علمیه طی دهه‌های اخیر از ۱۰ رشته به ۷۰ رشته رسید و با توجه به تدوین درختواره رشته‌های حوزه‌علمیه که از طرف مدیرحوزه‌های علمیه ابلاغ شد. این عدد به بیش از ۳۵۰ رشته، گرایش و مقطع افزایش پیدا کرد که تحقق این امر، می‌تواند در آینده در زمینه‌های مختلف پژوهشگر تحویل جامعه دهد.

انتهای پیام
captcha