خیران بخوانند
کد خبر: 4018728
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸

خیران بخوانند

مدیر مؤسسه قرآنی راسخون فارسان و حافظ کل قرآن گفت: از خیران نیک‌اندیش و دلسوزان عرصه قرآنی استان و کشور درخواست می‌شود که در راه‌اندازی مدرسه تخصصی حفظ قرآن فارسان که ساختمان، تجهیزات، نیروی انسانی و جامعه مخاطب آن مهیاست و تنها نیازمند تأمین هزینه برای مدیریت و اداره است، این مجموعه را یاری کنند.

خیران بخوانند/ تنها مدرسه حفظ قرآن بانوان چهارمحال‌وبختیاری؛ چشم‌انتظار حمایتمریم قاسمی کُرانی، مدیر مؤسسه قرآنی راسخون فارسان و حافظ کل قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با تشریح ضرورت و اهمیت راه‌اندازی مدرسه تخصصی حفظ قرآن کریم در فارسان و در بیان نقش حفظ در انس با قرآن، اظهار کرد: حفظ یکی از بالاترین درجات انس با قرآن است چرا که حافظ با مرور و تکرار مداوم آیات قرآن کریم را ملکه ذهن می‌کند و می‌تواند اوقات زیادی را با قرآن حشر و نشر داشته باشد که انس بیشتر را در پی دارد.

وی به استفاده بیش از حد انسان امروز به‌ویژه کودکان و نوجوانان از رسانه‌ها و اینترنت و فضای مجازی اشاره کرد و گفت: این امر باعث شده است که وقت و ذهن افراد در این فضاها درگیر و پر شود و لذا جایی برای پرداختن به موضوعات و کارهای دینی از جمله تلاوت و یادگیری قرآن و پرداختن به حفظ و قرائت و غیره باقی نمی‌ماند.

مدیر مؤسسه قرآنی راسخون فارسان با اشاره به دغدغه‌ چندین ساله خود در راه‌اندازی مدرسه تخصصی حفظ قرآن، بیان کرد: هدف این مؤسسه از راه‌اندازی مدرسه ویژه نوجوانان و جوانان، کمک به مردم برای در امان ماندن از آسیب‌ها و تهدیداتِ دوری از قرآن بوده است؛ یکی از ایرادات وارد بر ما این است که مسجد ساخته‌ایم اما نمازخوان برای پرکردن مسجد تربیت نکرده‌ایم، برای سلامت مردم فضاها و نیروهای درمانی را افزایش می‌دهیم اما باز هم شاهدیم که مردم هر روز بیش از پیش درگیر و گرفتار بیماری هستند. از سویی، دادگاه‌های طلاق پرازدحام و آمار پرونده‌ها تأسف‌بار است، پیداست که تربیت دینی جامعه مورد غفلت واقع شده و مدارس در آموزش مهارت‌های زندگی ضعیف عمل کرده‌اند، مراکز و نهادهای بهداشت و درمان نیز در آموزش عمومی سلامت و مراقبت عملکرد موفقی نداشته‌اند؛ برای نوجوانان و جوانان نیز تبیین نشده است که چرا باید دیندار باشند و اعمال عبادی انجام دهند.

قاسمی یکی از راه‌های کمک به جوانان و نوجوانان امروز را تأسیس مدارس و مراکز تخصصی قرآنی دانست و توضیح داد: در مدرسه تخصصی حفظ قرآن که در فارسان پیش‌بینی شده است به‌صورت جدی به این حلقه مفقوده یعنی فهم و درک منطق آیات و مهارت‌آموزی و دستور گرفتن از قرآن پرداخته می‌شود. خانواده، اخلاق، جامعه و غیره از اهم موضوعات در قرآن هستند اما قاطبه جامعه این آموزه‌های قرآنی را بلد نیستند و لذا در مدرسه تخصصی حفظ تلاش می‌شود انسان‌های آگاه دین‌مدار تربیت شوند تا حقیقتاً بتوانند زندگی بر مدار دین را پیشه راه کنند و صبر و استقامت و مراقبت و سلامت جسمی و روحی را از منطق محکم قرآن بیاموزند.

این حافظ کل قرآن تصریح کرد: هر یک از نیروهای پرورش یافته در مدارس تخصصی حفظ پس از آشنایی با گوهر نایاب آموزه‌های قرآن می‌توانند منشأ تأثیر برای جماعت اطراف خود باشند.

قاسمی تأکید کرد: مدرسه تخصصی حفظ قرآن از حیث فضا و امکانات سخت‌افزاری کاملاً آماده پذیرش قرآن‌آموز و شامل یک ساختمان سه‌طبقه است که در طبقه سوم فضای خوابگاه و کتابخانه و نمازخانه و سالن مشاوره و در طبقات پایین کلاس‌ها، سالن غذاخوری و سالن ورزشی جای دارند و فضایی با طرح‌ها و منقوش به آیات نورانی قرآن کریم برای این منظور طراحی شده است. همچنین نیروی انسانی و اساتید و مربیان قرآنی را در اختیار داریم. در این مدرسه تلاش خواهد شد که تمامی ابعاد وجودی افراد با پرداختن به تحصیل، تهذیب و ورزش رشد کند و جوانان دینمدار و توانمند و سالم از حیث روحی و جسمی تربیت شود.

وی با ذکر اینکه مدرسه تخصصی حفظ قرآن به‌صورت شبانه‌روزی اقدام به پذیرش قرآن‌آموز می‌کند، تصریح کرد: برآورد هزینه انجام شده است و نشان می‌دهد که هزینه هنگفتی برای اداره این مدرسه و دوره‌های طولانی‌مدت حفظ نیاز است به‌ویژه اینکه اکثر مردم استان کم‌بضاعت هستند و لذا نمی‌توان هزینه شهریه را بر آنان تحمیل کرد. این اطمینان را داریم که به‌محض انتشار فراخوان برای پذیرش قرآن‌آموز عده زیادی از این مدرسه استقبال خواهند کرد لذا تصمیم بر آن شد که همانطور که این اقدام از صفر تا صد یک کار مردمی است و اهداف عمومی و مردمی را دنبال می‌کند و عواید معنوی آن نصیب مردم و سلامت جامعه می‌شود، از ظرفیت خود مردم خیر و توانمند مالی برای اداره مدرسه بهره‌مند شویم و خدمات مدرسه برای افرادی که توانایی مالی پرداخت شهریه ندارند، کاملاً رایگان باشد.

این مدرس و داور باسابقه قرآنی در استان تأکید کرد: از خیران نیک‌اندیش و دلسوزان عرصه قرآنی استان و کشور درخواست می‌شود که در راه‌اندازی مدرسه تخصصی حفظ قرآن فارسان که ساختمان، تجهیزات، نیروی انسانی و جامعه مخاطب آن مهیاست و تنها نیازمند تأمین هزینه برای مدیریت و اداره است، این مجموعه را یاری کنند. مدرسه‌ای که ثمرات و برکات آن نصیب فرزندانمان می‌شود و سلامت جامعه ما را به‌دنبال دارد.

پاسخ به شبهات دینی و آموزش سبک زندگی قرآنی در مدرسه تخصصی حفظ قرآن

قاسمی با اشاره به رواج شبهات اعتقادی در میان جوانان که در غالب موارد بدون پاسخ باقی می‌مانند، گفت: مدرسه تخصصی حفظ قرآن فارسان در صورت حمایت قصد دارد در حوزه پاسخگویی به شبهات و سوالات دینی نوجوانان و جوانان از اساتید تراز اول دعوت داشته باشد تا هویت حقیقی دینی جوانان را به آنان گوشزد کنند، همچنین تبیین سبک زندگی قرآنی برای مخاطبان از دیگر راهبردهای تعریف شده در این مدرسه است.

این حافظ کل قرآن در استان با تأکید بر اینکه جامعه مخاطب مدرسه تخصصی حفظ قرآن جمعیتی عظیم و علاقه‌مند را شامل می‌شود، تصریح کرد: تنها مانع راه‌اندازی مدرسه، مشکلات مالی است که امیدواریم خیران و کسانی که دغدغه دین و قرآن را دارند وارد عرصه شوند و در راه‌اندازی این مدرسه یاری‌گر باشند و باقیات صالحات را برای خود بر جای گذارند.

قاسمی با اشاره به آیه شریفه وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا (مائده/۳۲)، بیان کرد: بر طبق قرآن کسی که نفسی را حیات ببخشد و زنده کند گویی نسلی از انسان‌ها را حیات بخشیده است و لذا اگر یک فرد اصلاح شود، هویت دینی خود را بازیابد و راه صحیح را بجوید گویی جماعتی اصلاح شده است. مدرسه تخصصی حفظ قرآن تنها به آموزش و سپس رها کردن قرآن‌آموز به حال خود اکتفا نمی‌کند بلکه برنامه این است که خانواده بزرگی از قرآن‌‌آموزان و حاملان قرآن شکل گیرد و هر کدام از افراد با بازگشت به منطقه سکونت خود منشأ خیرات و برکات در آن منطقه باشد.

حافظ کل قرآن با ذکر اینکه راه‌اندازی مدرسه تخصصی حفظ قرآن فارسان کاملاً مردم‌نهاد بوده و هیچ وابستگی به نهادی ندارد، ادامه داد: تجربه ثابت کرده است که نهادهای دولتی قادر به حمایت این دست فعالیت‌ها نیستند و اگر هم حمایتی صورت گیرد بسیار ناچیز و اندک است، حال آنکه با اتکا بر حمایت‌های مردمی می‌توان کارهای بزرگ و ارزشمندی را رقم زد که خیرات ماندگاری در پی دارد.

قاسمی بیان کرد: مدرسه تخصصی حفظ قرآن فارسان ویژه بانوان از ۱۵ سال به بالا است و ترتیبی اتخاذ شده است که افراد هر پایان هفته بتوانند به دیدن خانواده‌های خود بروند؛ همچنین با انتخاب این رده سنی تلاش شده است که دوری از خانواده از حیث عاطفی و اجتماعی آسیبی را تحمیل نکند. در این راستا، مشورت‌های فراوان و متعددی با حدود یک‌هزار مشاور، روانشناس، اساتید دانشگاه، اساتید قرآنی حفظ، صوت و لحن و غیره انجام شده است تا توانستیم برنامه‌ای چکش‌کاری شده و موثر و مفید برای مدیریت و پیشبرد امور مدرسه تدوین کنیم.

روند حفظ قرآن در مدرسه تخصصی حفظ فارسان

وی در خصوص روند حفظ در این مدرسه‌، تصریح کرد: در ابتدا یک دوره آزمایشی ۱۰۰ روزه برای قرآن‌آموزان در نظر گرفته شده تا سطح توانایی هر فرد در زمینه حفظ با نظارت متخصص حفظ قرآن مشخص و استعدادیابی انجام شود، پس از آن هر فرد بر حسب میزان توانمندی وارد دوره ویژه حفظ می‌شود تا به دور از فشار و آسیب روند حفظ را طی کند؛ اصل و اساس در کار مدرسه حفظ مراقبت از قرآن‌آموزان است تا به‌صورت اصولی و حساب شده به‌دور از هرگونه اجبار و فشار و سختگیری حفظ قرآن را پی بگیرند و بهره لازم را ببرند لذا استعداد افراد تعیین کننده مدت زمان حفظ قرآن است.

قاسمی تصریح کرد: سه طرح در راستای شیوه کار مدرسه تخصصی حفظ قرآن تعریف شده است، نخست آنکه دانش‌آموزان علاقه‌مند به حفظ قرآن کریم در ضمن تحصیل به حفظ می‌پردازند و این فرآیند ۶ سال به‌طول می‌انجامد، درواقع این دانش‌آموزان هر ساله پنج جزء را حفظ می‌کنند که شامل حفظ ۲ جزء در ایام سال تحصیلی و ۳ جزء در ایام تابستان است.

وی افزود: در طرح دوم، برنامه مرور و تثبیت حفظ ویژه حافظان قرآن اجرا می‌شود طرح سوم نیز ناظر به علاقه‌مندان اعم از دانشجویان یا طلاب و یا حتی فارع‌التحصیلانی است که فراغت بال دارند و یا می‌توانند با استفاده از مرخصی تحصیلی به حفظ قرآن کریم بپردازند.

قاسمی با ذکر اینکه کمک‌های خیرانه کمتر به سمت حمایت از فعالیت‌های قرآنی سوق یافته است، تصریح کرد: از خیران شهرستان فارسان و هم‌استانی‌ها و هموطنان خیر و نیک‌اندیش این‌بار تجربه حمایت از یک کار قرآنی را تجربه کنند و برکات و خیرات کار را ملاحظه کنند. فضیلت تربیت انسان‌های قرآن‌مدار و دیندار قطعاً بیشتر از آن است که مسجدی ساخته شود اما خالی از نمازگزار بماند، چه خوب است که به برکت تربیت دینی و قرآنی بتوان نمازگزار و مسجدی پرورش و کسانی را تحویل جامعه داد که در کنار تحصیل و سواد، مهارت زندگی و حل مسئله را نیز دارند و آسیب و تهدیدی متوجه جسم و روح آنان نمی‌شود. اگر فردی را پرورش دهیم که سبک زندگی درستی داشته باشد و خواب و خوراک و پوشاک و حشر و نشر منطبق بر دین را پیشه کند، قطعاً شاهد سیل عظیم بیماران در بیمارستان‌ها که با بیماری‌های گوناگون جسمی و روحی دست و پنجه نرم می‌کنند، نخواهیم بود.

حافظ کل قرآن کریم در استان گفت: ترجیح ما این است که پذیرش علاقه‌مندان برای مدرسه تخصصی حفظ قرآن فارسان بدون دریافت شهریه باشد، چه بسیار افرادی که علاقه‌مند پیگیری این دوره‌های تخصصی هستند اما درد بزرگ اینجاست که توان مالی لازم را برای حضور در دوره ندارند لذا تمام تلاش و مبنای کار ما بر رایگان بودن مدرسه برای افراد علاقه‌مند اما نیازمند است و امیدواریم کسی نباشد که به‌‌دلیل ناتوانی مالی از حفظ قرآن کریم محروم شود.

انتهای پیام
captcha