نخبه علمی که مسیر حفظ قرآن را در پیش گرفت
کد خبر: 4018681
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۹

نخبه علمی که مسیر حفظ قرآن را در پیش گرفت

عطیه نوزادی‌، دانشجوی دکتری مهندسی پزشکی دانشگاه امیرکبیر است که در مسیر علم‌آموزی خود، به دلیل علاقه‌مندی به قرآن، حفظ قرآن را در مرکز حفظ قرآن شهید شهریاری دانشگاه فردوسی آغاز کرد.

عطیه نوزادی پور حافظ قرآن خبرگزاری ایکنا خراسان رضویعطیه نوزادی‌، دانشجوی دکتری مهندسی پزشکی دانشگاه امیرکبیر و حافظ قرآن کریم در مهرماه سال 73 در یک خانواده مذهبی در مشهد متولد شده است. مادرش خانه‌دار و پدرش کارمند هتل است. خواهرش حسابدار، برادر بزرگترش  مشغول به تحصیل در حوزه‌علمیه و برادر کوچکترش نیز دبیرستانی است.

وی به مناسبت 16آذر و روز دانشجو، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: در خانواده‌ای مذهبی بزرگ شدم و پدر و مادرم مذهبی و اهل محافل دینی و قرآنی بودند و جلسات قرآن نیز داشتند، ضمن اینکه پدرم مداحی نیز انجام می‌داد، در خصوص مسائل مذهبی نیز هیچ اجباری از سوی خانواده نبود و پدر و مادرم صرفا ما را با مسائل دینی آشنا می‌کردند. انتخاب مسیر با خودمان بود و من نیز با علاقه به دین‌داری بودم و مسلمان بودن را انتخاب کردم.

این دانشجوی نخبه در خصوص سوابق تحصیلی خود، بیان کرد: دوران دبیرستان را در مدرسه مصلی‌نژاد که از مدارس نمونه دولتی مشهد است، گذراندم و درسال 92 با کسب رتبه 597 در کنکور سراسری در رشته برق دانشگاه فردوسی مشهد پذیرفته شدم.

وی اضافه کرد: پس از گذراندن دوره کارشناسی در سال 96 با توجه به معدل بالایی که داشتم با سهمیه استعدادهای درخشان در مقطع کارشناسی ارشد و در رشته مهندسی پزشکی گرایش بیوالکتریک پذیرفته شدم و پس از آن در سال 99 با شرکت در کنکور دکتری و کسب رتبه سوم در رشته مهندسی پزشکی گرایش بیوالکتریک دانشگاه امیرکبیر قبول شده و در حال حاضر نیز در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستم.

نوزادی‌ عنوان کرد: فشاری از سوی خانواده برای درس خواندن نداشتم و تعیین نشد که در چه رشته‌ای باید تحصیل کنم و در این خصوص انتخاب و علاقه خودم بود و مانعی در این راستا نداشتم و بهتر نیز این است که رشته به علاقه فرد انتخاب شود. از طرفی هزینه چندانی برای مشاوره و کلاس‌های کنکور، صرف نکردم و تنها در کلاس کنکور مدرسه شرکت می‌کردم.

مشاور من در سال کنکور امام رضا(ع) بود

وی تصریح کرد: در واقع شرایط، تعیین‌کننده موفقیت نیست و تنها به خود فرد بستگی دارد. در دوران کنکور، هرگاه انگیزه‌ام کم می‌شد، به حرم امام رضا(ع) می‌رفتم؛ مشاور من امام رضا(ع) بودند. سال کنکور برایم سخت بود، اما تجربه‌های زیادی در این سال کسب کردم.

این دانشجوی مقطع دکتری افزود: حوزه کاری این رشته در راستای طراحی وسایل پزشکی و تشخیصی است و از آنجا که در کشور ما این رشته  نوپاست، لذا در این خصوص وابستگی به سایر کشورها داریم.

نوزادی درخصوص مشارکت خود در انجام پروژه‌های کاربردی، ابراز کرد: در پروژه ارشد بر روی بومی‌سازی دستگاه ام آر آی با همکاری اساتید کار کردم،  اما در شرایط کرونا تنها تا بخش شبیه‌سازی پیش رفت و از پایان نامه دفاع کردم که برای ادامه این موضوع حمایت مالی نیاز است. در پروژه (ام آر آی) کار جدید بود و خیلی‌ها کار را غیرممکن می‌دیدند. در پروژه احمدی روشن که با موضوع تحریک مغز بود نیز فعالیت داشتم که این پروژه خوب حمایت شد. در مهندسی پزشکی مانند بسیاری از علوم دیگر نیازمند همکاری‌های بین رشته‌ای هستیم که متاسفانه این روحیه زیاد وجود ندارد و برخی به دنبال رزومه شخصی هستند و اینکه چه سهمی از کار را خواهند داشت، در حالی‌که در کار تیمی باید روحیه تیمی هم داشت.

وی در خصوص تمایل نخبگان به مهاجرت بیان کرد: یکی از علل این موضوع، آن است که به عنوان مثال، دانشجوی دکتری در خارج از کشور حقوق و مزایا دارد و در حال تحصیل، زندگی آنان اداره می‌شود، اما این حمایت در کشور ما یا اصلا نیست و یا بسیار اندک است، البته برخی از اساتید نیز این میل و رغبت را در دانشجویان ایجاد و تشویق می‌کنند.

این دانشجوی دکتری خاظرنشان کرد: توانایی ما فقط در حوزه هسته‌ای و موشکی نیست، لذا توانایی کشور محدود شده و افراد می‌ترسند و یا ترسیده شده‌اند که به سایر عرصه‌ها وارد شوند که در این خصوص می‌توان با خودباوری از یک‌سو و حمایت از سوی دیگر به سایر عرصه‌ها ورود کرد.

این نخبه قرآنی در خصوص آشنا شدن با مسیر قرآنی بیان کرد: از کودکی همراه با مادرم به جلسات قرآن خانگی می‌رفتم، لذا قبل از رفتن به مدرسه قرآن خواندن را یاد گرفتم و وقتی مادرم این استعداد را در من دید، به من در یادگیری کمک می‌کرد و برای حفظ سوره‌های کوتاه قرآن، برایم جایزه تهیه می‌کرد.

نوزادی افزود: در منزل، جلسه قرآن برگزار می‌کردیم و لذا زمینه قرآنی فراهم شد، اما چون در مقطعی به دلیل مشغولیت در تحصیل به کلاس آموزشی نرفتم و نظم خاصی به یادگیری در حفظ قرآن ندادم، این موضوع رها شد. دوستانی داشتم که حافظ قرآن بودند و از کودکی حفظ را آغاز کرده بودند، لذا تصورم بر این بود که باید از همان کودکی حفظ را آغاز ‌کرد و من این فرصت را از دست داده‌ام تا اینکه در تابستان سال 95  با مرکز حفظ قرآن کریم شهید شهریاری آشنا شدم.

وی ادامه داد: دوران دبیرستان کتاب خاطرات شهدا را زیاد می‌خواندم و برادرم که روحانی هست نیز برایم این کتاب‌ها را تهیه می‌کرد با پیروی از سیره شهدا به دنبال نقطه عطف در زندگی‌ام بودم و یک زمانی فکر می‌کردم با رفتن به راهیان نور این برایم محقق خواهد شد، اما با آشنایی با این مرکز آن نقطه عطف در من ایجاد شد.

نخبه علمی که مسیر حفظ قرآن را در پیش گرفت

این حافظ قرآن گفت: هر چند با ثبت‌نام در این مرکز اوایل ترس داشتم که مبادا نتوانم موفق شوم تا اینکه در یک جلسه با سخنرانی استاد حسنی که از اهمیت حفظ صحبت کردند، ترسم از بین رفت و وارد مسیر حفظ شدم  و با انتخاب دوره پنج ساله مرکز همزمان با عید فطر امسال حافظ قرآن شدم.  خوشبختانه در این مسیر مرکز شرایط را فراهم کرد که با وجود دانشجو بودن هم با ترم و هم با امتحانات هماهنگ باشند.

نوزادی در خصوص میزان آشنایی خود با قرآن در حوزه حفظ قبل از ورود به مرکز شهید شهریاری، عنوان کرد: قبل از حفظ قرآن به ویژه در ماه رمضان ختم قرآن داشتم، اما با ورود به عرصه حفظ این برایم خیلی تازگی داشت. تا زمانی که با قرآن مانوس نباشیم با وجود گذراندن دوره‌های تفسیر این فراموشی وجود دارد، اما با حفظ قرآن و تداوم در مرور آیات، این آیات در ذهن می‌ماند.

تفکر در لایه‌های عمیق‌تر قرآن بسیار جذاب است

وی افزود: حفظ قرآن باعث نشده من معصوم شوم و اشتباه نکنم، اما با کوچکترین اشتباهی سریعا به آن پی می‌برم و آیات در نظرم می‌آید و تلنگر و تذکری برایم است، لذا اگر بعد از حفظ وارد عرصه تدبر شویم شیرینی چند برابر است. تسلط بر حفظ و بعد از آن تفکر در لایه‌های عمیق‌تر بسیار جذاب است. تمایل دارم به بحث صوت و لحن نیز ورود کنم و مرکز شرایط خوبی برای دانشجویان فراهم کرده است، همچنین با توجه به اینکه دوره تربیت مربی اوقاف و امورخیریه در مرکز شهید شهریاری برگزارشد، من با شرکت در این دوره توانستم به سمت تدریس بروم و در حال حاضر  30 قرآن‌آموز از نقاط مختلف کشور دارم و کلاس به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

این مدرس قرآن در خصوص تاثیر قرآن بر تحصیلات و زندگی فردی و اجتماعی خاطرنشان کرد: دین را از سایر ابعاد زندگی نباید جدا کرد. قرآن صرفا یک بعد دینی ندارد، بلکه قرآن یک دستورالعمل برای ابعاد مختلف زندگی بشری است. در بحث تدریس و تحصیل بسیاری از مواقع قرآن به من انگیزه می‌داد. قرآن می‌گوید قدرت مطلق خداست و یاد گرفتم از خدا زیاد بخواهم و ناامید نباشم.

نوزادی اظهار کرد: دعای حضرت سلیمان که در قرآن آمده برایم جالب بود که بعد از عذرخواهی از خداوند از حضرت باری‌تعالی ملک و پادشاهی می‌خواهد که مانند آن به کسی نداده و نخواهد داد، لذا بعد از توبه از گناه و بازگشت از خطا و اشتباه می‌توانیم چیزهای زیادی از خدا بخواهیم و با خدایی طرف هستیم که بعد از بازگشت از اشتباه می‌توانیم، بیشتر بخواهیم.

اصلاح رابطه با خدا باید صورت گیرد

وی اضافه کرد: رابطه با خدا از کودکی برای ما به درستی تعریف نشده است و صرفا ترس از جهنم و علاقه به بهشت برای ما تعریف شده است. اصلاح رابطه با خدا باید صورت گیرد و بزرگی خدا برای ما تعریف نشده که با دقت در آیات می‌توان این رابطه را اصلاح کرد.

این حافظ قرآن ادامه داد: موهبت خدا را در حفظ قرآن دیدم، براساس روایات نعمتی بزرگتر از نعمت حفظ نیست، اما برخی از اوقات این را فراموش می‌کنم. در حال حاضر شرایط دانشگاه‌ها گاها باعث دور شدن دانشجویان از ابعاد دینی می‌شود، اما حفظ قرآن به عنوان یک هادی، فرد را در مسیر درست حفظ می‌کند.

نوزادی با اشاره به آیات قرآن در نحوه امر به معروف، عنوان کرد: وقتی امر به معروف کنیم، باید از عمل منکر آن فرد بیزار باشیم نه از خود فرد. خداوند در آیه ۲۱۶ سوره شعراء می‌فرماید: «فَإِنْ عَصَوْكَ فَقُلْ إِنِّي بَرِيٓءٌ مِمَّا تَعْمَلُونَ؛ پس اگر تو را نافرمانی كردند بگو من از آنچه انجام می‌دهید، بیزارم. به این معنا که در نهی از منکر کردن، باید از عمل فرد بیزار بود، نه از خود فرد و این‌ کار باید با محبت انجام شود که اگر این اتفاق بیفتد، فضای کشور مؤمنانه‌تر خواهد بود.

وی در خصوص نحوه رفتار با آقایان ابراز کرد: اولین چیزی که در این راستا حائز اهمیت است، نحوه رفتار خود بانوان است و لذا رفتار آقایان نسبت به بانوان در محیط دانشجویی به خود فرد بستگی دارد، به طوری‌که اگر فرد یک حریمی داشته باشد، باعث می‌شود که آقایان هم حد و حدود خود را رعایت کنند. غرور ویژگی بدی است، اما در برخورد با نامحرم این یک ارزش است.

این دانشجوی دکتری اظهار کرد: روی بحث ازدواجم فکر می‌کنم و در این راستا ملاک‌های خودم را دارم، اما دقت دارم ملاک‌هایم مورد پسند خدا باشد. با مدرک تحصیلی کسی را قضاوت نمی‌کنم. صرفا تحصیلات عالی برایم ملاک نیست. معیارهای اعتقادی و اخلاقی برایم حائز اهمیت است. بحث سیاست را از دیانت جدا نمی‌دانم. بلوغ فکری در ابعاد مختلف برایم اهمیت دارد.

نوزادی توسل در زندگی را امری مهم برشمرد و ادامه داد: اهل ذکر و دعا هستم و دوران دبیرستان در مواقع امتحان اذکار خاصی را می‌گفتم و به آن نیز اعتقاد دارم، در حال حاضر هم دعاهایی با مضامین پر مفهوم را می‌خوانم و این توسل همیشه در زندگی من هست. ذکر یونسیه را بسیار می‌گویم چون معتقدم ما انسان‌ها در حق خود بسیار ظلم می‌کنیم و بعد از این ذکر «فستجبنا » می‌آید و اطمینان دارم خدا بسیاری از اشتباهاتم را جبران کرده و می‌کند.

این نخبه قرآنی تصریح کرد: در حالت عادی، اوقات فراغتم را بیشتر با مطالعه کتاب می‌گذرانم. شاید خیلی از بانوان بخواهند برای خرید لباس به بازار بروند، اما من بیشتر اهل خرید کتاب هستم. غیر از خواندن کتب دانشگاهی بیشتر علاقه‌مند به مطالعه کتاب‌های تربیتی و معارفی هستم، البته در حوزه‌های دیگر هم مطالعه دارم. کتاب‌های رهبری، شهید مطهری و... را می‌خوانم، خاطرات شهدا را نیز بسیار دنبال می‌کنم، همچنین به رمان‌های با محتوا هم علاقه‌مند هستم.

وی حس خوب با آیات قرآن را مهم برشمرد و گفت: با آیات مربوط با شکرگزاری حس خوبی دارم و حتی برای چیزهای کوچک این شکرگزاری را دارم و چه کسی از خدا صادق‌تر است که با شکر، نعمات آن را افزایش می‌دهد. تکرار آیات شکر در ذهنم بسیار است و آیات توکل را بسیار مرور می‌کنم.

نوزادی ادامه داد: قصد دارم در حوزه تدریس برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت ورود پیدا کنم و این موضوع را فرصتی از جانب خدا می‌دانم. در بحث مال حلال حساسیت دارم، دادن خمس برایم اهمیت دارد و زکات برایم مهم است و در کسب درآمدم خمس را در نظر دارم. حواسم به این هست که لقمه حلال استفاده کنم و این مذهبی بودن خانواده و اهمیت پدرم به این مقوله باعث شده ما نیز به این مهم اهمیت دهیم.

این دانشجوی قرآنی عنوان کرد: در لحظه جان دادن معلوم نیست که کدام‌یک از ما کافر و یا مؤمن از این دنیا برود و این باعث خواهد شد که دیگر افراد را قضاوت نکنیم. در مجالس و محافل سعی دارم از غیبت دوری کرده و مسیر صحبت را تا بتوانم عوض می‌کنم. سعی می‌کنم هر فیلمی را نبینم. در مراقبت از شنیدن‌ها نیز بحث موسیقی و غیبت را مدنظر دارم و در این خصوص دقت می‌کنم.

وی در خصوص الگو قرار دادن افراد در زندگی فردی ابراز کرد: فراز و نشیب طی این پنج سال زیاد بود، اما اساتیدی بودند که به من انگیزه و روحیه می‌دادند. اوایل الگویم شهدا بودند و به ویژه شهید همت برایم الگوی ویژه بود. مقام معظم رهبری و اساتیدی چون استاد پناهیان برایم الگو هستند، اما در مجموع و از نظر من در جامعه هر فردی در زندگی خود بعد مثبت دارد، لذا سعی دارم بعد مثبت زندگی افراد را به کار گیرم. همچنین نویسندگانی هستند که از کتاب‌هایشان تاثیر می‌گیرم، مانند حدادپور و امیرخانی که مورد توجه من هستند.

نوزادی اضافه کرد: در حال حاضر درآمد من از دانشجوی دکتری بودن صفر است، اما با توجه به اینکه مجازی برگزار می‌شود، هزینه رفت و آمد ندارم، ولی تاثیر مثبت برگزاری کلاس در این مقطع کم است و سختی‌های خود را دارد، لذا برگزاری حضوری خیلی بهتر است، اما متاسفانه شرایط مطلوبی در خوابگاه‌ها فراهم نشده است.

این حافظ قرآن در خصوص علل دین‌زدگی برخی از افراد در جامعه افزود: ما در مسیر حق هستیم، اما آن را درست نشان نداده و حق را به درستی ادا نکرده‌ایم. همچنین در این مسیر ثبات و ایستادگی نداریم؛ بی‌عدالتی‌های اجتماعی در لباس دین باعث زدگی افراد از دین می‌شود و به لحاظ فردی نیز گاها آن مراقبت که باید باشد، وجود ندارد که این دین‌زدگی در فرد اتفاق می‌افتد. همچنین از دیگر موارد آن است که ما همیشه اشتباه دیگران را می‌بینیم، اما از اشتباهات خود غافل هستیم.

نخبه علمی که مسیر حفظ قرآن را در پیش گرفت

انتهای پیام
captcha